تجلیل از فعالان   طرح صیانت از منابع آب و محیط زیست «طرح سفیران سبز فن آور»

هم‌زمان با هفته ملی کودک در مهرواره‌ای  با عنوان« نجات آب، نجات زندگی»،  از فعالان طرح صیانت از آب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، طرح کشوری«صیانت از آب» ،  حدود یک سال است که  با همکاری  معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده‌ی محیط زیست و اداره کل محیط زیست، ، آکادمی فرنیا و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،  در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود و نوجوانان طی این طرح در قالب برنامه نویسی اسکرچ با شیوه غیر مستقیم آموزش‌های مرتبط با  صیانت از منابع آب و  محیط زیست را فرا گرفته و  به هم سن و سالان خود صیانت از محیط زیست وبه ویژه منابع آبی را آموزش می‌دهند.

قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز در خصوص هدف از برگزاری این مهرواره و مشارکت در طرح صیانت از آب گفت: ما در کانون اعتقاد داریم که کودکان و نوجوانان قابل تغییر هستند و باید آن‌ها را به سمت حفاظت از ارزش‌ها سوق دهیم، بنابراین از آن جایی که می‌دانیم  بچه‌ها به ویژه در سنین نوجوانی تحت تاثیر گروه هم‌سالان خود هستند، سعی کرده‌ایم که در بیشتر برنامه‌ها ابتدا آموزش‌ها را به شکل غیر مستقیم و در قالب بازی و سرگرمی و سایر فعالیت‌های جذاب، به نوجوانان ارائه داده و سپس از طریق آن‌ها به هم‌سالانشان منتقل شود؛ بنابر این در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی نگاه ویژه‌ای نیز به محیط زیست و منابع آبی داشته و با مشارکت در این فعالیت‌ها سعی کردیم توجه کودکان و نوجوانان را به «آب» به عنوان یکی از ارزشمندترین عناصر طبیعی جلب کرده و از حاصل  این توجه ویژه فرصتی را برای تربیت صحیح و آموزش درست نسل فردا فراهم کنیم تا این آینده‌سازان یاد بگیرند از ارزش‌های زندگیشان، بیشتر محافظت کنند.

محمدرضا فرزانه، مجری طرح صیانت از آب و محیط زیست و مشاور رییس دانشکده‌ی محیط زیست، بزرگ‌ترین افتخار این پروژه را انتخاب شیوه‌ی آموزشی غیر مستقیم آن می‌داند و می‌گوید این برنامه سعی کرده است تا در قالب بازی و ساخت انیمیشن و خلق اثر هنری، کودکان و نوجوانان را با محیط زیست و منابع آبی و نحوه‌ی نگهداری آن‌ آشنا کند.

این عضو هیئت علمی با تشکر از تلاش‌های مدیرکل و همکاران کانون استان البرز، می‌گوید ما در ابتدا سعی کردیم که مدرسان اسکرچ را آموزش دهیم و در ادامه با تعیین رابطان صیانت از آب که مربیان کانون بودند، بین آن‌ها و مدرسان و اعضا ارتباط خوبی ایجاد شد و در آخربه آثارتولیدی بسیار خوبی منجر شد و خوشحالیم که  اعضای مشارکت کننده در این پروژه، می توانند بستری برای درآمدزایی در حوزه‌ی تولید محتوای چند رسانه‌ای پیدا کنند.

فرزانه افزود: فرزندان ما با این رویکرد نه تنها مبنای کسب و کار آینده‌ی خود را با توجه به پیشرفت‌های روز و بین‌الملل، ایجاد می‌کنند، بلکه با ساختن این پروژه‌ها در حوزه‌ی پرورشی و تربیتی نیز رشد چشم‌گیری خواهند داشت.

گفتنی است کودکان و نوجوانان در دوره های ویژه آموزش اسکرچ شرکت می‌کنند و برخی از این نوجوانان به مرحله دریافت گواهینامه مدرسی می‌رسند که خود به سایر نوجوانان هم سن و سالشان آموزش می‌دهند.

امروز همزمان با ششمین روز از هفته‌ی ملی کودک و در قالب «مهرواره نجات آب، نجات زندگی» از اولین وب سایت آموزش اسکرچ محیط زیستی(scratch-env.com) برای اولین مرتبه در سطح بین المللی رونمایی شد و الهه غفرانی به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت فرنیا این نرم افزار آموزشی  را کمک به خود، کمک به خانواده، هم‌نوع و محیط زیست معرفی کرد.

در این مهرواره ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای نمایش عروسکی، پخش انیمیشن‌های برگزیده، کلیپ مراحل کلی آموزش اسکرچ در مراکز کانون تا تولید اثر، استنداپ کمدی و سرود اجرا شد .

در این ویژه برنامه هم‌چنین از ۲۸ نفر از مدرسان، ۳۵ نفر از اعضا کانون از بین ۲۰۰۰ اثر تولید شده در بین دانش‌آموزان استان و ۱۰۰ نفز اعضای کانون که در کارگاه ها شرکت داشتند و رابطان این طرح، تجلیل شد.

گفتنی است «تسنیم کردی»، عضو نوجوان مرکز شماره ۳ کانون کرج توانست رتبه برگزیده‌ی این طرح را از آن خود کند؛ دو گروه جداگانه از مرکز هشتگرد کانون استان متشکل از (یاسین فلاح عسگری، محمد رجبی و علی زنجانی) و ( محمدحسین نیری، ایلیا عزتی و محمد خدایی) مشترکا رتبه‌ی دوم را از آن خود کردند و گروه( مهدیه و مهللا طهماسبی) از مرکز شماره ۱ کانون کرج و گروه (محمدطاها صادقی، محمدمهدی میرزایی، طاها ملازاده ویوسف طوفان‌پور) مشترکا عنوان سوم این طرح را از آن خود کردند.

این مهرواره صبح روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۲/۳۰ در سالن همایش‌های مرکز مجتمع کانون کرج، با حضور جمعی از مسوولان استانی و مدیر کل و کارشناسان کانون برگزار شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =