مهارت قصه‌گویی بیش از یک سرگرمی ساده است

اولین انجمن قصه‌گویی کانون خراسان رضوی با حضور جمعی از استادان صاحب‌نظر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، کارشناسان فرهنگی کانون و قصه‌گویان برتر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون در اولین جلسه انجمن قصه‌گویی که روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار شد، به نقش اثرگذار قصه در تربیت کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

زره‌ساز با اشاره به تهدیدهای موجود در فضای مجازی برای نسل امروز گفت: ما نیازمند یک فضای امن برای حضور کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی هستیم و شما به عنوان اعضای انجمن قصه‌گویی می‌توانید فضای فرهنگی بی‌نظیری را برای رشد کودکان و نوجوانان در این راستا فراهم آورید.

مدیرکل کانون از قصه به عنوان روش مناسبی برای کمک به جریان رشد فکری کودکان یاد کرد و گفت: مهارت قصه‌گویی بیش از یک سرگرمی ساده است و شنیدن قصه باعث می‌شود کودک با تصویرسازی، شخصیت‌هایی را خلق کند و به نوعی راهی برای ارضای نیازهای روانی خود پیدا کند. شما می‌توانید با الگوبرداری از محتوای دینی و اخلاقی قرآن کریم، شاهنامه فردوسی، داستان‌های عطار و... و. و ورود به دنیای کودکان، مضامین تربیتی را به آنان منتقل کنید.  

علی‌اکبر حلیمی مدرس دانشگاه و پیشکسوت کانونی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل انجمن قصه‌گویی به صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای در کانون استان، ضرورت آن را به دلیل وجود گستردگی ارتباطات و تهدیدات رسانه‌ای یادآور شد و گفت: با توجه به نقش محوری کانون و تأثیر فعالیت‌های آن بر اقشار مختلف مردم، ایجاد چنین انجمنی می‌تواند پلی برای رسیدن به تحولات و فعالیت‌های تربیتی باشد و باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم.

مهری پریرخ مدرس دانشگاه با ابراز نگرانی برای ورود قصه‌گویان به بازار تبلیغاتی گفت: با ورود قصه به دنیای تجارت، متاسفانه ما شاهد روایت قصه‌های بی‌کیفیت و با محتوای نامناسب هستیم که در آن به نقش تربیتی و اخلاقی قصه توجه نشده و تنها جنبه سرگرمی آن مدنظر است.  

پریرخ در ادامه با اشاره به رسالت کانون در کشف استعدادها و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان گفت: رابطه همدلی میان دو نسل در کانون به وضوح قابل لمس است، در حالی‌که شاید این ارتباط دوسویه در مدرسه و یا مهدکودک وجود نداشته باشد و با تشکیل انجمن قصه‌گویان در اینجا، امیدواریم با نظارت مسئولان و صاحب‌نظران این حوزه، تنها افرادی که شایستگی لازم در روایت قصه دارند به این امر مهم بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =