سیمرغ‌های ادبیات پارسی را به نوجوانان معرفی کنیم

هم‌زمان با روز نکوداشت «شعر و ادب پارسی» اسماعیل آذر در جمع کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران درباره جایگاه و اهمیت زبان پارسی و معرفی بزرگان ادبیات به کودکان و نوجوانان سخن گفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در روز نکوداشت «شعر و ادب پارسی» کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان، به دیدار اسماعیل آذر از چهره‌های شاخص ادبیات معاصر رفته و ضمن گرامی‌داشت این مناسبت، در رابطه با تعاملات ادبی و برنامه‌های آینده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

استاد ادبیات فارسی و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فرهنگیان در این دیدار درباره‌ی گستره‌ی زبان و ادبیات فارسی در دوره‌های مختلف تاریخی سخن گفت و به مرزهای جغرافیایی این زبان که در گذشته نامحدود بوده اشاره داشت.

عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره‌ی فضای مجازی و تأثیر زودهنگام آن بر افکار و دیدگاه افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان سخن گفت و یادآور شد؛ گاهی تصور می‌شود همان‌گونه که افراد در این فضا می‌نویسند، می‌توانند گفت‌وگو کنند و این می‌تواند خطری برای زبان فارسی باشد.

عضو کمیسیون‌ علمی نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، جایگاه افرادی که در زمینه زبان و ادبیات فعالیت می‌کنند را جایگاهی مهم دانست و در رابطه با فعالان این عرصه گفت؛ فعالان این حوزه باید بیندیشند که در این شاهراه ما چه محتوا و مطالبی را و با چه روش و شیوه‌ای برای نوجوانان فراهم می‌آوریم.

وی افزود؛ انتخاب محتوا برای نوجوانان باید ساده، مؤثر، کوتاه و نافذ باشد، ما می‌توانیم دانه‌های سیمرغ‌ و ار ادبیات و دانه‌های ماندگار ادبیات را که برای‌مان به میراث مانده است غربال کنیم و نوجوانان را با سیمرغ‌های ادبیات آشنا کنیم.

در این دیدار که مهرنوش قربانعلی کارشناس مسئول واحد ادبی استان و مریم عباسی کارشناس واحد ادبی حضور داشتند، اسماعیل آذر با ذکر مثال‌هایی درباره جایگاه ادبیات پارسی در دنیا و ذکر این نکته که هیچ عاملی نتوانسته است نقصانی در زبان فارسی ایجاد کند گفت؛ ابن‌بطوطه در دریای چین غزلیات سعدی می‌خواند، سید اسماعیل جرجانی در ولایت خوارزم به  زبان فارسی می‌نوشت و مولوی در قونیه بانگ سر می‌داد و امیر خسرو دهلوی به تقلید از نظامی می‌نوشت، این‌ها همه از گذشته تا امروز نشان‌دهنده جایگاه و غنای ادبیات پارسی و مایه مباهات هر ایرانی است.

گفتنی است در پایان این دیدار از اسماعیل آذر برای حضور در نشست هم‌اندیشی مربیان و رابطان ادبی مراکز کانون استان تهران با موضوع سیر تاریخی شیوه‌های پاس‌داشت زبان پارسی که در ابتدای هفته مهر ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد، دعوت به‌عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =