با فضای بی‌آلایش و پرسش‌گر کودکان همراه شویم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در پیامی به مناسبت هفته ملی کودک، این ایام را فرصتی ارزنده برای یادآوری وظایفی دانست که جامعه در برابر کودکان برای ساختن دنیایی بهتر، بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، دکتر «علی بهادر» در این پیام، از خانواده‌ها، مسئولان و سیاست‌گذاران جامعه خواسته تا برای ورود به دنیای متفاوت و زیبای کودکان، با فضای بی‌آلایش و پرسشگر آنان همراه شوند.

در متن پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمده است:

«اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم؛ فرندانتان را گرامی بدارید و با آداب و روش پسندیده با آنان رفتار کنید.»

اهمیت و نقش کودکان در جامعه سبب توجه روزافزون به آنان شده است؛ همان‌گونه که در آموزه ‌های اسلامی هم توجه به شأن و منزلت کودکان بسیار سفارش شده و ارج نهادن به مقام آنان در روایات و احادیث مورد تأکید قرار گرفته است.

از آنجا که کودکان به عنوان سرمایه‌های بالقوه و آینده ‌سازان ایران اسلامی، نقش مهمی در حفظ و حراست از ارزش‌ها و سرمایه ‌های کشور و پیش‌برد امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بر عهده دارند؛ تربیت، آموزش و جامعه‌پذیری آنان در اولویت امور قرار دارد.

با توجه به کنجکاوی و جستجوگری کودکان، ناتوانی آنها برای استیفای مستقیم حقوق خویش و الگوپذیری آنان، همکاری بخش‌های مختلف در حوزه‌های حمایتی وسیع و چندجانبه لازم است تا سیاست‌گذاران، آحاد جامعه و پدر و مادرها، الزام حقوق کودکان را کاملا احساس نموده و برای تحقق آن کوشا باشند.

هفته ملی کودک برابر با ۱۳ تا ۱۹ مهرماه، فرصتی ارزنده برای یادآوری وظایفی است که جامعه در برابر کودکان برای ساختن دنیایی بهتر دارند. با انجام این وظایف از قبیل فراهم کردن شرایط مناسب زندگی برای کودکان، تغذیه کافی، آموزش، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ممنوعیت کار، حق بازی کردن آنان، برخورداری از محیط زیست سالم، هوای پاک و دیگر حقوق کودکان عزیزمان، می‌توان به آنان فرصت داد تا در آینده، دنیایی بهتر از امروز بسازند. روز جهانی کودک بهانه‌ای برای توجه عمیق به دنیای کودکان است. برای ورود به این دنیای متفاوت و زیبا، باید دانش و اطلاعات ذهنی خود را به فراموشی سپرده و با فضای بی آلایش و پرسشگر کودکان همراه شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =