برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک اعلام شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کودک گفت: برنامه‌های این هفته از سیزدهم تا نوزدهم مهرماه جاری به صورت فرآیندمحور برگزار می‌شود، بدین معنی که برنامه‌ها مختص همین هفته نخواهد بود و تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری با بیان اینکه کودکان سرمایه‌های ملی و اجتماعی جامعه ما هستند و ضرورت دارد برای رشد، زندگی بهتر و بالندگی آنها تلاش کنیم، گفت: آنها شهروندان شریفی هستند و باید در نتیجه تلاش‌های ما، فرداهای بهتر و روشن‌تری را تجربه کنند.

وی با تأکید براینکه بدون برنامه‌های دقیق و علمی نمی‌توان از شرایط امروز به شرایط مطلوب رسید، تصریح کرد: دستیابی به وضعیت مطلوب، مستلزم همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ادامه به تشریح برخی از اهداف برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک پرداخت و گفت: در تدوین برنامه‌هایاین هفته تلاش کردیم با افراد دغدغه‌مند در حوزه حقوق کودک تعامل داشته باشیم و اهدافی را برای برنامه‌های این هفته در نظر بگیریم که از آن جمله می‌توان به اهمیت‌دادن و شناسایی نیازها و خواسته‌های کودکان، هم‌افزایی ظرفیت‌ها، توجه به نیازهای کودکان با شرایط خاص و آگاهی بخشی به خانواده‌ها و اجتماع در باره‌ی این کودکان و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان اشاره کرد.

افتخاری، ایجاد فضای شاد برای کودکان با همکاری خانوادها و هویت‌بخشی به آنها به همراه تقویت هویت ایرانی اسلامی را از دیگر اهداف برنامه‌های این هفته اعلام کرد و افزود: معرفی دستگاهای اجرایی مرتبط با حقوق کودکان به خانواده‌ها از جمله موضوعات دیگری است که در این هفته مورد توجه قرار می‌گیرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود، روزشمار هفته ملی کودک را اعلام کرد و گفت: براساس برنامه ‌ریزی‌های انجام شده روز سیزدهم مهرماه با عنوان «کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر» نام گرفت است. همچنین روز چهاردهم مهرماه با عنوان «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» ناگذاری شده و روز پانزدهم با عنوان «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری» نام گرفته است.

به گفته افتخاری، «کودک، صلح، بازی و نشاط» از جمله موضوعاتی است که برای روز شانزدهم مورد توافق مسئولان بوده و روز هفدهم مهرماه نیز «کودک، رسانه و ارتباطات» نامگذاری شده است. پس از این، در روز هجدهم مهرماه برنامه‌های مرتبط با «کودک کتاب و فرهنگ مطالعه» اجرایی می‌شود تا پایان برنامه‌ها در روز نوزدهم که به ارتباط «کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی» پرداخته خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری مطلوب دیگر دستگاه‌های عضو کارگروه هفته ملی کودک اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجا که برای هفته ملی کودک امسال هم شعار «آینده را باید ساخت» انتخاب شده است، تمام تلاش ما و محتوای برنامه‌ها به این سو هدایت شده که کودکان با مفهوم ساختن آینده، به خوبی آشنا شوند.

وی همچنین به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته اشاره و خاطرنشان کرد: دیدار کودکان با هنرمندان، مسئولان سیاسی و اجتماعی استان از جمله استاندار و بیان خواسته‌های متقابل، اجرای تئاتر خیابانی و نمایش فیلم، پیاده‌روی مادر و کودک در روز نوزدهم مهرماه، نشست کتابخوان مادر و کودک با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی، فرمانداری و شهرداری، برنامه مشترک دستگاه‌های اجرایی در باغ جنت با محوریت کودکان، دیدار با خانواده شهدا، بازدید رایگان از پارک ملی بمو و باغ وحش، استقرار پایگاه سلامت برای سنجش قد و وزن در غرفه‌هایی در باغ جنت، بازدید رایگان از آثار تاریخی و ملی و اکران فیلم‌های مختص کودکان همچون «ضربه فنی» و «فرار از اردو» در سینماهای تحت پوشش حوزه هنری و اداره ارشاد بخشی از برنامه‌های هفته ملی کودک هستند.

افتخاری برنامه نمادین جابجایی کودکان با مدیران دستگاه‌های اجرایی به همراه برپایی جشن بادبادک‌ها در باغ جنت را نیز از جمله برنامه‌های این هفته عنوان کرد و ادامه داد: اهدا یکصد بسته کمک‌های اولیه ویژه کودکان توسط هلال احمر نیز در این هفته اجرایی خواهد شد. علاوه بر این از یک بازی رایانه‌ای ویژه کودکان نیز رونمایی به عمل خواهدآمد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان اینکه در هفته ملی کودک برای کودکان کار هم برنامه‌ریزی شده، به برخی از مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل اشاره و تأکید کرد: همه ما باید در زمینه حقوق کودک و کودکان کار تلاش بیشتری داشته باشیم.

برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در فارس و سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =