کد خبر: 292136
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۴
بازدید 261
«نقش راوی و وجوه روایت‌گری در ادب عامه»  در یزد، بررسی شد

نشست تخصصی «نقش راوی و وجوه روایت‌گری در ادب عامه» با جضور عضو هیات علمی گروه ایران‌شناسی دانشگاه میبد در محل سالن آمفی تئاتر کتاب‌خانه‌ی‌ وزیری یزد برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، سامان قاسمی در این نشست با اشاره به این که، همه چیز در قصه، راوی است، گفت: وقتی به عنوان راوی قصه را روایت می‌کنید، معیار روایت شما، راوی است. شما قصه را خلق می‌کنید اما در مقابل آن مسوول هستید

 وی ضمن توصیه به شرکت‌کنندگان در خصوص افزایش دانش نظری در مورد قصه ادامه داد: ادب عامه مولف ندارد و قصه جزئی از ادب عامه است.  

 قاسمی در بخشی از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از آگاهی‌های ما از قصه شکل گرفته است. حتی در بخشی از آگاهی دانشگاهی ما نیز از قصه شکل گرفته و کم‌تر در سطح استدلال است.

 وی افزود: یک قصه‌گو واقعیت‌ها را خلق می‌کند. برای مثال وقتی شما قصه‌ی شاهنامه را می‌شنوید ایران خانه‌ی شما، همه‌ی زندگی شما، سرنوشت و تمام زندگی شما می‌شود چون ایران برای شما قصه پیدا می‌کند و اگرکودکان ما قصه‌ی ایران را فراموش کنند، ایران فراموش می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه میبد اظهار داشت: راوی برای دیگران قصه می‌سازد و حتی چه‌طوری زندگی کنند، چه چیز را باور کند و چه چیز را واقعی بدانند. این قدرت قصه، است و می‌توان با تغییر قصه، دنیا را تغییر داد.

 وی در ادامه گفت: بِعد اصلی قصه، تفنن و سرگرمی است. کودک یا بزرگ‌سال باید با قصه سرگرم باشد. شنونده و مخاطب قصه، تکلیفی ندارد که نتیجه‌ای از قصه بگیرد. در واقع آموزش مستقیم در قصه، هیچ ربطی به قصه ندارد مهم این است شنونده چه کودک و چه بزرگ‌سال از قصه لذت ببرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =