فارس میزبان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس اعلام کرد بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ۳ بخش جشنواره قصه ۹۰ ثانیه‌ای، قصه‌گویی صحنه‌ای و بین‌الملل، مهرماه آغاز و آذرماه به پایان می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری در نشست خبری این رویداد فرهنگی، گفت: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان فارس در ۳ بخش قصه ۹۰ ثانیه‌ای (قصه زندگی من، بیان روایتی از شیرینی‌ها و تلخی‌ها، پندهای زندگی، قصه‌های شهر من ویژه شهروندان تهرانی)، قصه‌گویی صحنه‌ای (قصه‌گویی کلاسیک و مدرن (سنتی و نوآورانه) و بین‌الملل (نفرات برتر جشنواره قصه‌گویی) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام گروه‌های سنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، افزود: بخشی جشنواره در قالب روایت مستندگونه از غم‌ها، شادی‌ها و لحظات پندآموز زندگی در قالب فیلم ۹۰ ثانیه‌ای است.

افتخاری افزود: این جشنواره در مرحله استانی و منطقه‌ای مهر و آبان ماه در شیراز برگزار می‌شود.وی با اشاره به اینکه جشنواره در بخش‌های مختلف ویژه «دختران و پسران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگ و مادربزرگ ها» برگزار می‌شود، اضافه کرد: دوستی، صبر، گذشت، عشق و امید از سرفصل‌هایی است که با قصه‌ها جان می‌گیرند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره شعار جشنواره بیست ‌ودوم قصه‌گویی «آینده ساختنی است» گفت:  کانون فارس در بخش منطقه‌ای، میزبان ۶ استان است.

افتخاری با تاکید بر اینکه از ۱۰ تیرماه فراخوان اعلام شده و رابطین قصه‌گویی به ستاد معرفی شده اند، یادآور شد: در حاشیه جشنواره نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان و شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین مخاطبین و ایجاد زمینه انتقال تجربیات و دانش نظری با استفاده از وجود صاحب‌نظران و همچنین احیای سنت قصه‌گویی از مهمترین اهداف این جشنواره است.

افتخاری با اشاره به اینکه در سال گذشته قصه‌گویان در محیط‌های عمومی به قصه‌گویی پرداختند، گفت: و هدف مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قصه‌گویی است و امسال با روش علمی در قصه‌گویی گام برمی‌داریم.

وی با یادآوری این مطلب که قصه‌گویان می‌توانند با محور موضوعی جشنواره «قصه زندگی من» در قالب خاطرات مختلف به عنوان قصه آموزنده قصه‌هایشان را روایت کنند، افزود: زمان ارسال قصه‌گویی صحنه‌ای کلاسیک (سنتی) و قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) تا ۱۷ شهریور است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نوشتن مقاله‌های علمی را شامل چهار بخش عنوان کرد و گفت: علاقمندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر به KANOONFEST.IR مراجعه کنند.

افتخاری به داوری جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: در گروه کودکان و نوجوانان از داوری نوجوانان استفاده می‌شود و بخش‌های دیگر جشنواره با انتخاب داوران صاحب‌فن و آگاه به اصول قصه‌گویی داوری و در نهایت 5 قصه گو از فارس به جشنواره کشوری معرفی می‌شوند.

قصه‌گویی پیشینه‌ای به اندازه زندگی بشر دارد

در ادامه این نشست معاون فرهنگی کانون فارس گفت: بر این باور هستیم که آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم بلکه باید آن را ساخت.

سعید رضا کامرانی افزود: قصه‌گویی پیشینه‌ای به اندازه زندگی بشر دارد و با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان هماهنگ شده است.

 او با اشاره به اینکه  در حوزه فرهنگی امکانات با انتظارات هماهنگی و هم‌خوانی ندارد گفت: قصه و قصه‌گویی از ابزارهای فاخر برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان است و در این راه نقش پررنگی را خواهد داشت. از این‌رو از همان سال‌های اولیه زندگی، کودکان باید به قصه و داستان آشنا شوند؛ هر چند قصه فقط برای کودکان و نوجوانان نیست و همه می‌توانند به عنوان یک قالب هنری از آن استفاده کنند.

 ناظر جشنواره قصه‌گویی فارس در ادامه گفت: قصه موجب رشد هیجانی کودکان و نوجوانان می‌شود و خواندن قصه در زندگی آنان مؤثر است، به همین دلیل هم پژوهشگران قصه‌گویی را در رشد فکری کودکان و نوجوانان تأثیرگذار می‌دانند.

کامرانی با اشاره به اینکه در کتاب‌های «قرآن»، «نهج البلاغه»، «کلیله و دمنه» و غیره از قصه استفاده شده گفت: حتی خداوند هم از قالب داستان برای انتقال پیام خود استفاده کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =