دیوها از نابودی محیط‌زیست به دست آدم‌ها گفتند

اعضای نوجوان مرکز فرهنگی هنری شهر قدس کانون استان تهران با اجرای نمایش «اگر دیوها زنده بمانند» در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی، از دغدغه‌های محیط زیستی خود گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، نمایش عروسکی «اگر دیوها زنده بمانند» به کارگردانی زهرا نوری از مرکز شهر قدس کانون استان تهران از نمایش‌های دومین روز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی بود که موردتوجه مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت.

زهرا نوری، مربی مسئول مرکز شهر قدس و کارگردان نمایش «اگر دیوها زنده بمانند» درباره چگونگی شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشدم، شخصیت دیو در ادبیات کودک و نوجوان بود. از همان‌جا بود که تصمیم گرفتم این موضوع را با دغدغه روز جامعه که مشکلات محیط زیستی و فرهنگ‌سازی کودکان در این حوزه بود را با بچه ها مطرح کنم. بنابرین در کارگاه نمایش خلاق با نوجوانان ایده این نمایش را بداهه اتود زدیم و از لابه‌لای این اتودها به نکات جالبی رسیدم که در متن نمایشنامه از آن‌ها استفاده شد.

نوری تأکید کرد: دیوها در  این نمایش برخلاف تعریف گذشته‌شان کاملاً شخصیت‌های مثبتی هستند و این آدم‌ها هستند که طبیعت را نابود می‌کنند و دیوها می‌خواهند جلوی‌شان این تخریب را بگیرند. به این شکل بود که این نمایشنامه با محوریت موضوع محیط زیستی به وجود آمد.

کارگردان این نمایش درباره تأثیر تئاتر در اصلاح رفتاری و کسب مهارت‌های اجتماعی در نوجوانان گفت: از همان آغاز  تعدادی از نوجوانان خجالتی و بی‌اعتماد به نفس را در کنار دیگر اعضای این گروه قرار دادم تا بتوانند در کارگروهی و حضور درصحنه، خود را باور کرده و اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته‌ی خود را پیدا کنند. بااینکه همه آن‌ها در این نمایش اجرای اولشان را تجربه می‌کردند، درمجموع از نتیجه‌ی کار آن‌ها راضی هستم.

امید برای اجرای بیشتر نمایش «اگر دیوها زنده بمانند»

نفیسه احدی، عروسک‌گردان شخصیت اصلی نمایش «اگر دیوها زنده بمانند» و از بچه‌های مرکز شهر قدس کانون، درباره این نمایش گفت: در نمایش ما خصلت‌های‌ دیوهایی که در ادبیات ما وجود دارند تغییر پیداکرده‌اند. مثلاً دیوی که خواب‌ها را پریشان می‌کند، در نمایش ما خواب‌ها را زیباتر می‌کند، یا دیوی که نابودکننده طبیعت است، در نمایش ما حامی محیط‌زیست است. حتی دیو سوم نمایش، دیوی است که خنده‌ها را جمع می‌کند تا دوباره آن‌ها را برای آدم‌های غمگین استفاده کند.

نفیسه احدی که ۱۶ سال دارد با اشاره به قصه این نمایش توضیح داد: در این نمایش دیوها متوجه می‌شوند که انسان‌ها در حال نابودی طبیعت هستند. زباله ها، پلاستیک ها و قطع درختان تمام نگرانی دیوهای این نمایش بود و به همین دلیل آن‌ها به سراغ بچه‌ها می‌روند و با آن‌ها صحبت می‌کنند تا از نابود شدن طبیعت جلوگیری کنند، چون این بچه ها هستند که هنوز ارتباط دوستانه‌ی خود را با طبیعت قطع نکردند.

عروسک‌گردان نقش «بوشاسبی» درباره دیگر اجراهای این نمایش در هفته ملی کودک گفت: ماقبل از جشنواره در یک مدرسه ابتدایی این نمایش را اجرا کردیم. بچه‌ها از شخصیت‌های نمایش ما خوششان آمده بود و با آن‌ها ارتباط برقرار کردند. همین واکنش‌ها بسیار به من و بچه‌های دیگر گروه انگیزه و انرژی داد.اما امیدواریم این نمایش در همین جشنواره متوقف نشود چون حرف های مهمی دارد که باید شنیده شود.

نفیسه احدی درباره حضورش در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی گفت: از صبح که اجرای گروه‌های دیگر را دیدم، با تکنیک‌ها و قصه‌های مختلفی روبه‌رو شدم و این جشنواره مثل کلاس درسی برای من و دوستانم بود، امیدوارم بعدازاین جشنواره هم باز بتوانیم این کار را ادامه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =