نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزه بزرگ خراسان

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع اربعین حسینی در موزه بزرگ خراسان با حضور مدیرکل استان افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌ رضوی، پرفورمنس «آسمانی‌ها» به کارگردانی سهراب خواجه‌نژاد؛ کارشناس مسئول هنری و با هنرمندی نوجوانان انجمن‌های هنری مراکز مشهد اجرا شد.

سهراب خواجه‌نژاد در این خصوص گفت: این اجرا تلفیقی از هنر مکتب نقاشی قهوه‌خانه، موسیقی تلفیقی، مجسمه‌های زنده و متحرک بود؛ مجسمه‌هایی که تمام تلاششان حرکت به سوی تماشاگران بود و در لابلای ازدحام تماشاگران منجمد می‌شدند و تصویری از کودکان کربلا را در مقابل چشم مخاطبان زنده می‌کردند.

وی گفت: نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای ارائه شده تلاش چند ماهه اعضای انجمن تجسمی بود که دوماه قبل از اجرای این نمایشگاه، کتاب‌ها و روایت‌هایی در خصوص حماسه کربلا برای نوجوانان خوانده شد و از آنها خواسته شد تصویرهایی در قالب نقاشی قهوه‌خانه‌ای خلق کنند و همچنین نمایشی نیز از اسرای کربلا توسط اعضای انجمن نمایش ساخته شد که در نمایشگاه به اجرا در آمد.

کارشناس مسئول هنری ادامه داد: این پرفورمنس ترکیبی بود از نمادهای آئینی، نشانه‌هایی از میراث کهن و تاریخی که از خاک و گِل سر برآورده بودند و حاصل تلاش مربیان و اعضای انجمن‌های موسیقی، نمایش و تجسمی بود.

موسیقی این پرفورمنس با تنظیم فیروزه مدیرخراسانی و برگرفته از آئین‌های موسیقایی کهن بجا مانده در شهرستان بشرویه بود.

بخش تجسمی و کهن‌نگاری با اجرای پروین قهرمانی‌نژاد و بخش قهوه‌خانه‌ای زیر نظر بی‌بی مرضیه حزیره اجرا شد.

 سمیه سپهری‌کیا، طیبه قنبری، سارا تقی‌پور، زینب حاجی‌محمدزاده و زهرا اخلاقی مربیان فعال در این پروژه بودند.

این پرفورمنس تهیه شده در مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، با مشارکت موزه بزرگ خراسان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =