دوازدهمین همایش ادبی « دو پنجره» در کانون تهران برگزار شد

همایش ادبی «دو پنجره » به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با نقد و بررسی کتاب «تلنگر باران» با حضور شاعران و منتقدان ادبی و اعضای فعال کارگاه‌های ادبی کانون استان تهران در بعدازظهر روز ۲۱ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، دوازدهمین همایش ادبی «دو پنجره » به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور حمیدرضا شکارسری، کمال شفیعی و مریم اسلامی، شاعران و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان و مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون استان در بعدازظهر روز ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در سالن آفرینش مرکز شماره ۳۰ برگزار شد. 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست «حمیدرضا شکارسری» نکاتی آموزشی را در حیطه نقد و خوانش درست آثار مطرح کرد و افزود: یک اصطلاح در بین منتقدین رواج پیدا کرده که آن «قرائت دقیق» است. قرائت اثر چیزی است و قرائت دقیق چیز دیگری است.

وی ادامه داد؛ در قرائت دقیق نقش تک‌تک اجزای اثر را بررسی می‌کنیم. از واژه‌ها می‌پرسیم در این شعر چه می‌کنند و نقش آنها را در شعر یا داستان  بررسی می‌کنیم، تا ببینیم کدام اجزا برای اثر ضروری است و کدام را می‌توان با چیز دیگر جابه‌جا کرد.

شکارسری مرحله‌ی بعد از خواندن اثر و خواندن دقیق اثر را «خوانش اثر» معرفی کرد و گفت؛ خوانش به معنی خواندن نیست. خوانش دخالت خود خواننده در اثر است. آن‌کسی که در غیاب شاعر متن را خوانش می‌کند و نظر خود را به‌عنوان منظور شاعر بیان می‌کند، و این همان نقد و تحلیل امروز شما بر کتاب بنده است.

در ادامه‌ی این مراسم تعدادی از اعضای کارگاه‌های نقد ادبی مراکز به‌نقد کتاب «تلنگر باران» پرداخته و دیدگاه خود را بی‌واسطه و رویاروی شاعر بیان کردند.

در بخشی از نقد آتنا چراغی عضو نوجوان مرکز شماره ۸ آمده؛ کتاب تلنگر باران توانسته بود خود را به دنیای نوجوانان نزدیک کند و کتابی متفاوت برای نوجوانان امروز است. نوجوانانی که سعی می‌کنند از دنیا برداشت خاص خود را داشته باشند و بر این باورند که شعر تنها دوستی عاشقانه احساس با کلمات است و نه قوانین تکرارشونده شعرهای کلاسیک.

همچنین محمدمهدی رحیمی عضو مرکز نسیم شهر استفاده از کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌ها در اشعار را درست و بجا توصیف کرد و گفت:  شاعر با استفاده از تمامی ارکان شعر و روابط میان آن‌ها، شعرهای لذت‌بخش و پندآموز برای نوجوانان سروده است.

امیر طوری عضو نوجوان مرکز شماره ۲، در بخشی از نقد خود بیان کرد: شاعر در بین اشعار کوتاه و کلمات محدود، دریایی از کلمات و جملات نوشته‌نشده را برای خواننده به‌جا گذاشته است تا فرصت کشف را به خواننده بدهد و این رسالت ادبیات نوجوان است که نوجوان با سرنخ‌های نویسندگان و شاعران در دالان‌های پرپیچ جملات رها شود و به درک و کشف و شهود برسد.

در ادامه‌ی این برنامه حنانه غفاریان، مبینا برسیم، وانیا رحیمی، محمدمهدی رحیمی، امیرعلی طرلان اعضای مراکز۳، ۱۰، ۱۵، ۳۳ و ۳۹  نیز به قرائت آثار نقد خود پرداختند.

در بخش دوم این مراسم، « کمال شفیعی» منتقد ادبی ضمن تقدیر از مربیان مراکز کانون برای پرورش نسل متفکر در حوزه نقد و ادبیات به‌نقد کتاب تلنگر باران پرداخت.

وی با خوانش بخشی از اشعار شاعران معاصر از ایجاد محدودیت آثار ادبی به گروه‌های سنی گفت: ادبیات خوب ادبیاتی است که مرز مشخص و گروه سنی خاصی را در نظر نمی‌گیرد. این را تجربه‌ی ادبیات جهانی می‌گوید. نباید برای ادبیات گروه سنی مشخص کرد. هر چه افق‌ها و پنجره‌های یک اثر رو به سمت مخاطبان بیشتری گسترده باشد و هرکسی با هر گروه سنی فکر کند این اثر مال اوست، این اثر موفق‌تر است. مانند آثار شل سیلور استاین یا کتاب شازده کوچولوی اگزوپری که به گروه خاصی تعلق ندارد و همه از کوچک تا بزرگ این آثار را متعلق به خود می‌دانند.

وی در ادامه افزود؛ گاهی می‌بینیم که نوجوانان شعرهای شاملو و دیگر شاعرانی که ما به‌عنوان شاعر بزرگ‌سال می‌شناسیم را می‌خوانند و برای هم پیامک می‌کنند. آثار این شاعران دارای یک مرز نامرئی است و آن موضوع این است که آن‌ها اتمسفر ذهنی نوجوانان را در اکنون می‌سنجند.

به اعتقاد شفیعی اگر برخی شاعران، به‌عنوان شاعران بزرگ در ذهن ما ماندگار شدند به خاطر این است که از تمام ظرفیت‌های زبان در خدمت خلق آثارشان استفاده می‌کنند. یکی از این ظرفیت‌ها معصومیت و نگاه نوجوانانه است.

این منتقد ادبی نوجوانی را سن کشف هویت، عواطف و شتاب معرفی کرد و افزود؛ نوجوان باید حرف خودش را در درون شعرها بشنود نه دغدغه یک فرد بزرگ‌سال در افسوس گذشته را. این‌یکی از موارد آسیب‌زننده در کتاب‌های شعری است که برای نوجوانان منتشر می‌شود. شاعر آثار نوجوان باید بتواند از پنجره نوجوانان با نوجوانان به گفتگو بنشیند.

در بخش دیگری از این برنامه جشن امضای کتاب «تلنگر باران » با حضور شاعر این اثر و دیگر میهمانان حاضر و دو تن از اعضای نوجوان به نمایندگی از نوجوانان شرکت‌کننده برگزار شد.

از دیگر برنامه‌های این همایش ادبی هم‌نوازی پیانو و تنبک توسط دو عضو نوجوان «پرنیان کیانی مجد» و «علی جعفر زاده» اعضای مرکز شماره ۲۷ و پخش کلیپ مروری بر سه دوره گذشته همایش ادبی دو پنجره و تجلیل از اعضای برگزیده نقد کارگاه‌های ادبی مراکز کانون استان تهران  بود. همچنین اعضا در بدو ورود به این مراسم کتاب نقدهای مکتوب خود بر این اثر را دریافت کردند.

گفتنی است مربی عباسی کارشناس ادبی استان اجرای صحنه‌ای این برنامه را بر عهده داشت. دوازدهمین همایش ادبی « دو پنجره» به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران عصر روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در مرکز شماره ۳۰ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =