استقبال از برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در کانون استان قزوین

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین،از برگزاری مرحله استانی  بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در مهر ماه سال جاری  خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، «مژده اروجی» مدیرکل کانون استان قزوین از برگزاری مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در مهرماه  سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به جایگاه اصیل و پیشینه دار قصه‌گویی در آیین‌ها و  در بستر خانواده‌ها،گفت: قصه و قصه‌گویی بخشی از میراث کهن و پرافتخار ماست که پلی است به سوی فرهنگ متعالی ،ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی و انسانی،تاریخ و تمدن پرافتخار ایران اسلامی  و قصه‌ها به شیوه غیر مستقیم و توام با زیبایی و گیرایی به روایت اعتقادات،آداب و رسوم و آموزه‌های اخلاقی و مذهبی  می پردازند.

وی در ادامه تشریح کرد که بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی در سه بخش قصه‌ی زندگی من شامل بیان روایاتی از شیرینی‌ها، تلخی‌ها و پندهای زندگی به صورت فیلم نود ثانیه‌ای، قصه گویی صحنه‌ای شامل قصه گویی کلاسیک (سنتی) و مدرن (نوآورانه) وهم چنین بخش بین المللی شامل قصه گویی نفرات برتر جشنواره‌های قصه گویی و قصه گویان حرفه‌ای برگزار می‌شود.

وعلاقه‌مندان به شرکت در بخش قصه گویی صحنه‌ای و بین الملل تا هفده شهریور و علاقه‌مندان به شرکت در بخش قصه‌ی زندگی من تا دهم مهرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در بخش قصه زندگی من باید فیلم‌های قصه خود را در پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir بارگذاری کنند.

وی افزود، اطلاع رسانی از طریق تبلیغات شهری، رسانه‌های استان،نامه برای همه ادارات و انتشار فراخوان شبکه‌های اجتماعی از جمله اقدامات کانون استان قزوین برای آگاهی و شرکت همه علاقه مندان در این جشنواره است.

وی تشکیل یک دبیرخانه استانی برای سامان‌بخشی به همه اقدامات در راستای این جشنواره را از دیگر اقدامات کانون استان قزوین،در استقبال از این جشنواره برشمرد.

اروجی با بیان این ‌که کانون استان قزوین، در استقبال از برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه ‌گویی، برای اعضای همه مراکز فرهنگی و هنری استان، کارگاه آموزشی قصه‌گویی برگزار می‌کند،افزود این کارگاه‌ها که با هماهنگی واحد آموزش و پژوهش کانون استان قزوین، برگزار می شود، شامل گفتگو درباره اصول، فنون و تکنیک‌های قصه گویی و نشست پایانی پرسش و پاسخ است و تدریس این کارگاه‌ها را «مهدی مردانی» کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون و نویسنده و شاعر کودک و نوجوان برعهده دارد که خود وی در جشنواره‌های پیشین کانون، رتبه‌های ارزشمندی کسب کرده است.

هم‌چنین،مربیان و اعضا  کانون می توانند،با انتخاب قصه‌های مناسب و آموزنده، روایت‌های تازه‌ای ازشعار «آینده ساختنی است» (شعار امسال جشنواره قصه‌گویی کانون )ارائه کنند.

در پایان وی با اشاره به برخورداری استان قزوین از فرهنگ و هنر و پیشینه غنی در عرصه ادبیات و حضور قصه‌گویان موفق و برگزیده در استان،ابراز امیدواری کرد،امسال نیز علاقه مندان کوچک و بزرگ و فعالان هنر قصه‌گویی استان با حضور پر رنگ در این جشنواره،افتخارات جدیدی را برای استان بیافرینند.

گفتنی است بیست ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با اهداف توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی، ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و مؤثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و استادان حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی، احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان در جشنواره (دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها)، برنامه‌ریزی در جهت تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه و مشارکت مردم و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه برگزار می‌شود.

هم‌چنین در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین‌الملل و قصه‌گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور به همراه داوطلبان سایر کشورها می‌توانند شرکت کنند.

بر اساس این فراخوان، بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای شامل کلاسیک (سنتی)، قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب، قهرمانی‌ها و... از منابع شفاهی یا کتبی است که بدون ابزار اجرا می‌شود.

بخش دیگری از قصه‌گویی صحنه‌ای در این جشنواره به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته است و دبیرخانه جشنواره توضیح داده است که این بخش شامل قصه‌هایی است که به صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای خلاق از منابع شفاهی یا کتبی انتخاب و اجرا می‌شود.

بر اساس این خبر، قصه‌گویی به صورت تک نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه و تصویربرداری از قصه‌گویی در نمای باز (lg-sh لانگ‌شات) از جمله شرایط شرکت در بخش صحنه‌ای است.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش صحنه‌ای تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای نیز از علاقه‌مندان دعوت شده است تا با موضوع‌ و مدت اعلام‌ شده، فیلم قصه‌های خود را تا ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در پایگاه جشنواره بارگذاری کنند.

در عین حال، روایت قصه از زبان یک راوی، ارسال فیلم در قالب mp4 و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت و تصویربرداری با استفاده از دوربین و موبایل به صورت افقی و دارای صدای مطلوب از شرایط بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه اعلام شده است.

گفتنی است شرایط شرکت در بخش علمی بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی نیز طی فراخوان جداگانه‌ای منتشر می‌شود.

هم‌چنین،علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می توانند به دبیرخانه استانی به نشانی شهرک کوثر،فلکه دوم،بلوار شهید محلاتی،نبش خیابان سمیه،مجتمع کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان قزوین– دبیرخانه جشنواره با شماره  33771979  و یا به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =