کد خبر: 291549
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
بازدید 249
قصه‌گویان، پاس‌داران فرهنگ هستند

آیین پایانی بخش استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح روز نهم مهرماه 1398 در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس این مراسم که با حضور ابوالقاسم فقیری، داستان‌نویس و قصه‌گوی شیرازی، رئیس حوزه هنری فارس و مسئولان فرهنگی استان، نمایندگان اداره‎‌های کل آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی،بهزیستی، امور بانوان و خانواده استانداری فارس و امور بانوان فرمانداری شیراز برگزار شد، گفت: از نخستین بارقه‌های پدیداری داستان‌ها در صحنه تاریخ تا پیدایش سندبادنامه‌ها و منضومه‌های غنایی داستانی، داستان‌گویی به عنوان پدیده‌ای هم‌آوا، نقشی در خور توجه در پرورش داشته و خاطره‌ها و آرزوها با قصه‌ها پیوند خورده‌اند.

زهرا افتخاری ادامه داد: داستان‌ها و قصه‌ها، آوایمان را در وسعتی سبز می‌پرورانند و آنجا که پیوند میان کلمه، تفکر، اندیشه و قلم برقرار می‌شود، هنگامه‌ی داستان‌نویسی و قصه‌گویی است.

مدیرکل کانون پرورش فارس، با اشاره به هجوم فرهنگ‌های مهاجر و مهاجم گفت: قصه‌گویان می‌توانند به پاسداری فرهنگ بپردازند و میان فرهنگ دیروز و امروز پلی خلاقانه بزنند.

به گفته افتخاری، اتفاق تازه جشنواره امسال استفاده از ارزیابان و داوران بخش نوجوان بود که با تعهد و تخصص به داوری قصه‌ها پرداختند.

حضور نوجوانان قصه‌گوکه با حس شادابی و سرزندگی و با خلاقیت و نوآوری، رقابتی سالم را به تصویر کشیدند از ویژگی‌های این دوره جشنواره استانی قصه‌گویی بود که افتخاری به آن اشاره کرد.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، ۲۶۰ نفر از قصه‌گویان این دوره جشنواره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی بودند که داستان‌های شیرین محلی و بومی را در سینه خویش حفظ و نگهداری می‌کنند.

جشنواره استانی قصه‌گویی در فارس با قصه‌گویی یکی از مادربزرگ‌ها، پخش کلیپ جشنواره، شعرخوانی عبدالرضا قیصری، شاعر طنزپرداز شیرازی و رونمایی از پوستر کتاب قصه‌های محلی مردم فارس تألیف ابوالقاسم فقیری با حضور نویسنده کتاب همراه بود.

در مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی در کانون فارس که از 7 تا 9 مهرماه در شیراز برگزار شد،  ۵۷ قصه‌گو به رقابت پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =