کد خبر: 292837
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
بازدید 307
رونمایی نماینده خوزستان از ماجرای سیندرلای ایرانی

زینب موسوی یکی از نمایندگان استان خوزستان است که از بندر هندیجان در جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور در شیراز حضور دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره ک لکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، او ۹ سال سابقه فعالیت در عرصه قصه‌گویی را در کارنامه دارد و می‌گوید:  شخصا معتقدم قصه‌گویی زمینه ایجاد حس دوستی و همچنین ارائه آموزش‌های تربیتی میان خانواده‌ها را فراهم می‌کند و به این وسیله پدرها و مادرها می‌توانند بسیاری از آموزه‌ها را به فرزندان خود انتقال دهند و بخش قابل‌توجهی از امور تربیتی آنها را از طریق قصه‌گویی برطرف کنند.

او همچنین با تأکید بر اینکه قصه می‌تواند تثبیت‌کننده رفتارهای مثبت و درست در افراد باشد، تصریح‌کرد: هر منطقه‌ای در جهان داستان‌ها، روایت‌ها و قصه‌های خاص خودش را دارد و از این منظر قصه‌ها را می‌توان زبان صلح و دوستی هم نامید.

نماینده خوزستان در جشنواره قصه‌گویی شیراز در ادامه به تشریح برخی داستان‌ها و اشتراک‌های فرهنگی سرزمین خود با سایر اقوام و کشورها پرداخت و گفت: گاهی بی‌آنکه تبادلی میان ما با سایر مناطق جهان وجود داشته باشد می‌بینیم ریشه‌های مشترک فرهنگی قابل توجهی داریم که بخشی از آنها در حکایات و روایت‌های داستانی‌مان متبلور می‌شود.

موسوی در همین ارتباط به رواج قصه ننه ماهی در منطقه هندیجان اشاره و خاطرنشان کرد: این قصه شباهت زیادی به قصه سیندرلا دارد.

وی یکی دیگر از قصه‌های مهم سرزمین خود را قصه ددی و ددی عنوان کرد و گفت: در این قصه هم ما عواطف انسانی و ظرفیت‌های بومی منطقه خود را مشاهده می‌کنیم.

این قصه‌گو در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل تاکید بر استفاده از قصه‌های بومی را احیای سنت‌ها، اصول و قواعد زندگی محلی خویش عنوان کرد و گفت: قصه (ددی و ددی) از قصه‌های معروفی است که عواطف و خانواده‌دوستی در آن به شدت جاری است.

وی همچنین، قصه‌گویی را به یک هنر ذاتی دانست و گفت: با این حال این هنر ذاتی نیازمند آموزش و تربیت است تا نتایج بهتری را در پی داشته باشد.

موسوی خواستار پاس‌داشت و استفاده از وجود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای حفظ و ثبت قصه‌های محلی شد و تصریح کرد: پیش از آنکه دیر شود باید برای حفظ قصه‌های مذکور به سراغ آنها برویم.

وی در پایان سخنانش به بیان یکی از تجارب خود در زمینه نهادینه کردن فرهنگ قصه اشاره کرد و گفت: من به همراه دخترم یک کانال قصه‌گویی را راه‌اندازی کردیم که بالغ بر هزار خانواده آن را دنبال می‌کنند و از این کار بازخوردهای خوبی را دریافت کرده‌ایم.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در محل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. در این جشنواره ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی با حضور برگزیدگان بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال در مرحله استانی، در پنج منطقه به میزبانی استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی، لرستان، خراسان رضوی و گلستان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =