جشنواره قصه‌گویی خوزستان برای تمام رده‌های سنی است

داور بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی خوزستان گفت: این جشنواره به تمام نسل‌ها و گروه‌های سنی توجه داشته و از طرفی از حس وجودی افراد در روایت قصه استفاده کرده است.

لیلا قنواتی داور بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی در استان خوزستان استقبال و حضور در جشنواره استانی امسال را بهتر از سال‌های گذشته بیان کرد و گفت: در سه بخش صحنه‌ای فیلم‌های خوبی برای داوری ارسال شده بود، در بخش سهمیه زنان و مردان ۴۲ فیلم قصه‌گویی، بخش دختران و پسران ۴۶ اثر و در بخش پدربزرگ و مادربزرگ حدود 200 قصه در مرحله اول بررسی شد.

قنواتی با اشاره به اینکه از این تعداد 32 نفر به مرحله استانی رسیدند، افزود: این جشنواره در قصه‌گویی استانی حرکت تأثیرگذاری است و به شناخت قصه‌گویان خوب استان با زبان، گویش‌های مختلف و رده‌های سنی متفاوت کمک می‌کند.

وی نقطه قوت این جشنواره را ترویج و اشاعه قصه‌گویی در بین مردم، شناسایی قصه‌های بومی و محلی، شناسایی افراد توانمند در رده‌های سنی مختلف به‌خصوص در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دانست و یادآوری کرد: پس از بارگذاری فیلم قصه‌گویی توسط علاقه‌مندان به شرکت در سایت جشنواره ، سه داور به بررسی فیلم‌های ارسالی طبق معیارهای داوری پرداخته و در پایان برگزیدگان جهت حضور در رقابت مرحله استانی معرفی شدند.

داور جشنواره قصه‌گویی در نقدی از عملکرد قصه‌گویان بیان کرد: اصالت اصلی در قصه‌گویی به عهده فرد است و هر عامل، وسیله‌ای برای خلاقیت در قصه‌گویی است اما باید گفت که این نکته بسیار مهم به‌خوبی از سوی قصه‌گویان رعایت نشد.

وی افزود: اجرای رادیویی، عدم تناسب زبان بدن و گفتار، عدم توجه به روایت گری در بسیاری از قصه‌ها قابل مشاهده بود و همچنین عدم تمرین و رعایت نکردن مرز بین نمایش و قصه از دیگر مواردی بود که باید قصه‌گویان به آن توجه بیشتری داشته باشند.

قنواتی داشتن تکیه‌کلام، عدم تعامل با مخاطب، عدم تسلط بر واژگان و بیان قصه‌های با مفاهیم که دارای چندلایه و لایه‌های زیرین بود را از دیگر چالش‌های شرکت‌کنندگان در این جشنواره خواند و عنوان کرد: قصه‌گو باید بخواند و بخواند تا بتواند قصه خوبی را برای روایت انتخاب کند.

 او در ارتباط با قصه‌های کاربردی برای نسل جدید با تأکید بر این مهم که قصه‌ها باید با دنیای امروز کودکان ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: قصه‌ای که جریان و روایت گری آن به شکل امروزی نباشد، باورپذیر نیست. نگاه کودکان امروز واقع‌گراست درحالی‌که نسل قبل تخیل بیشتری داشت و در این زمینه راوی وقتی موفق است که بتواند بین این دو نسل ارتباط برقرار کند.

قنواتی پیرامون امتیاز جشنواره قصه‌گویی نسبت به جشنواره‌های دیگر را نیز گفت: جشنواره قصه‌گویی به تمام نسل‌ها و گروه‌های سنی توجه داشته از طرفی از حس وجودی فرد در روایت قصه استفاده کرده است.

وی درباره معیار انتخاب برگزیدگان نیز گفت: توجه و نقش اصلی قصه‌گو در اجرای قصه، توجه به مسائل تربیتی، ارائه هنرمندانه توسط قصه‌گو، انتخاب قصه مناسب، انتخاب موضوع و پیامد قصه مناسب با مخاطب، مهارت قصه‌گو در خلاقیت و روایت گری قصه، توجه به مرز نمایش و قصه، زبان بدن از معیارهایی که در انتخاب‌ها نقش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =