ضرورت آشنایی نسل امروز با فرهنگ بومی هر شهرستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اولین انجمن کتاب‌خوانی به منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در این حوزه، در روز شنبه ۹ شهریورماه ۱۳۹۸برگزار شد.

در این جلسه که با حضور ۳۰ نفر از مربیان فرهنگی، ادبی و کارشناسان فرهنگی استان در خانه تاریخی ملک برگزار شده بود، معصومه موسویان کارشناس رابط طرح «توسعه کتاب‌خوانی»  ضمن اشاره به شعار این طرح که «زندگی در سایه کتاب» است، از مطالعه به عنوان یک مهارت اجتماعی و نردبانی برای تکامل هر جامعه یاد کرد و گفت: نباید انتظار داشته باشیم فرهنگ کتاب‌خوانی در یک دوره کوتاه به وجود آید بلکه باید در یک طرح درازمدت جهت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد سرانه مطالعه تلاش کنیم و این مهم اراده جمعی را می‌طلبد.

موسویان در ادامه افزود: با توجه به اینکه در سال جاری، تقویت هویت ملی از سیاست‌های کاری کانون در سطح استانی و کشوری می‌باشد، بر آن شدیم در اولین انجمن کتاب‌خوانی به بررسی کتاب‌های تاریخی و تبادل‌نظر درباره چگونگی آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ غنی کشورمان بپردازیم.    

مدیرکل کانون نیز در جمع مربیان و کارشناسان به کیفیت‌بخشی و ایجاد انگیزه به مطالعه بیشتر را هدف این نشست دانست و گفت: با به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در این حوزه می‌توان در بهبود کیفیت و اثربخشی بیشتر این مهم گام برداریم و حضور در خانه ملک و مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی، فرصت خوبی برای آشنایی مربیان با اماکن تاریخی شهرستان مشهد است.

زره‌ساز با بیان این که ادبیات شفاهی و یا فولکوریک، ریشه در جامعه و آداب و رسوم آن دارد گفت: این ادبیات بازتاب زندگی اجتماعی مردم هر سرزمین است و نشان‌دهنده نوع نگرش و اندیشه آنان است و شما به عنوان مربیان فرهنگ‌دوست بایستی به دنبال بازیابی هویت ملی و آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و محلی هر شهرستان باشید و با تالیف و تهیه مستنداتی درباره داستان‌های فولکور، فرهنگ هر شهرستان را زنده نگاه دارید.

در این نشست مربیان ضمن تبادل تجربیات با مکان‌ها و ظرفیت‌های تاریخی شهرستان‌های استان آشنا شدند و در کنار آشنایی با شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار فرهنگی و اجتماعی استان، به نقد و بررسی کتاب «تاریخ از این‌ور» نوشته احمد عربلو پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =