ماهیت قصه باید با توجه به دوره و زمان تغییر کند

مهرناز شهرکی قصه گوی اهوازی معتقد است: ماهیت قصه باید با توجه به دوره و زمان، تغییر کند تا ماندگار شود و جایگاه خود را در زندگی خانواده ایرانی تثبیت کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، این قصه‌گو که با قصه «تولد مار بوآ» در مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان که 9 و 10 مهرماه 1398 در اهواز برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت با بیان این مطلب عنوان کرد: قصه برای آنکه ماندگار باشد باید با توجه به تغییرات زمان، تغییر بپذیرد و با شرایط دوران خود را تطبیق دهد.

شهرکی با اشاره به این نکته که همیشه سعی من بر آن است تا قصه‌ای را که برای مخاطب بازگو می‌کنم، قصه‌ای منطبق بر زمان باشد، گفت: در آخرین جشنواره قصه‌گویی که حاضر شدم، از پویانمایی نیز به همراه قصه استفاده کردم و این موضوع برای کودکان بسیار جذاب بود و به‌نوعی می‌توان گفت که همه جذب این قصه شدند.

وی معتقد است: با توجه به‌سرعت جامعه امروز و مشغله پدر و مادر و خانواده‌ها، قصه می‌تواند نقش بسیار پررنگ و تأثیرگذاری در تربیت فرزندان داشته باشد. این مسئله به‌ویژه برای کودکان دارای تأثیر بیشتری است زیرا درون‌مایه کودکان خام است و قصه به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند نقش کلیدی را در تربیت شخصیت کودکان ایفا کند.

این قصه گوی حاضر در مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان با بیان اینکه یکی از ابزارهای تربیتی «قصه‌گویی» است، اظهار کرد: قصه‌گویی برای قشر نوجوان نیاز به مهارت بیشتری نسبت به قصه‌گویی برای کودکان دارد و متناسب با این موضوع تأثیرگذاری قصه بر روی کودکان بیشتر از قشر نوجوان است زیرا ماهیت فکری نوجوانان در این سنین تا حدودی شکل‌گرفته است اما کودکان آمادگی بیشتری برای پذیریش آموزش‌های غیرمستقیم ازجمله قصه دارند.

شهرکی ادامه داد: آنچه در بحث قصه‌گویی برای کودکان حائز اهمیت است، کیفیت ظاهری قصه است تا کودک را به خود جذب کند زیرا مطلوبیت قصه به‌تنهایی در محتوا نمی‌تواند کودک را به خود جذب کند بلکه ظاهر قصه است که می‌تواند تا همیشه در ذهن کودک باقی بماند و نقشی بسیار پررنگ در گوش کردن کودک به آن قصه دارد.

وی با اشاره به ارتقا کیفیت جشنواره‌های قصه‌گویی در خوزستان خاطرنشان کرد: خوشحال هستم که هرسال شاهد ارتقا کیفی جشنواره‌های قصه‌گویی در سطح استان هستیم. جشنواره امسال نیز که از نظر حضور افراد قصه‌گو بی‌نظیر بود و تاکنون در هیچ دوره‌ای شاهد حضور و استقبال این‌چنینی از سوی قصه‌گوها نبوده‌ام.

گفتنی است: مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان روز سه شنبه 9 مهرماه 1398 با حضور 32 قصه گوی برتر استان در سالن شهید جمالپور شهرستان اهواز برگزار خواهد شد و تا 10 مهرماه ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =