سیر کارگاه‌های شعر و داستان

صبح و عصر شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ نشست فصلی مربیان ادبی استان خراسان‌رضوی در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست به بررسی طرح‌های برتر مربیان در زمینه‌ی برگزاری کارگاه‌های تخصصی شعر و داستان اختصاص یافت.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبرگفت: این نشست در ادامه تعریف «سیر مطالعاتی مربیان ادبی» و تحلیل و بررسی دو منبع آموزشی ارسال شده برای مربیان برگزار شد. دوکتاب «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران» اثر «دکترکاووس حسن‌لی» و «آموزش داستان نویسی سطح یک و دو»   اثر «پای کوربت» که‌ در اسفند۱۳۹۷در اختیار مربیان ادبی گذاشته شد تا با استفاده از این منابع، طرح‌هایی را جهت ارائه در کارگاه‌های ادبی شعر و داستان، پیش بینی و اجرا کنند و بازخورد آن را در جلسه به اشتراک بگذارند.

در شروع جلسه ابراهیم زره ساز مدیر کل استان گفت: تاثیر عملکرد مربیان پاره‌وقت بر پرورش و تربیت اعضای نخبه در حوزه‌ها ادبی و هنری بسیار روشن است. فعالیت ادبی یکی از مهمترین فعالیت‌های کانون است. در ادوار تاریخی آنچه به جا مانده کتاب و دست‌نوشته‌ها است. ادبیات در همه‌ی جوامع، دست به دست و دهان به دهان توسط مردم به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی ضمن تشکر از مربیان ادبی گفت: مربیان پاره‌وقت علی رغم ساعت کمی که در مراکز دارند اما بسیار فراتر از ساعت کار موظف، تلاش می‌کنند و این مسآله ارزشمند، با پاداش مادی قابل جبران نیست.

در ادامه برنامه برگزاری کارگاه داستان نویسی با محوریت کتاب آموزش داستان نویسی مدرس دوره الهام دهقان مربی ادبی مراکز مشهد بود که با بررسی طرح‌های ادبی مربیان به نکاتی همچون اهمیت تجربه ادبی، توضیح طرح و رسیدن به نوشتن خلاق اشاره کرد.

شروع جلسه در نوبت عصر با حضور فرهاد آقابیگی معاون فرهنگی استان ادامه یافت. وی درباره اهمیت برنامه ریزی و رسیدن گام‌ به‌گام به اهداف تعیین شده مرکز و استان مطالبی را یادآور شد و پاسخگوی مسائل مطرح مربیان بود.

در ادامه مهدی رمضانی مربی ادبی مراکز گناباد و دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، هدایت کارگاه شعر را برعهده داشت. رمضانی با بررسی کتاب گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران اثر «دکتر کاووس حسن‌لی» یادآور شد مربی ادبی یک میانجی‌ست. ما از رهگذر موسیقی، فیلم و نقاشی و تمامی رشته‌های هنری می‌توانیم عضو را به شعر نزدیک کنیم.

استفاده ازکتاب‌ها و منابع شعری‌ در مباحثی مانند:‌ تناسب‌سازی، ترکیب‌سازی، الگوهای‌مجاورت، کاربرد واژه‌های‌بومی، اسامی‌محلی، باستان‌گرایی و بازنمایی پدیده‌های زندگی امروز در کارگاه شیوه‌های موثر در برگزاری کارگاه شعر مطرح شد.

در پایان این نشست یک روزه مقرر شد مربیان ادبی طرحهای برتر خود را با توجه به نکات مطرح شده، اصلاح و به صورت مکتوب به واحد آفرینشهای ادبی استان ارسال نمایند تا در تهیه‌ی کتاب منبع کارگاه‌های شعر و داستان مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =