کد خبر: 292727
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
بازدید 240
کانون در تلاش است قصه گویی را هنر ملی در جهان مطرح نماید

منیژه واحد مربی هنری استان گیلان و مرکز فرهنگی هنری لاهیجان است که در بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی منطقه‌ی پنج کشور که ۲۱ و ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در گرگان برگزار خواهد شد، قصه‌ی "گلبهار" را روایت می‌کند.

او در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، می‌گوید: بیشتر، به روایت قصه‌های بومی، محلی و در رده‌های سنی نوجوان در مقاع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان، قصه روایت می کند.

کسب مقام برگزیده در جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری مرحله  استانی ، منطقه ای و کشوری و منتخب جشنواره ملی  آیینی سنتی با اجرای نقالی و اجرای نقالی در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و رومانی از سوابق او در قصه گویی است.

واحد می گوید اولین قصه ای که  شنیده قصه ی زندگی مادربزرگم بوده است که خاطرات زیادی با این قصه  دارد .

این قصه‌گو معتقد است: بزرگ شدن مرغک با جشنواره قصه گویی را سال به سال محکمتر و زیباتر شاهد هستیم و امروز قصه، فعالیتی مثال زدنی در پرورش کودکان و نوجوانان است و کانون با قدرت تمام در تلاش است تا  قصه گویی  را بعنوان یک هنر ملی  در جهان مطرح نماید.

وی نظرش در مورد قصه گویی عبارت از نقل یک قصه برای یک یا چند شنونده از طریق صدا و حرکتاست و قصه گفتن بخش مهمی از رشد کلی شخصیت کودک را شکل می‌دهد. قصه‌گویی سنتی قدیمی است که بخش مهمی از کودکی اغلب ما را هم تشکیل داده است.

او درباره قصه‌گویی با ابزار گفت: فن آوری جدید میتواند قصه ها را جذاب تر و شنونده را شگفت زده تر نماید و منظور از ابزار در قصه در واقع استفاده از وسایلی که پیش برنده قصه باشد و به شنونده کمک کند تا قصه را بیشتر درک و دریافت نماید.

وی از میزبانی استان گلستان می گوید که من بارها به گلستان آمدم اجرای نمایش و موسیقی داشتم یکی از شهرهای مورد علاقه ی من گرگان است و خاطراتی خوب برایم به یادگار مانده است و بی شک اینبار نیز سفر و جشنواره ای بی نظیر را تجربه خواهم کرد.

واحد نظرش در مورد قصه گویی این است که در این روزگار، والدین ترجیح می‌دهند به جای اینکه کودکشان را در آغوش بگیرند و برایش قصه بگویند تا به خواب برود، او را بعد از تماشای کارتون مورد علاقه‌اش به رختخواب می‌فرستند. با این‌حال بسیار مهم است که والدین هر شب زمانی را به فعالیت قصه‌گویی برای کودکان اختصاص دهند.

می‌گوید: اگر والدین هر شب، زمانی را به فعالیت قصه‌گویی برای کودکان اختصاص دهند، قصه‌گویی با هجوم تکنولوژی زنده می ماند.

تهیه و تنظیم: سید احسان مسلمی



 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =