حضور «بی‌بی لیلای» «چشم به راه» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

«لیلا» قهرمان داستان «چشم به راه» که به مرحله‌ی پایانی مهرواره‌ی داستان آفرینش راه یافته بود در گفت‌وگویی صمیمی با مدیرکل کانون استان سیستان و بلوچستان خاطرات سال‌های دور زندگی را مرور کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، لیلا قهرمان داستان چشم به راه با مدیرکل کانون استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«پاهایش توان ایستادن نداشتند. کنار در چوبی شکسته تکیه داد. هوا گرم بود و باد گرمی صورت چروکیده‌اش را نوازش می‌کرد. ... زمین داغ بود و دیگر به نشستن و راه رفتن روی آن عادت کرده بود. دستش را سایبان چشم‌هایش کرد اما آفتاب امان نمی‌داد و از لابه‌لای دست‌های چروکیده و زبرش به صورتش می‌تابید. دلش می‌لرزید، دستش را به دیوار گرفت و آرام با خمی که روی شانه‌هایش نشسته بود بلند شد.»

این چند جمله برشی از داستان کوتاه «چشم به راه» نوشته‌ی عطیه کیخا عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بود که امروز قهرمانش یعنی بی‌بی لیلای ۶۷ ساله، همراه با پدر و مادر عطیه به کانون آمده بودند و با مدیرکل کانون هم‌کلام شدند.

بی‌بی لیلا در این دیدار با هیجان و لبخندی دلنشین بخشی از خاطرات گذشته‌ی خود؛ از روزهای سرسبزی و رونق کشاورزی و ماهیگری در سیستان گفت و با رسیدن به سال‌های خشکیدن دریاچه‌ی هامون و گرد و غبارهای بی‌پایان، اندوهی بر چهره‌اش نشست اما همچنان مهربانی را می‌شد از چشم‌هایش خواند همان چشم‌ها، که رد پای سال‌ها تجربه را می‌شد پیرامون آن دید.

مدیرکل کانون استان در این دیدار به مادربزرگ مهربان داستان گفت: وجود شما برای ما برکت است؛ این چهره‌ی مهربان و دست‌های پرمهر شما حکایت از یک عمر زحمت بی‌منت و عاشقانه دارد که امروز شاهد ثمر دادن آن هستیم.

معصومه هادی سپس ادامه داد: مادران این خطه از میهن اسلامی‌مان با صبوری و تحمل سختی‌های فراوان، در گرما و طوفان و گرد و خاک، سعی می‌کنند فرزندانی شایسته به جامعه تقدیم کنند.

وی در پایان برای بی‌بی لیلا آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت کرد.

قابل ذکر است نخستین مهرواره‌ی داستان آفرینش، که بهانه‌ای بود برای تجلیل و قدردانی از ۸۶ نوجوانان داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون، که آثارشان از میان ۵۸۰ اثر داستانی برگزیده شده بود. مهرواره‌ای که فرصتی شد برای کشف استعدادهای تازه و پرورش آن در کارگاه‌های ادبی کانون.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =