چهارمین شب شعر عاشورایی

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس و با هدف پاس‌داشت شعائر عاشورایی، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، چهارمین  شب شعر عاشورایی خود را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، چهارمین شب شعر عاشورایی کانون استان قزوین با عنوان«عطر سیب در سنگر» در تاریخ 4 مهر 1398، در حسینیه امینی‌های قزوین برگزار شد.

در این مراسم که با حضور «مژده اروجی» مدیر کل کانون استان، شاعران مطرح استان با سخنرانی «حمید عابدی ها»(مدرس دانشگاه و پژوهشگر) برگزار شد، «سید محمد حسین ابوترابی» و «محمد شفیعی»از شاعران مطرح استان و جمعی از اعضای اهل قلم از مراکز فرهنگی و هنری کانون هم به ارائه آثار عاشورایی خود پرداختند.

در بخش سخنرانی این مراسم که به بررسی پیوند حماسه عاشورا با دفاع مقدس و حماسه پایداری مردم ایران اختصاص داشت، عابدی‌ها با اشاره به شعارهای انقلاب اسلامی که همه ملهم و متاثر از محرم و صفر بود،آغاز حرکت تکوینی انقلاب را تحت لوا و زیر پرچم امام حسین(ع) دانست.

وی با اشاره به خاطرات و زندگی‌نامه شهدا،جانبازان،ایثارگران و همه حماسه سازان دفاع مقدس،ردپای کربلا را در جای جای دوران هشت ساله این حماسه ماندگار،قابل مشاهده و پیگیری دانست.

وی افزود، از آنجا که حماسه عاشورای امام حسین(ع)، یک نوع انقلاب، خیزش و جنبش است، پیام آن که تا ابد باقی است، مایه سرمشق و الگوی سایر قیام‌های راستین شده است.و از آنجا که دفاع مقدس، حماسه‌ای در مسیر حفظ و تقویت انقلاب اسلامی ایران بود، شعائر و آموزه‌های کربلا، کاملا در آن تنیده و نهفته است.

عابدی‌ها در ادامه پیام عاشورا را شامل سه بخش علت(چرایی)، ماهیت(چیستی) و چگونگی دانست که مشاهده می‌شود، در شعر و ادبیات آیینی و عاشورایی، بیشتر به بخش چگونگی آن پرداخته شده و از چرایی و چیستی آن که بسیار عمیق و انسان ساز است،غفلت می‌شود.

نی نوازی عضو قدیمی کانون و شعرخوانی «مهدی مردانی» کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

گفتنی است، بخشی از مهمانان این مراسم که شعرخونی نیز کردند ، اعضای ثابت انجمن ادبی نوغزل استان بودند که به دعوت واحد آفرینش‌های ادبی کانون به صورت ماهانه در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین گرد هم می آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =