کد خبر: 290710
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
بازدید 349
نشست شعر آفرینش کانون پرورش فکری استان یزد برگزار شد

ششمین نشست انجمن شعر آفرینش «به وقت شعر» با حضور بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان کشور، در مرکز فروش محصولات فرهنگی کانون، برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، این نشست شعر که هم‌زمان با بازگشایی مرکز فروش محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری و نیز سال‌گرد راه‌اندازی انجمن ادبی آفرینش برگزار شد، فاطمه دهشیری،   مهسا دستخوان، یاسمن عزیزی، مائده دره‌زرشکی، الهه رحیم‌نژاد، مصطفی دهشیری، ریحانه قافی وثناخویشداری از اعضای‌ ارشد و عضوانجمن شعرآفرینش کانون، شعرخوانی کردند.

 بیوک ملکی میهمان این نشست همراه با نقد و بررسی آثار خوانده شده، توجه اعضای انجمن را به چند نکته جلب کرد.

 وی به ساده‌گویی در زبان شعر اشاره و تاکید کرد:  خوب است که نوجوانان به زبان ساده‌ی شعری توجه کنند و سعی کنند که اشعارشان حرف‌های خودشان باشد.

 ملکی افزود:  بر این اساس به تدریج شاعر، زبانِ شعری خاص خود را پیدا می کند، گویی که زبان خاص خودش، شناسنامه‌ی شعری او می‌شود. برای مثال سهراب سپهری در شعر، زبان خاص خودش دارد.

 این منتقد ادبیات کودک و نوجوان با معرفی کتاب «سفر درمه» که به بررسی اشعار شاملو می‌پردازد، از شاعرانی که به قالب شعری سپید علاقه دارند، خواست که این کتاب را حتما مطالعه کنند تا ویژگی‌های شعر سپید را به درستی درک کنند.

 ملکی در ادامه، این نکته را متذکر شد که شعر سپید از معبر شعر کلاسیک می‌گذرد، شاعران بزرگ سپید گو چون شاملو بر شعر کلاسیک تسلط کامل داشته‌اند و به همین دلیل توانسته‌اند به خوبی از پس شعر سپید برآیند.

 بیوک ملکی شاعر توانای کشور در حوزه‌ی کودک و نوجوان، خطاب به اعضای انجمن شعر آفرینش، به کوتاه‌گویی در شعر تاکید کرد و گفت: ایجاز در شعر حائز اهمیت است وشاعر باید در کوتاه‌ترین و موثرترین شکل، سخنش را بیان کند.

 وی در پایان، نوجوانان و اعضای ارشد انجمن شعر را به مطالعه‌ی هرچه بیشتر اشعار شاعران بزرگ درهر قالب، تشویق کرد و به حسین منزوی، عمران صلاحی، فروغ فرخزاد، قیصر امین پور و... اشاره کرد.

 گفتنی است با پایان یافتن نشست ادبی شعر آفرینش،   با حضور سیدحسین پیغمبری مدیرکل کانون پرورش فکری استان و کارشناسان، مربیان و اعضای کانون، یک اصله نهال از سوی بیوک ملکی میهمان برنامه‌ی ادبی دو پنجره، در باغچه‌ی کنار مرکز فروش کاشته شد و این نهال به نام وی ثبت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =