استقبال اعضا و خانواده‌ها از کارگاه آموزش مهارت‌های قصه‌گویی

کارگاه آموزش مهارت‌های قصه‌گویی به میزبانی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان گیلان درحال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی کانون پرورش فکری فرصتی ارزش‌مند برای گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ‌گویی، کشف و پرورش استعدادها، به‌ویژه در میان نسل کودک و نوجوان به‌شمارمی‌رود و در این میان آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان، ارتقای آگاهی‌ها و توان‌مندی‌های آنان در این زمینه‌، از اولویت‌هایی است که در برگزاری جشنواره بین المللی  قصه‌گویی کانون‌  مدنظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این مجموعه‌ی فرهنگی قراردارد.

برهمین اساس، مراکز فرهنگی هنری کانون نیز هم‌سو با این اهداف و در سایه مشارکت دیگر دستگاه‌های فعال در این حوزه، همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به استقبال این رویداد فرهنگی رفتند و میزبان کارگاه‌های آموزش قصه‌گویی شدند.  

مرکز فرهنگی هنری کانون لاهیجان

مرکز فرهنگی هنری کانون لاهیجان به‌منظور توان‌مندسازی اعضای کودک و نوجوان و آشنایی افزون‌تر آنان با شیوه‌های موثر در قصه‌گویی، نسبت به برگزاری کارگاه آموزشی اقدام‌کرد.

طی برپایی «کارگاه آموزش قصه‌گویی» که همراهی بیش از ۷۰ عضو کودک، نوجوان این مرکز فرهنگی هنری و خانواده‌های آنان را به‌دنبال‌داشت، سیده‌آمنه‌فلاح‌زحمتکش، مربی فرهنگی این کانون درارتباط با اهمیت قصه‌گویی، چگونگی انتخاب قصه و روش‌های بهره‌گیری از ابزار برای انتقال پیام به مخاطب، مطالبی را به‌حاضران ارایه‌کرد.

این قصه‌گوی برگزیده، هم‌چنین با پخش قصه‌گویی ‌قصه‌گویان برگزیده جشنواره‌های مختلف کانون، از ویژگی‌ها و دلایل موفقیت آنان برای حاضران سخن‌گفت و از آینده‌سازان ایران اسلامی برای شرکت در جشن قصه‌گویی این مجموعه‌ی فرهنگی در ۱۷ مرداد ماه  ۱۳۹۸ دعوت‌کرد.

مرکز فرهنگی هنری شاندرمن

مرکز فرهنگی هنری شاندرمن نیز کارگاه  «آموزش قصه‌گویی» را با حضور «تکتم عربان»، مربی مسوول کانون ماسال استان گیلان و برگزیده کشوری جشنواره‌های قصه‌گویی کانون برگزارکرد.

عربان در این برنامه، از اهمیت قصه‌گویی به‌عنوان ابزاری موثر در پاس‌داشت داشته‌های فرهنگی و نقش آن در انتقال ارزش‌ها و باورهای ملی ومذهبی برای کودکان و نوجوانان صحبت‌کرد و برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی کانون را فرصتی برای ظهور و بروز استعدادها در این زمینه دانست.

وی درعین‌حال به تشریح شیوه‌های مختلف قصه‌گویی پرداخت و بهره‌گیری از تمامی فرصت‌های موجود را در ایجاد ارتباط با مخاطب مهم و سازنده‌ خواند.

معرفی منابع مناسب به حاضران و قصه‌گویی اعضای کودک و نوجوان کانون شاندرمن، دیگر بخش این کارگاه آموزشی بود که با ارایه‌ی دیدگاه‌های میهمان برنامه در ارتباط با اجرای قصه‌گویان همراه‌شد.

مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه

مربیان مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه نیز در کارگاه آموزش قصه‌گویی، به اهمیت قصه در پیوند میان نسلی پرداختند و قصه‌ را تجربه‌های خاص و عام بشر و انگیزه‌بخش انسان برای حرکت به سوی آینده ای بهتر دانستند.

طی این کارگاه آموزشی که با حضور ۲۲ عضو نوجوان این کانون و به‌مظور آشنایی افزون‌تر اعضا با روش‌های قصه‌گویی و آمادگی هرچه بیش‌تر جهت شرکت در بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون صورت‌گرفت، حاضران با اهمیت انتخاب موضوع‌های مناسب، مراحل بیان قصه، نقش راوی، شیوه‌های مختلف قصه‌گویی و چگونگی استفاده از ابزار بدن در اجرای آن آشناشدند.

هنرنمایی اعضای شرکت‌کننده و نقد و بررسی قصه‌های آنان پایان‌بخش این کارگاه آموزشی یک روزه در کانون آستانه‌اشرفیه محسوب‌می‌شد.

مرکز فرهنگی هنری تالش

کانون پرورش فکری شهرستان تالش هم بابرپایی کارگاه آموزش قصه‌گویی، پذیرای اعضای نوجوان و خانواده‌های آنان شد.

مربیان در این کارگاه آموزشی به ارایه‌ی تعریف، تاریخچه قصه، اهداف قصه‌گویی و تشریح شیوه‌های موثر در  ایجاد ارتباط با مخاطب پرداختند و از حاضران برای حضور فعال در جشنواره بین المللی قصه‌گویی دعوت‌کردند. 

مرکز فرهنگی هنری رودسر

این کانون نیز با هدف بهره‌گیری از فرصت‌های جشنواره قصه‌گویی برای تقویت فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، ترویج کمی و کیفی فعالیت‌های کتاب‌محور، جلب مشارکت خانواده‌ها و همراه‌سازی مخاطبان در پاس‌داشت از ارزش‌ها و فرهنگ بومی محلی، نسبت به برگزاری کارگاه آموزشی و نشست توجیهی اقدام‌کرد.

این کارگاه آموزشی با حضور بیش از ۸۰ نفر از اعضا و خانواده‌ها  و در سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری  رودسر صورت‌گرفت و حاضران با اهمیت و جایگاه‌ قصه‌گویی و شیوه‌ی اجرای اثربخش آن بیش‌از پیش‌آشناشدند.

شایان‌ذکراست، بیست و دومین جشنواره بین المللی «قصه گویی» کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با شعار« آینده‌ ساختنی است» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای شامل: مسابقه ملی و بین المللی و ۹۰ ثانیه‌ای در سه گروه دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =