نویسندگان رموز داستان‌نویسی را به بچه‌ها می‌آموزند

پنج نویسنده و فعال حوزه کتاب، در کارگاه آموزشی داستان‌نویسی که در ویژه‌برنامه هفته کتاب و کتاب‌خوانی روز پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در مرکز شماره ۳۰ کانون استان تهران برگزار شد، کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های داستان‌نویسی خلاق آشنا کردند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، جشن کتاب‌خوانی اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون هم‌زمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با برگزاری کارگاه آموزشی داستان‌نویسی صبح روز پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۰، واقع در تهران‌پارس برگزار شد.

بنابر این گزارش، محمدرضا یوسفی، عباس قدیر محسنی، کبرا بابایی، سمیرا قیومی و مریم عباسی، نویسندگان و فعالان حوزه کتاب در این کارگاه ۲ ساعته هدایت و آموزش گروه‌ها را بر عهده داشتند و بچه‌ها را با نگارش داستان‌های تازه بر اساس قصه‌های کلاسیک و افسانه‌های ایرانی آشنا کردند.

در کنار این پنج گروه، پنج نفر از نوجوانان هنرمند هم با گریم و لباس نمایش نقش شخصیت‌های قصه‌های معروف را بازی کردند و هر یک از این شخصیت‌هادر کنار گروه‌ها نشستند و بچه‌ها با استفاده از حضور آنان، زیر نظر مدرسان کارگاه، قصه‌ها و افسانه‌هایی قدیمی این شخصیت‌ها را با داستانی تازه تغییر دادند.

محمدرضا یوسفی، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در ابتدای کارگاهش برای بچه‌ها داستانک‌های کوتاه ‌خواند. سپس با حضور شخصیت دیو قصه‌ها که عضو نوجوان مرکز ۳۰ با گریم و لباس خاص آن را نقش‌آفرینی می‌کرد، دیوها را دستمایه داستان‌نویسی خلاق قرارداد و از بچه‌ها خواست قصه‌هایی را در مورد دیوها باقدرت خیالشان بنویسند. او نیز ساختار داستان‌نویسی را با زبانی ساده به آن‌ها آموخت.  

عباس قدیر محسنی نویسنده‌ی دیگری بود که با شروع کارگاهش از بچه‌ها سؤالات مختلفی پرسید. شنل قرمزی در کارگاه او و به قلم نویسندگان کوچک سرنوشت تازه‌ای پیدا کرد. شرکت‌کنندگان به سه دسته تقسیم شدند و هر گروه اتفاق تازه‌ای برای داستان شنل قرمزی نوشت.

قدیر محسنی درباره این کارگاه گفت: «ما تلاش کردیم تا یک شخصیت قدیمی را وارد دنیای امروز کنیم و برایش داستان جدیدی بسازیم. این روش راهکاری برای افزایش خلاقیت بچه‌ها است. آن‌ها در این فرصت یاد می‌گیرند که می‌شود فضای قصه‌های قدیمی را شکست و داستانی نو خلق کرد. این روش سال‌هاست که در کشورهای دیگر انجام می‌شود و می‌تواند به خلاقیت داستان‌نویسی بچه‌ها کمک کند.»

در بخش دیگری از سالن کتابخانه شماره  ۳۰ کانون تهران، سارا قیومی و کبرا بابایی در دو کارگاه جداگانه داستان‌نویسی را به اعضای شرکت‌کننده آموزش دادند. قیومی با معرفی پیرزن کدو قلقله‌زن از بچه‌ها خواست تا ایده‌های تازه‌ای برای فرار پیرزن از دست گرگ پیدا کنند. عضوی که نقش پیرزن کدو قلقله زن را داشت با زبان طنز از بچه‌ها می‌خواست به دنبال راه‌حل‌های تازه باشند تا او به‌آسانی سفرش را ادامه بدهد.

مریم عباسی، کارشناس ادبی کانون در کارگاهش از ایجاد راه‌های ارتباطی با قصه‌ها و افسانه‌های قدیمی با بچه‌ها سخن گفت. او که معتقد است «مدرن کردن قصه‌های قدیمی کمک می‌کند تا هم از ادبیات کهن نگه‌داری کنیم و هم بچه‌ها ارتباط بهتر و بیشتری با دنیای این قصه‌ها بگیرند.» با اعضای گروهش سرنوشت ماه‌پیشانی را تغییر دادند و از او قصه‌ای تازه خلق کردند. پارمیدا قهرمانی از اعضای کانون تهران که نقش آفرین ماه‌پیشانی قصه‌ها بود، در کنار این گروه شاهد خلق داستان تازه‌ای بود که او شخصیت اصلی‌اش را امروز بازی می‌کرد.

این عضو ۱۱ ساله گفت؛ از هر فرصتی برای کتاب خواندن استفاده می‌کنم، ولی تجربه امروزم، یعنی بازی در نقش شخصیت‌ قصه‌ای که بارها خوانده‌ام و آشنایی با داستان‌نویسی خلاق برایم جذابیت دیگری داشت.

گروه دیگر با شخصیت دلقک کار نگارش داستان خود را زیر نظر کبرا بابایی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان آغاز کردند. در این گروه نوجوانان نظراتشان را درباره قصه‌ها و رمان‌هایی که دوست دارند بیان کردند. بابایی ضمن پاسخ به سؤالات متعدد اعضای شرکت‌کننده توضیح می‌دهد که؛ «رمان‌های کلاسیک قصه‌گوتر هستند و همه‌چیز را با جزئیات بیشتری تعریف می‌کنند و توصیفات بیشتری دارند.»

در آخرین دقایق کارگاه بچه‌ها داستان‌هایی که روی کاغذ نوشتند را روی مقواهایی که در اختیارشان قرار داشت چسبانند. سپس مراحل ساخت کتاب تازه‌شان را به‌صورت گروهی گام‌به‌گام پیش بردند.

حاصل تلاش هر پنج گروه کتاب بزرگی با نام خلاق «دلغو مایشن» بود که نامی ترکیبی از پنج داستان تولیدشده در کارگاه‌های این روز بود.

این کتاب در جشن کتاب‌خوانی که در سالن آفرینش مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۰ برگزار شد، با حضور مرتضی نظری مدیرکل کانون استان تهران، معاونان و کارشناسان و تمامی اعضای برگزیده کتاب‌خوان به‌صورت نمادین رونمایی شد.

گفتنی است، کارگاه داستان‌نویسی خلاق اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان تهران، به مناسبت بیست و هفتین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ با حضور بیش از ۱۵۰ عضو فعال در حوزه کتاب‌خوانی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =