حمایت از قصه‎ گوها تنها به جشنواره‎ ها خلاصه نشود/ هنر قصه گویی نباید نمایشی شود

قصه‎ گو گلستانی گفت: حمایت از قصه‎ گوها تنها به جشنواره ‎ها خلاصه نشود و در طول سال کارگاه های آموزشی مختلف برگزار شود.

علی رجبلو با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‎ گویی منطقه ۵ کشور در گلستان اظهار کرد: بنده متولد ۱۳۷۷ اهل شهرستان رامیان و دانشجوی ترم آخر دبیری ادبیات فارسی از دانشگاه فرهنگیان ساری هستم.

وی ادامه داد: سه سال است که در حوزه قصه‎ گویی فعالیت می‎کنم و سومین بار است که در جشنواره قصه‎ گویی شرکت کردم.

هنرمند گلستانی با اشاره به حضورش در جشنواره‎ های مختلف بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان جشنواره های متعددی را برگزار کرده که شرکت کردم و رتبه نخست آوردم، همچنین در جشنواره عروسک‎ گردانی کانون شرکت کردم و عروسک ‎گردان برتر استان گلستان شدم.

رجبلو با بیان اینکه سطح جشنواره بسیار بالا است، گفت: این جشنواره انتظارات را از استان گلستان برآورده کرد و فراتر از انتظار هم رفت.

وی ابراز کرد: این جشنواره بیست و دومین سال خود را می‎گذراند و با گذشت هر سال موفق‎ تر عمل کرده است.

هنرمند گلستانی با بیان اینکه مسؤولان باید به کانون توجه ویژه ای داشته باشند، تاکید کرد: متاسفانه امروز گرایش کودکان و نوجوانان به سمت فضای مجازی و بازی های موبایلی زیاد شده که قصه از ابزارهایی است که می‎تواند این معضل را برطرف کند مشروط به آنکه قصه‎ گوهای خوبی داشته باشیم.

رجبلو از مسئولان متولی خواست هر دو ماه جلسات قصه‎ گویی برگزار شود و افزود: خوشبختانه انجمن قصه‎ گویی آغاز به کار کرده است و جلساتی از آن در گرگان و گنبدکاووس برگزار شده است.

وی قصه گویی را هنر و قصه‎گو را هنرمند دانست و اذعان کرد: قصه‎ گویی و قصه‎ گو هنر مجزا محسوب می شود و این هنر باید تفاوت‎هایی با سایر هنرها داشته باشد.

هنرمند گلستانی با بیان اینکه هنر قصه گویی نباید نمایشی شود، ابراز کرد: هر چقدر هم که ابزار وارد قصه گویی شود نباید هنر قصه‎ گویی وارد هنر بازیگری شود، در واقع قصه گویی قصه‎گویی نباید نمایشی شود.

وی با بیان اینکه با قصه دختری به نام فرشته در جشنواره قصه گویی شرکت کردم، افزود: پیام قصه ام، رعایت امانتداری است.

رجبلو افزود: به اعتقاد بنده اگر بخواهیم نقالی را به کودکان و نوجوانان بگوییم شاید خوب درک نکنند ولی در صورتی که قصه‎ های قدیمی  به زبان امروزی بیان شوند ارزش بالایی خواهند داشت.

هنرمند گلستانی بیان کرد: اگر داستان‎های کهن بازآفرینی شود ممکن است مخاطب بیشتری داشته باشد و در داستان‎های امروزی باید بیشتر دقت شود و از اشاعه مسائل منفی پرهیز کنند.

وی یادآور شد: به لطف میزبانی گلستان مسئولان نگاه ویژه‎ای به استان‎ها کردند و امیدواریم این نگاه‎ها پایدار باشد.

وی تاکید کرد: حمایت از قصه‎گوها تنها در جشنواره‎ها خلاصه نشود و کارگاه‎های متعدد آموزشی برای قصه‎گوها برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =