کد خبر: 289836
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
پسر مریم نقد شد

اعضای انجمن داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس فیلم «پسرمریم» را نقد و بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، نشست اکران و نقد و بررسی فیلم «پسرمریم» به نویسندگی و کارگردانی حمید جبلی و تهیه‌کنندگی «فرشته طائرپور» با حضور احمدرضا حجارزاده روزنامه‌نگار، منتقد سینما و ادبیات و فیلم‌ساز در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزار شد.

نشست نقد این فیلم در راستای آشنایی اعضای کودک و نوجوان با ادبیات سینمایی در راستای رشد خلاقانه و ایجاد فضای امن و سالم برای تعامل و تبادل اطلاعات و دیدگاه‌های نوجوانان با یکدیگر انجام شد.

داستان فیلم «پسرمریم» ماجرای پسری به نام رحمان در یکی از روستاهای غرب کشور است که رحمان، موذن نوجوان روستای گولان هر روز برای توزیع شیر در روستا به مادر بزرگش کمک می کند. رحمان که مادرش مریم را هنگام تولد خود از دست داده، با دیدن شمایل پاک و مهربان حضرت مریم در کلیسا، یاد و احساساتش نسبت به مادرِ ندیده‌اش زنده می‌شود. از سویی قرار است پس از چندین سال، مراسمی مذهبی در کلیسای روستا برگزار شود و به همین دلیل کشیش پیر به تنهایی قصد دارد راه قنات قدیمی نزدیک را بازکند، اما کمک رحمان به کشیش سبب می‌شود پدرش او را سرزنش کند و ...

این فیلم محصول سال ۷۷ است و در دی‌ماه ۷۸ در ایران به نمایش درآمد و تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی مهمی چون بوستون، توکیو، شیکاگو، رم، قاهره و واتیکان حضور موفقیت‌آمیزی داشته و در سال ۲۰۰۲ نیز در برنامه‌ای تحت عنوان «گفت‌وگوی فرهنگ‌ها» در مقر سازمان ملل متحد باحضور تهیه کننده آن به نمایش درآمد و نسخه DVD این فیلم نیز در همان سال توسط چند موسسه فرهنگی در آمریکا تکثیر شد.

محسن فلسفین، رافیک ترگابریلیان، زلیخا شاداب، پروانه مظهری، سید هادی نائینی‌زاده، سید علی سید محمدی، علی حسین محمد حسنی، آلیک قریبیان و اما الکسانیان از جمله بازیگران «پسر مریم» هستند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان خانه‌ سینما در جمع اعضای کانون نیز گفت: حمید جبلی از مهم‌ترین چهره‌های فعال در عرصه‌ برنامه‌سازی و سینمای کودک و نوجوان است که خود کارش را از سال ۵۱ در کانون پرروش فکری شروع کرده و با تولید و اجرا در برنامه‌های طنز تلویزیونی و موفقی نظیر «محله برو بیا»، مثل‌آباد»، «محله‌ بهداشت»، «مدرسه‌ موش‌ها»، «هادی و هدی» و «خونه‌ مادربزرگه» به شهرت رسید.

احمد حجارزاده افزود: جبلی پس از درخشش در مقام گوینده‌ عروسک پسرخاله، ناگهان تصمیم گرفت یک فیلم سینمایی در ژانر دینی برای بچه‌ها بسازد که نتیجه‌ آن فیلم موفق «پسر مریم» بود.

این روزنامه‌نگار و منتقد سینما ادامه داد: «حمید جبلی فیلم خود را به مناسبت سال ۲۰۰۰ میلادی روی پرده‌ی اکران برد که علاوه بر اکران داخلی، توانست در جشنواره‌های معتبری مانند جشنواره‌های فیلم شیکاگو، بوستون، هیوستون، پایسیفیک، توکیو و قاهره شرکت کنند و موفق به دریافت جایزه‌ اول از دهمین جشنواره‌ بین‌المللی کودکان قاهره بشود.

در پایان اکران این فیلم اعضا به نمادها و نشانه‌ها در فیلم اشاره کردند و احترام به مذاهب را در این فیلم مشهود دانستند.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: انجمن داستان آفرینش بندرعباس به صورت مستقل از سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد و استادان برجسته‌ این حوزه هر ماه یکبار هدایت، نقد و بررسی آثار اعضای شرکت کننده را به عهده دارند.

فاطمه غلام‌زاده با بیان این‌که ارتباط میان سینما و ادبیات ناگسستنی و غیرقابل انکار است، بیان داشت: جلب نظر اعضای کانون به این نکات، یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی نقد و بررسی این فیلم در انجمن داستان آفرینش بندرعباس بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =