برگزیدگان نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون تهران معرفی شدند

جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران، در دور نوزدهم شاهد رقابت ۳۲ گروه نمایشی بود که با اعلام نظر داوران، گروه‌های برگزیده به جشنواره سراسری هنرهای نمایشی کانون معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هیئت‌داوران جشنواره‌ی نوزدهم هنرهای نمایشی کانون استان تهران، «محمد عسکری، سمیه گلباز و ساغر لطفی نژاد» با اعلام بیانیه، برگزیدگان این دوره را اعلام کردند:

در این بیانیه، داوران ضمن تحسین گروه های شرکت کننده و با تقدیر از تمام اعضا و مربیان خلاق، پویا و هنرمند، نکاتی را پیرامون فعالیت نماشی در مراکز کانون و کیفیت اجراها در جشنواره اشاره داشته است:

هیئت‌داوران اعلام می‌دارد فضای صمیمانه میان عوامل اجرایی و گروه‌های نمایشی، کارگردانان و گروه اجرا نشان از بلوغ این فعالیت در مراکز کانون داشته و حاکی از همدلی‌ها و دوستی‌ها بود و نوجوانان ضمن حضور محترمانه در سالن نمایش برای دیدن آثار یکدیگر و کسب تجربه از همسالانشان، برای اجرا در یک سالن رسمی در مقابل مخاطبان نهایت استفاده را کردند.

هیئت‌داوران نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران پس از بررسی ۳۲  اثر در این جشنواره ، ضمن ارج نهادن و تقدیر از تلاش مستمر و دلسوزانه مربیان و اعضای نوجوان چهار گروه را به عنوان برگزیده اعلام و برای رقابت به جشنواره ی سراسری هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی می کنند و برای ارتقای سطح کیفی این هنر در مراکز کانون نکات زیر را به عزیزان هنرمند و نیز مسئولان گران‌قدر کانون پیشنهاد می‌کنند:

- جشنواره تئاتر یکی از مهم‌ترین فضاها برای یادگیری و آموزش و نیز شناخت نقاط قوت و ضعف آثار نمایشی است که امیدواریم مسئولان گرانقدر کانون استان تهران در سال‌های آینده فرصت حضور مربیان و اعضا را در تمامی روزهای جشنواره فراهم آورند تا شاهد تحولی امیدوارکننده در نگرش این گروه‌های علاقه‌مند باشیم.

- هیئت‌داوران بر این باور است که فعالیت نمایشی در مراکز کانون مبتنی بر ذوق و استعداد مربیان و اعضای فعال است و اگر «دانش» و «تجربه» توأمان شوند، تلاش‌های گروه اجرایی با کیفیت بهتری خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مربیان علاقه‌مند به حوزه تئاتر همواره از آموزش‌های لازم در این حوزه بهره‌مند شوند و اعضا نیز در کنار مربیان تجربه حضور در این دوره‌های آموزشی را پیدا کنند.  

- اساتید حوزه تئاتر و سینما، نمایشنامه و متن را «چشم اسفندیار » می‌دانند و معتقدند بنای یک نمایش خوب بر شالوده‌ی یک متن نمایشی مناسب استوار است. متن‌های نمایش این جشنواره مانند چشم اسفندیار نقطه آسیبی بودند که حیات نمایش را در اختیار داشتند. هیئت‌داوران ضمن بررسی آثار، جای خالی نمایشنامه نویسان توانمند را در تولید آثار برای کودکان و نوجوانان در کانون خالی دانست و پیشنهاد می‌شود با راه‌اندازی انجمن نمایش‌نامه نویسان و برگزاری کارگاه‌های نمایش‌نامه نویسی و نمایشنامه خوانی، موجبات کشف استعدادها و تربیت نسل تازه‌ی درام‌نویس از میان اعضای با استعداد و مربیان توانمند در مراکز کانون فراهم شود.

- پیشنهاد می‌شود تئاتر کانون از استاندارهای کتابخانه‌ای خود خارج نشود و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان در درجه اول اهمیت آن باشد. الگوپذیری از گونه‌های تئاتر حرفه‌ای راهی غلط است زیرا در این مسیر جای بروز خلاقیت‌های بکر اعضای کانون با الگوهای کلیشه‌ای دست‌وپا گیر پر می‌شود. در این راه ضرورت بازنگری در  اهداف و در شیوه‌های آموزش تئاتر به نوجوانان باید مدنظر کارگردانان قرار بگیرد.

- بر این باوریم که تئاتر برای شناخت خود و درک جهان هستی مؤثرترین ابزار است. تئاتر قادر است حس مسئولیت‌پذیری، همدلی، وظیفه‌شناسی و احساس هویت ملی و... را در کودکان و نوجوانان تقویت کند. بنابراین هیئت‌داوران امیدوار است، اجرای آثار تولیدشده و برگزیده در این جشنواره تنها به زمان برگزاری جشنواره ختم نشده و گروه‌ها حمایت لازم را برای اجرای نمایش‌ها در مراکز مختلف داشته باشند و فضای پرشور این فعالیت اثرگذار را شاداب و سرزنده نگاه‌دارند.

هیئت‌داوران: محمد عسکری / سمیه گلباز / ساغر لطفی نژاد

ناظر هیئت‌داوران: فرزاد زیدی نژاد

اسامی برگزیدگان را در « اینجا » ببینید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =