قصه‌گویی می تواند اخلاق و سرمایه‌های اجتماعی را در جامعه بالا ببرد

عبدالرضا قاسم‌پور گفت: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان اصلی این مملکت هستند و باید تهدیدهای اطراف آنها را به فرصت تبدیل کرد و قصه‌گویی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند اخلاق و سرمایه اجتماعی را در جامعه بالا ببرد و متقابلاً به کاهش بداخلاقی‌ها و ضعف‌های جامعه کمک کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در آیین گشایش بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در شیراز با اشاره به شعار «آینده ساختنی است»، انتخاب این شعار مورد ستایش قرار داد و گفت: شعار خوبی برای این جشنواره انتخاب شده؛ چراکه آینده را باید خودمان رقم بزنیم و با تلاش، برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها و راهکارهای موثر مانند قصه‌گویی  بایدآینده بهتری را برای کودکان، نوجوانان و جوانان رقم بزنیم.

عبدالرضا قاسم پور با بیان این‌که جشنواره بیست ودوم با هدف تبادل تجربیات مؤثر میان قصه‌گویان داخلی و خارجی، احیای سنت قصه‌گویی و تبیین روش‌های نوین قصه‌گویی آغاز به کار کرده است، اظهارداشت: بزرگان اذعان دارند قصه از زمان خلقت بشر آغاز شده و قصه‌ها علاوه بر اثرگذاری بر کودکان و نوجوانان، می‌توانند برای آنها الگوآفرین باشند.

قصه گویی ابزاری است که با آن می توان قدرت تحلیل، تمرکز و وسعت دید کودکان را افزایش داد

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در ادامه سخنان خود بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در سطح استان برای ترویج قصه‌گویی و ساختن آینده بهتر برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: قصه‌گویی ابزاری است که با آن می‌توان قدرت تحلیل، تمرکز و وسعت دید کودکان را افزایش داد، همچنین قصه می‌تواند عاملی موثر در افزایش عزت نفس کودکان و آموزش ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی برای آنها باشد.

این مقام مسئول، یکی از کارکردهای قصه برای کودکان و نوجوانان را فراهم کردن زمینه آشنایی آنها با ماهیت محیط اطرافشان عنوان کرد و گفت: جهان امروز باور دارد که می‌توان از قصه برای درمان افرادی که دچار افسردگی و یا اختلالات رفتاری هستند استفاده کرد.

 قاسم‌پور، قصه را عامل موفقیت کودکان در عرصه‌های اجتماعی و همچنین تقویت‌کننده مهارت‌های ارتباطی، فکری و روحی آنها توصیف کرد و ابراز داشت: قصه می‌تواند کودکان را برای رویارویی با موقعیت‌های دشوار توان‌مند کند و دستورالعمل‌های زندگی را به آنها بیاموزد.

قصه می‌تواند دستورالعمل‌های اخلاقی زندگی را به کودکان یاد بدهد

وی، قصه و قصه‌گویی را زمینه‌ساز خلق روحیه مطالبه‌گری و پرسش‌گری در کودکان و همچنین آشنایی آنها با فرهنگ شهروندی دانست و گفت: قصه می‌تواند دستورالعمل‌های اخلاقی زندگی را به کودکان یاد بدهد و تأثیری بر زندگی و آینده آنها بگذارد که با ده‌ها ساعت کار آموزشی امکان‌پذیر نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های فارس و شیراز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین اشاره کرد و گفت: شیراز شهر شاهچراغ، حافظ، سعدی، ملاصدرا و بسیاری از بزرگان دیگر است و می‌توان از همه این‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری موجود برای خلق قصه‌های تازه استفاده کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در پایان سخنان خود، نسل امروز را نسلی با دانش و درک بالا توصیف کرد و گفت: این‌ها باعث می شود الزاماتی را برای ارایه‌ی قصه‌های غنی و پرمحتوا به منظور جذب آنها تعریف و رعایت کنیم.

وی با تأکید براین‌که در این زمینه باید از ابزارهای هنری به خوبی استفاده شود، گفت: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان اصلی این مملکت هستند و باید تهدیدهای اطراف آنها را به فرصت تبدیل کرد و قصه‌گویی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند اخلاق و سرمایه اجتماعی را در جامعه بالا ببرد و متقابلاً به کاهش بد اخلاقی‌ها و ضعف‌های جامعه کمک کند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در هتل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی با حضور برگزیدگان بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال در مرحله استانی، در پنج منطقه به میزبانی استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی، لرستان، خراسان رضوی و گلستان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =