نظریه‌های نقد به مخاطب کوری و بینایی می‌دهد

نود و یکمین انجمن ادبی آفتاب با حضور ۱۹ عضو نوجوان و با محوریت نقد ادبی برگزار شد. این برنامه که صبح پنجشنبه ۲۵ مهر و با حضور رویا یداللهی استاد و پژوهشگر ادبی اجرا شد پنجمین جلسه از سلسله جلسات نقد ادبی بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌ رضوی، یداللهی در تکمیل مطالب جلسات قبل یادآور شد که نظریه‌های نقد به مخاطب کوری و بینایی می‌دهد به این معنی که مخاطب به جنبه‌هایی از متن توجه می‌کند که بیش از آن غافل بوده یا نادیده می‌گرفته است. اما چنانچه نور یک چراغ قوه محدوده مشخصی از روشنایی دارد و همه جنبه‌های یک مکان را نشان نمی‌دهد برخی از موارد متن هم از منظر برخی نظریه‌های نقد مغفول می‌ماند. مانند نظریه‌هایی که به جهان متن می‌پردازد و به نویسنده یا مخاطب اثر توجه جدی ندارد.

جلسه با طرح مباحثی همچون تفاوت نظریه‌های رمانتیک با رئالیسیم ادامه یافت. نویسنده مقاله «تاریخ ادبیات کودکان ایران» در ادامه افزود: اگر رمانتیک رویاهایش را به واقعیت ترجیح می‌دهد و گذشته‌نگر است، رئالیسیم در پاسخ به رمانتیسم آمد که باید واقعیت‌های اجتماعی را آنچنان که هست نشان داد با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش. تخیل حاکم بر رمانتیسم هم بر رئالیسیم حاکم نیست. در متن‌ها یا رمان‌های رئالیسیتی رابطه علت معلولی حاکم است و توجیه و دلیل در این مکتب بسیار مهم است.

یدالهی ضمن معرفی رئالیسیم مارکسیستی و رئالیسیم سوسیالیستی با نگاهی جزئیتر، به بیان تفاوتی از این دو پرداخت، او در رابطه با تاثیر اقتصاد بر ادبیات و در نهایت ادبیات بر اقتصاد درباره اهمیت این مقوله بحث کرد. وی گفت: دیدگاه اقتصادی، هنر را هم شکل می‌دهد.

در ادامه افزود: رئالیسیم سوسیالیستی این الزام را برای نویسنده قرار می‌دهد که در جریان تولید اثر هنری حتما باید نمادهای یک جامعه ایده‌آل را که شامل یک فئودال، یک کارگرمبارز و روشنفکر و یا جریان جبر تاریخی و ... است به نمایش بگذارد و همین الزام است که در این دوره ادبیات درخشان روسیه به شدت افول می‌کند. بررسی سایر نظریه‌ها و مکتب‌های نقد به جلسات آتی موکول شد.    

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =