ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس در مراکز کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت هفته دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی و اسلامی اجرا کردند.

- مرکز شماره سه کانون مشکین‌شهر(آلنی)

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون مشکین‌شهر (آلنی)  ویژه‌برنامه  کتاب‌شناسی ایثار و شهادت را برای اعضای مرکز برگزار کرد.

این برنامه باهدف معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان که با محتوای ایثار و شهادت، توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به چاپ رسیده‌اند، برای اعضای نوجوان دختر برگزار شد.

بعد از قرائت قرآن مجید و نثار فاتحه به روح پرفتوح شهدای ۸ سال دفاع مقدس، نیر پیکام مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا، در رابطه با ایثار و شهادت و ادبیات پایداری در فرهنگ ایرانی اسلامی سخنرانی کرد و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان یکی از این حامیان این ادبیات در کشور معرفی کرد. وی اهمیت و تأثیر این ادبیات را در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و هم‌زمان با پیشرفت‌های فرهنگی کشور در جهت تقویت اندیشه‌های ایرانی اسلامی و پرورش نسل ایثارگر بسیار چشمگیر عنوان کرد.

در ادامه تعداد۱۰ عنوان از کتاب‌های کانون که با مضمون ادبیات ایثار و شهادت و جنگ ۸ ساله ایران و عراق به اعضا معرفی شدند. در این برنامه خلاصه‌ای از کتاب‌ها توسط اعضای کتاب‌خوان برای دوستانشان تعریف شد و سپس در رابطه با محتوای آن‌ها بحث و تبادل‌نظر شد. اعضای کتاب‌خوان تجربه خود را از مطالعه این کتاب‌ها برای دوستانشان گفتند و به بررسی جنبه‌های مختلف ادبیات ایثار و شهادت ازجمله نقش زنان، مادران و دختران  در این عرصه پرداختند.

همچنین خاطره گویی و معرفی وقایع و ایام نیز در ایام هفته دفاع مقدس و برای اعضای پسر کودک و نوجوان مرکز و با هدایت علی‌اکبر میرزاجانی مربی فرهنگی مرکز اجرا شد. هدف از اجرای این برنامه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای ۸ سال دفاع مقدس، تجلیل از جانبازان و آشنایی کودکان و نوجوانان با خاطرات جنگ بود. در این برنامه ابتدا اعضا با نمادهای دفاع مقدس آشنا شدند و سپس مربی فرهنگی مرکز به ذکر خاطرات خود از روزهای جنگ پرداخت. وی تأثیر جنگ در زندگی گذشته و حال خود را برای آن‌ها توضیح داده و از خاطرات خود در رابطه با اولین روز حضورش در جبهه برای اعضا صحبت کرد. وی حضور نوجوانان را در جنگ ایران و عراق بسیار چشمگیر دانست و از علایق رزمندگان به امور فرهنگی هنری در حین جنگ گفت. در ادامه اعضا سوالاتی در رابطه با ابزار جنگی، نحوه استفاده از این ابزار  و تفاوت‌های این ابزار پرسیدند. مربی ضمن پاسخگویی به این سؤالات در رابطه با اثرات مخرب ابزاری مانند: مین در سال‌های پس از جنگ توضیحاتی ارایه کرد. پایان‌بخش برنامه ذکر صلوات و فاتحه به روح شهدای ۸ سال دفاع مقدس بود.

- مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر

باافتخار آفرینان هشت سال دفاع مقدس در مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر؛ به مناسبت گرامیداشت این ایام ویژه‌برنامه‌های متنوعی در سالن مطالعه مرکز برای اعضا و مربیان برگزار شد. به همین مناسبت  فضاسازی محیط مناسب با هفته دفاع مقدس توسط همکاران صورت گرفته بود. همچنین با توجه به شعار محوری ستاد کل نیروهای مسلح با عنوان «ما پیروزیم»  برنامه‌های مرتبط با هفته دفاع مقدس ازجمله معرفی مشاغل، معرفی کتاب، نمایش خلاق، معرفی وقایع، ایام و خاطره گویی اجرا شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان و دانش آموزان، در خصوص رشادت‌های دلاورمردان اردبیل در برخی عملیات مهم چون عملیات ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر، کربلا در تاریخ سراسر ایثار و شهامت و جان‌فشانی هشت سال دفاع مقدس سخنرانی کرد.

در ادامه کتاب‌های رمان گردان قاطرچی ها، عاشقانه‌های یونس درشکم ماهی، هیچ‌کس جراتش را ندارد و آوازهایم برای تو به عنوان مجموعه رمان‌های کانون با موضوع خرمشهر و دفاع مقدس برای اعضا معرفی و خلاصه کتاب‌ها جهت آشنایی و مطالعه اعضا روخوانی شد.

معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز نیز به معرفی شهدای مشکین‌شهر در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخته و یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت. مربیان در ادامه در خصوص نقش‌آفرینان پیروزی جنگ حق علیه باطل بحث و گفتگو کردند و به معرفی مشاغل مهم و حیاتی دفاع مقدس پرداختند. سپس اعضا علاقه‌مند به فعالیت نمایش خلاق، مشاغل معرفی‌شده چون کشاورز، پرستار، راننده، پزشک را در قالب نمایش خلاق به دوستان معرفی کرده و نوع فعالیت هر کدام از مشاغل را به صورت نمایشی اجرا کردند. در پایان، زیبا مقدسی معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه شهید ولیزاده به خاطره گویی از فعالیت‌های خود و دوستانش در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخته و به معرفی شهید میرمحمود بنی‌هاشم پرداخت و با سلام و صلوات یاد و خاطره این شهیر گران‌قدر را گرامی داشت.

- مرکز شماره دو کانون کوثر

به مناسبت هفته دفاع مقدس اعضا و مربیان مرکز ۲ کانون کوثر فعالیت‌های متنوعی اجرا کردند.

فضاسازی مرکز با تابلو عکس‌های مربوط به صحنه‌های جنگ که با کمک اعضا به صورت نمایشگاهی برگزار شد و بیش از۵۰ نفر از اعضای دختر و پسر از نمایشگاه بازدید کردند.

ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این مرکز شامل موارد ذیل بود؛ قصه‌گویی کتاب «تندیس مقاومت» که داستان زندگی شهید محمدجواد تندگویان وزیر نفت وقت، معرفی شخصیت بزرگ‌مردان کشورمان شهیدان؛ محمد جهان‌آرا، نامجو، فکوری و...  که نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری میهن از دست جنایتکاران بعثی عراق داشتند، کتاب شعر «صدای پای لک‌لک» که موضوعاتی چون جنگ وقتی‌که می‌رفت، فیلم جنگی، به جای پدر، ویلچر، ماشین جنگ و... به صورت همخوانی انجام گرفت، بحث کتاب «شبی که جرواسک نخواند» اعضا با مطالعه این کتاب توانستند بیشتر با اوضاع و احوال روزهای جنگ تحمیلی آشنا شوند و از سختی‌ها و دشواری‌های مردم مناطق جنگی در داستان همراه شدند.

همچنین به نقد عناصر گوناگون داستان(موضوع، درون‌مایه، شخصیت،فضا و...) پرداخته شد و همچنین درست کردن ماکت  صحنه جنگ با استفاده از گل سفال که تانک، سرباز، ماشین جنگی، تفنگ، قمقمه و سنگر به صورت گروهی ساخته شد.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

جهت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌های متنوع فرهنگی در مرکز یک کانون کوثر با اعضا کانون برگزار شد. فرماندهان شهید هشت سال دفاع مقدس، شهید ولی‌الله فلاحی، شهید محمدعلی جهان آراء، شهید جواد فکوری، شهید یوسف کلاهدوز و شهید موسی نامجو برای اعضا معرفی‌شده و آن‌ها با رشادت‌ها و دلاوری‌های  این بزرگ‌مردان آشنا شدند. 

طرح دیواری شهید نوجوان مرکز با همراهی اعضا تغییر یافت، در این برنامه اعضا با مقواهای رنگی و کبوتر سه‌بعدی طرح جدیدی برای شهید نوجوان مرکز «شهید جعفر سلیمانی» ساخته و به دیوار نصب کردند. کتاب‌های «جمشید خانیان» نویسنده کودک و نوجوان که بیشتر در موضوع دفاع مقدس است ازجمله: «غوص عمیق، قلب زیبای بابور، عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، ناهی، شبی که جرواسک نخواند، کوسه ماهی و یک جعبه پیتزا  برای ذوزنقه‌ی کباب شده» برای اعضا معرفی شد.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در مرکز یک کانون اردبیل برای آشنا کردن اعضا با رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان، معرفی وقایع آن سال‌های ایثار و مقاومت، فعالیت‌های متنوع اجرا شد.

مربی فرهنگی مرکز ضمن فضاسازی قسمتی از مرکز با معرفی این ایام، درباره مقاومت مقدس و ایمان قوی مردم ایران در مناطقی که مستقیماً درگیر جنگ با رژیم بعثی بودند و حمایت‌های مردم سایر شهرهای ایران، سخنرانی و خاطراتی را برای اعضا تعریف کرد.

شعرخوانی از کتاب‌های پاهای تو منهای یک و صدای بال لک‌لک‌ها توسط اعضا و مربیان از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده بود که در پایان اعضا از روی کتابچه‌های زندگینامه شهدا که در اختیارشان قرار گرفت، بخش‌هایی را برای دوستان خود روخوانی کردند. 

- مرکز شماره دو کانون اردبیل

ویژه‌برنامه «جاودانه‌ها» به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس در مرکز فرهنگی هنری شماره دو اردبیل برگزار شد. معرفی وقایع و ایام: بصیرت، دشمن شناسی و مقابله با ترفندهای دشمن و جنگ نرم، از اهداف اجرای این برنامه با حضور اعضا و والدین آن‌ها بود، مربی در این فعالیت به تجاوزهای رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ اشاره‌کرده از دلاوری‌های و رشادت‌های مردم و رزمندگان در دفاع از میهن اسلامی مطالبی را ارائه کرد. داشتن بصیرت در شناخت تجاوزهای دشمنان این بار به صورت جنگ نرم از دیگر موارد بیان‌شده بود.

معرفی شخصیت: هفته‌ی دفاع مقدس و گرامی داشت یاد و خاطره و دلاوری‌های مردان وزنان، نوجوانان و جوانان میهن اسلامی و اجرای برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان، یکی از راه‌های آشنایی نسل امروز با اهداف انقلاب اسلامی و میثاقی دوباره با آرمان‌های امام و شهدا است که بر این اساس و با توجه به زمان‌بندی ارسالی، که به نام شهدا، جانبازان و حماسه‌آفرینان نام‌گذاری شده است، شخصیت والای شهید نوجوان «حسین صافی» با نقل خاطره از این شهید والامقام برای اعضا معرفی شد.

برگزاری برنامه‌ی ادبی «آن‌ها جاودانه‌اند»: این ویژه‌برنامه با حضور اعضای ادبی برگزارشده، مربی با اشاره به حضور نوجوانان در دفاع از خاک میهن اسلامی از اعضا خواست تا هر کدام‌یک جمله‌ی کوتاه برای شهدا و رزمندگان کودک و نوجوان بنویسند. اعضا پس از نگارش، متن‌های خود را قرائت کردند.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد هم‌زمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس و به منظور گرامی داشت این ایام و زنده نگه‌داشتن  یاد و خاطره شهیدان،آشنایی بیشتر اعضا با رشادت‌ها و ایثار گری‌های رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری این روز را گرامی داشتند.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز  به بخشی از حماسه‌ها و دلاوری‌های عزیزترین فرزندان این سرزمین را برای کودکان و نوجوانانی که سال‌ها پس از خلق این حماسه به دنیا آمده‌اند، روایت کردن تا هیچ‌گاه این خاطره‌های تلخ و شیرین درگذر زمان از یادها نروند.

معرفی شخصیت و بیان وصیت‌نامه شهید سعدالله نوروزی، یکی از شهیدان هشت سال دفاع مقدس دولت‌آباد، یکی دیگر از برنامه‌هایی بود  که در سالن کتابخانه مرکز برای اعضای حاضر تشریح شد. برپایی ایستگاه نقاشی، روخوانی کتاب فهمیده رزمنده کوچک، معرفی کتاب داستان آن روز در کنار تو بر اساس خاطراتی از سرلشگر پاسدار شهید حاج محمدابراهیم همت نوشته‌ی دکتر محسن پرویز و کتاب داستان پنجه ببر، نوشته‌ احمد عربلو و غبارروبی مزار شهدا توسط مربیان و اعضا از دیگر برنامه‌های کانون بود.

- کانون گرمی

هفته دفاع مقدس یادآور وجود انسان‌های دلیر و باغیرتی است که برای دفاع از امام و وطن و میهن دلاورانه جنگیدند، با خواندن کتاب «مثل چشم‌های بابا» در مرکز فرهنگی هنری گرمی به یاد غیور مردانی بودیم که هنوز نامشان زنده است.

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی به مناسبت هفته دفاع مقدس، برنامه‌های مختلفی ازجمله: معرفی وقایع جنگ و جبهه و هشت سال دفاع مقدس، معرفی شخصیت شهید دانش‌آموز شهید یوسف فرخ زاده که کانون مرکز گرمی با نام این شهید بزرگوار مزیّن است، شعرخوانی از کتاب صدای بال لک‌لک‌ها، روخوانی کتاب مثل چشم‌های بابا و معرفی کتاب‌های ایرباس۳۰۰، به سوی پیروزی، سقوط خرمشهر و جنگ شهرها  و اهدای جوایز به اعضای فعال را اجرا کردند.

- کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس فعالیت‌هایی در راستای ارج نهادن به ارزش‌های شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره آن عزیزان، بالا بردن روحیه ایثار و شهادت، توسط مربیان کانون نیر برای اعضای کودک و نوجوان به اجرا درآمد.

معرفی وقایع و ایام، اجرای فعالیت کاردستی و آموزش تانک اوریگامی، اجرای مسابقه نقاشی، معرفی کتاب‌های «خوابی پر از شکوفه و شاپرک» نوشته مجید ملامحمدی، «خانه‌ای روی شیشه» نوشته شهرام شفیعی و کتاب «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده، ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این ایام  بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =