کد خبر: 290670
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
بازدید 235
قصه‌گو خالق دنیایی به وسعت جهان است

حسن دولت آبادی، مدرس کارگاه آموزشی «انتخاب قصه و پرداخت مناسب آن برای قصه‌گویی»، با تاکید بر نقش مهم قصه‌گو او را خالق دنیایی باورپذیر برای مخاطب دانست که می‌تواند مخاطب را با خود همراه ساخته و آن‌چه را می‌خواهد به او انتقال دهد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز،   دوره آموزشی «انتخاب قصه و پرداخت مناسب آن برای قصه‌گویی» از سلسله آموزش‌های بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون البرز، برگزار شد.

حسن دولت آبادی، مدرس این نشست آموزشی که سابقه‌ی طولانی در حوزه‌های قصه‌گویی و تئاتر دارد و سال‌ها داوری این جشنواره را در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بر عهده داشته است، با تاکید بر اهمیت انتخاب قصه‌ ی مناسب با توجه به ویژگی‌های فردی قصه‌گو، مخاطب شناسی مناسب و نیازهای روز جامعه، خطاب به مربیان کانون البرز و سایر علاقه‌مندان به قصه گویی گفت:

"خود ما و تجربه های ما باید به قصه‌هایمان اضافه شویم و قصه را متناسب با مخاطب و شرایط او و شرایط روز جامعه، اجرا کنیم."

وی گفت قصه باید در مخاطب ایجاد ذوق کند و باید باور پذیری ایجاد کند در او ومخاطب  را با یک تغییر راهی زندگی‌اش کند.

این پژوهشگر در ادامه همچنین گفت اگر بپذیریم قصه‌گویی هنر است باید قصه‌گو قصه خواندنی و نوشتنی را با بهره‌ گیری از هنر و ذوق و خلاقیت خود برای قصه‌گویی، مناسب‌سازی کند و آن‌چه کودک ونوجوان امروز نیاز دارد را به قصه‌ها بیفزاید.

وی همچنین خاطر نشان کرد هر قصه‌گو باید برای قصه‌اش یک دفترچه بسازد و سعی کند در یک بازه‌ی زمانی طولانی با قصه‌اش بیشتر آشنا شود و آن را از تمام زوایا، بررسی کرده و شخصیت‌ها و نقاط اوج و فرودو پیام‌های درونی آن را بشناسد.

دولت آبادی ادامه داد: قصه گو، باید کاملا با زیر ساخت قصه‌اش و لایه‌های پنهان آن آشنا باشد، چرا که او دارای نقش نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و باید محصول انتخاب او منجر به لذت بردن و پند پذیری مخاطب شود و قصه‌گو اگر چه یک نفر است اما خالق دنیایی به وسعت جهان است و قدرت آن را دارد که مخاطب را با خود همراه سازد.

این مدرس دانشگاه ضمن بیان نمونه‌هایی از قصه‌های ایرانی و خارجی و معرفی کتاب‌های مناسب در حوزه‌ی قصه‌گویی، قابل فهم بودن قصه برای مخاطب، متناسب بودن کلمات و واژگان قصه با توجه به گروه سنی مخاطبان، ضرورت ایجاز و خلاصه‌گویی را نیز از دیگر ویژگی‌های یک قصه‌ی خوب عنوان کرد.

این مولف  همچنین از قصه‌گویان خواست  تا قصه‌ها را برای خودشان بخش بندی کنند و از اتفاقات و حادثه‌های قصه برای جذابیت قصه‌گویی‌شان استفاده کنند در عین حال از ایجاد ترس و وحشت  و حس‌های منفی در مخاطب خودداری کنند.

بیان ویژگی‌های قصه و داستان و تفاوت‌های آن با هم، بررسی قسمت‌های آغازین قصه‌ی چند قصه‌گو، پرسش و پاسخ قصه‌گویان، پخش تیزرهای جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و توجه مناسب به چگونگی استفاده از ابزار در قصه‌گویی از سایر نکات مهمی بود که در این دوره اجرا شده و  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن دولت آبادی قبل از آغاز این کارگاه آموزشی، نقش کانون در حوزه‌ی تعلیم و تربیت کودکان ونوجوانان را بی بدیل دانست و قصه‌گویی را ابزار مناسبی برای انتقال مقاهیم غیر مستقیم عنوان کرد؛ وی همچنین از مربیان و سایر علاقه‌مندان به قصه خواست اصلا به قصه برای رقابت و مقام آوردن نگاه نکنند، بلکه با وقت‌گذاری و تلاش سعی کنند در این قالب محتوا و پیام‌های خوبی را به کودکان ونوجوانان، منتقل کنند.

گفتنی است نشست آموزشی «انتخاب قصه و پرداخت مناسب آن برای قصه‌گویی»، به مدت ۴ ساعت، صبح روز یک‌شنبه ۳شهریور ماه ۱۳۹۸با حضور مدیرکل، معاون، کارشناسان، مسوولان، مربیان و جمعی از مادربزرگ‌ها، والدین و اعضای‌نوجوان مراکز  کانون البرز در سالن همایش‌های مرکز مجتمع کانون کرج،واقع در خیابان شهید صدوقی، انتهای خیابان شهید نامجو، برگزار شد .

گزارش تصویری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =