تبدیل قصه‌گویی به یک سنت و کار عمومی، دستاوردهای بزرگی را برای جامعه در پی دارد

عباس جهانگیریان در شیراز، با تاکید براین‌که قصه‌گو باید به دنبال تقویت روحیه جمعی و کارگروهی باشد، گفت: انجام کار مشارکتی در قصه‌گویی مهم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، عباس جهانگیریان، به عنوان یکی از اعضای تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور، شب گذشته در نشست با ۳۰ نفر از قصه ‌گویان حاضر در این جشنواره، ضمن انتقاد از نظام آموزشی کشور که زمینه تضعیف روحیه کار گروهی در دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، گفت: قصه‌گویان باید تلاش کنند با مشارکت دادن مخاطب در اجراهای خود این نقیصه را جبران کنند؛ چرا که ماهیت رقابتی آموزش در کشور ما باعث می‌شود آنها کمتر به کار و پیشرفت‌های گروهی علاقه نشان دهند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تبدیل قصه‌گویی به یک سنت و کار عمومی دستاوردهای بزرگی را برای جامعه در پی دارد، اظهارداشت: قصه و شیوه اجرای آن بسیار مهم است و می‌توان گفت که قصه قلاب جذب مخاطب است.

قصه‌گویان در کنار توجه به ادبیات کهن، به ادبیات معاصر هم بپردازند

عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور با تاکید براین‌که مخاطب علاقه‌مند به شنیدن قصه‌ای ای است که بتواند با آن هم‌ذات‌پنداری کند، گفت: قصه‌های روز که برگرفته از زندگی مخاطب باشد در این زمینه  اثر بخشی بیشتری دارد، براین اساس توصیه می‌کنم قصه‌گویان در کنار توجه به ادبیات کهن، به ادبیات معاصر هم بپردازند.

ضرورت استفاده از  بیان و قصه‌های باورپذیر

جهانگیریان در ادامه توصیه کرد که قصه‌گویان به مونولوگ وتقویت زبان بدن خود توجه بیشتری داشته باشند. در عین حال برای اثربخشی بیشتر و جذب مخاطب، بیان خود را باورپذیر کنند و در کنار آن از قصه‌های باورپذیر هم استفاده کنند؛ چراکه رعایت این دو ویژگی در کار قصه‌گو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قصه‌گو  باید به دنبال تقویت روحیه جمعی و کارگروهی باشد

وی با تاکید براین‌که قصه‌گو  باید به دنبال تقویت روحیه جمعی و کارگروهی باشد، تصریح کرد:  انجام کار مشارکتی در قصه‌گویی مهم است، این بدان معناست که مخاطب را در اجرا مشارکت دهیم و این احساس را در او ایجاد کنیم که مخاطب نیز بخشی از فرایند اجرای قصه است.

این نمایشنامه نویس صاحب‌نام در تشریح تفاوت‌ها و مرز بین قصه ‌گویی و نمایش نیز گفت: در این باره دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه برخی می ‌گویند قصه‌گو باید آن‌قدر. جذاب قصه بگوید که همه -حتی در مدت طولانی- به آن قصه گوش دهند و نظر دیگر معتقد است که مخاطب امروز نسبت به گذشته کم حوصله‌تر هستند و در عین‌حال به امکانات بیشتری دسترسی دارند؛ بنابراین بهتر است از امکانات مختلف برای جذب آنها استفاده کنیم، بر این اساس بخشی از این امکانات، می‌تواند امکانات صحنه‌ای باشد.

ضرورت توجه به عنصر رابطه در قصه‌گویی

 جهانگیریان با بیان اینکه نکته مهم در هر دو دیدگاه، ایجاد ارتباط با مخاطب و عنصر رابطه است، گفت: تجربه امروز نشان داده که برخی برای جذب مخاطب در قصه‌گویی از ابزارهای نمایش اعم از ابزار صحنه و غیره استفاده کرده‌اند، اما با این حال باید مرز بین نمایش و قصه ‌گویی را شناخت.

به گفته این نویسنده و پژوهش‌گر، در شناخت این مرز باید به تعریف تئاتر و قصه‌گویی توجه کرد و آگاه بود که در قصه‌گویی ابزار نمایش بسیار محدود است و آن‌چه مهم است این است که روح قصه منعکس شود.

 عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در پایان سخنان خود گفت: یک قصه‌گو پیش از هر چیز باید یک صداپیشه باشد و مدیریت نگاه در صحنه را به خوبی اجرایی کند؛ چرا که عدم رعایت این اصل و تمرکز بیش از حد به بخشی از سالن اجرا یا مخاطبان باعث می‌شود، عملاً بخش‌ها و مخاطب‌های دیگر را از دست بدهد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در محل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. در این جشنواره ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =