بزرگ‌داشت هفته اردبیل با رونمایی از سه اثر فرهنگی هنری کانون

هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته فرهنگی اردبیل، سه اثر فرهنگی و هنری به همت کانون پرورش فکری و با همکاری شهرداری این شهر رونمایی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته فرهنگی اردبیل روزهای چهارم مرداد 1398(سال‌روز استقرار حکومت صفویه) به‌عنوان نماد وحدت ملی و معرف جایگاه اردبیل و صفویه در تاریخ کشور آغاز و تا روز پنجشنبه 10 مرداد ادامه داشت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیر عهده‌دار مسئولیت کمیته کودک، نوجوان و بانوان ستاد بزرگداشت این هفته بود.

بر همین اساس و در آیینی که با حضور اعضای هنرمند و فعال کانون، خانواده‌ها و مسئولان استانی در سالن استاد جعفر ابراهیمی(شاهد) کانون اردبیل برگزار شد، از یک نقاشی دیواری به طول ۱۲۰ متر با محوریت خاندان صفویه، کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» تألیف داریوش علومی و فیلم کوتاه «حس خوب کودکی» ساخته سولماز علیزاده، رونمایی شد.

زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در مراسم رونمایی از این آثار با تبریک این رویداد مهم فرهنگی کشور، گفت: هم‌زمان با هفته اردبیل، شاهد اجرای نقاشی دیواری کودکان و نوجوانان اعضای کانون با موضوع صفویه شناسی بودیم که آثار ارائه‌شده در پی شناسایی و معرفی خاندان صفویه به تصویر کشیده شده‌اند.

احدزاده بابیان این‌که قسمتی از تاریخ و هویت فرهنگی ما در این نقاشی‌های دیواری روایت می‌شود، خاطرنشان کرد: این تصویرگری و هنرنمایی کودکان و نوجوانان عضو کانون، کاری بسیار بزرگ در سطح استان و کشور است و ما بر این باوریم که باید استعدادهای این کودکان در مسیر درست فرهنگی و هنری هدایت شود.

وی ادامه داد: ما برای گرامی‌داشت هفته اردبیل برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم که نزدیک به۱۰ برنامه از سوی ستاد برگزاری به کانون پرورش فکری واگذارشده و در طول این هفته شاهد برگزاری آن بودیم.

رییس کمیته کودک، نوجوان و بانوان پاسداشت هفته استان اردبیل، معرفی و شناساندن هویت فرهنگی و اصیل کشور به نوجوانان را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تلاش ما این است تا با آشناسازی آن‌ها با هویت صفویه که بخشی از ریشه دینی و مذهبی ایران برگرفته از تلاش‌های این سلسله است، جایگاه واقعی خود را یافته و به آن ببالند.

وی با تأکید بر سخنان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و استاندار مبنی بر تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان با مضمون و موضوع‌های صفویه شناسی، خاطرنشان کرد: کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» نگاهی ژرف به معرفی شاه اسماعیل صفوی و خاندان او دارد و برگزاری نقاشی دیواری با این موضوع، توانسته است فعالیت‌های هنری کانون را در هفته اردبیل برجسته و متمایز کند.

در این مراسم حمید لطف‌اللهیان، شهردار اردبیل با تقدیر از فعالیت‌های سازنده‌ی کانون پرورش فکری در برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی و هنری، مشارکت کودکان و نوجوانان را در شناسایی هویت دینی و فرهنگی اردبیل مهم دانست و اظهار کرد: کانون نقش ارزنده و مؤثری در شکل‌گیری هویت فرهنگی و دینی کودکان و نوجوانان دارد که در هفته فرهنگی اردبیل در سال جاری نیز این نقش پررنگ کانون به نمایش گذاشته شد و هیچ‌وقت فراموش نخواهد شد.

لطف‌اللهیان برپایی و اجرای نقاشی دیواری از سوی اعضای هنرمند کانون را نقطه عطف برنامه‌های گرامی‌داشت هفته اردبیل اعلام کرد و گفت: ما امروز شاهد یک اقدام فرهنگی ارزشمند از سوی کانون هستیم که قسمتی از تاریخ کشور را در قالب کتاب دیواری در معرض عموم قرار می‌دهد و بی‌تردید در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی کودکان و نوجوانان در آینده مؤثر خواهد بود.

شهردار اردبیل و عضو سابق کانون، با تاکید به این‌که باید تلاش کنیم تا کارهای کانون بیش از گذشته در جامعه بروز پیدا کند، تصریح کرد: نسل امروز نیازمند هویت است و انتقال آگاهی و دانش تاریخی از طریق هنر و ادبیات بسیار مهم بوده و کانون پرورش فکری در این عرصه مأموریتی مهم و سازنده دارد و هر چه کودکان و نوجوانان را با این مفاهیم آشنا کنیم، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و اصلاح جامعه در آینده خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، کتاب «از اسفریس تا هشت ‌بهشت» نیز نوشته داریوش علومی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری اردبیل است که با مضمون صفویه شناسی و باهدف معرفی شاه اسماعیل صفوی بنیان‌گذار سلسله صفوی به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده کتاب با اشاره به این‌که تاریخ پرافتخار اردبیل مدیون سلسله صفویه است، اظهار کرد: ما به‌اندازه کافی در معرفی و شناخت این سلسله در کشور اقدام نکردیم، اما باید با تمام توان و با به‌کارگیری ابزارهای متعدد هنری به ویژه تولید فیلم، موسیقی، کتاب و ... در پی معرفی چنین شخصیت‌هایی باشیم.

علومی خاطرنشان کرد: کار نگارش کتاب در دو ماه و با حمایت مدیرکل کانون پرورش فکری استان و کارشناسان این مجموعه انجام شد و در حال حاضر مراحل چاپ را طی می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در نگارش کتاب از منابع و مآخذ متعدد صفویه‌شناسی استفاده‌ شده است، گفت: فرآیند نگارش کتاب از اردیبهشت سال جاری آغاز شده است و کتاب به چگونگی تشکیل سلسله صفویان در اردبیل می‌پردازد.

معاون فرهنگی کانون استان اردبیل با یادآوری این‌که شاه اسماعیل صفوی در ۱۳ سالگی و در سنین نوجوانی پس از۸۵۰ سال، کشور را به یک ثبات واقعی رسانده و مذهب شیعه را به عنوان دین رسمی کشور معرفی کرد، افزود: شاه اسماعیل صفوی از ریشه و خاک اردبیل است و ما هرقدر در راستای معرفی این شخصیت تلاش کنیم به همان میزان فرهنگ دینی و معنوی خود را به جهان معرفی کرده‌ایم.

همچنین فیلم «حس خوب کودکی» به کارگردانی و نویسندگی سولماز علیزاده، مربی کانون اردبیل که با پرداختن به مضمون کودکان بازمانده از تحصیل در روستای بینه لر مشگین‌شهر فیلم‌برداری شده و زندگی دو نوجوان را نشان می‌دهد که در ۱۵ سال گذشته با بسته شدن درهای تنها مدرسه روستا از تحصیل بازمانده‌اند و در نهایت با همکاری مردم روستا و پدر سعید و محمد دو نوجوان فیلم، مدرسه بازسازی و با دو دانش‌آموز شروع به فعالیت می‌کند.

در ادامه این مراسم، از نقاشی دیواری کودکان و نوجوانان اعضای فعال و برگزیده فراخوان‌های کشوری و بین‌المللی مراکز کانون پرورش فکری اردبیل که با مضمون صفویه شناسی شامل مسابقات ورزشی، آداب و رسوم، پوشش زنان و مردان عصر صفوی، مجالس درس و سماع، جنگ‌ها، مجالس شعر و شاهنامه‌خوانی، پرتره شخصیت‌ها و آرامگاه‌های خاندان در دیوار روبروی اداره کل و پارک کانون(فردوس سابق) به طول ۱۲۰ متر و شامل ۴۵ نقاشی فاخر است و د مدت سه روزبه طول انجامید، رونمایی شد.

گفتنی است؛ کانون استان در هفته فرهنگی اردبیل طی روزهای چهارم تا دهم مرداد 1398، با برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری ازجمله: مهرواره قصه‌گویی و موسیقی با مشارکت مربیان و اعضا، پخش فیلم، مستند، برپایی کارگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و... مشارکت فعال داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =