بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی گلستان

هیات داوران بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه پنج کشور متشکل از علی خانجانی، محسن هجری و مریم سعادت با صدور بیانیه‌ای به کار این مرحله از جشنواره قصه‌گویی پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل می باشد: 

به نام آنکه خود را قصهگو خواند

با قصه‌ها شادمان شدیم با قصه‌ها غمناک شدیم  با قصه‌ها اندیشیدیم و با قصه‌‍ها به دنیای خیال و زیبایی پرواز کردیم .

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان گلستان را در شرایطی به پایان بردیم که در پس آن چشم اندازهای روشن و همین طور تجارب ارزنده به یادگار ماند .

استقبال بسیار چشمگیر مردم مهمان‌نواز و فهیم استان گلستان از این رویداد ، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای این دوره بود که بیش از هر چیز گواه بر تملق خاطره آنها به میراث فرهنگی ایران زمین بود. همین طور مشارکت و حمایت نهادهای فرهنگی استان گلستان در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نقاط روشن این جشنواره بود. در نهایت شرکت قصه‌گویانی خوش ذوق و توانا از استان‌های گلستان، خراسان شمالی، سمنان، مازندران، گیلان، البرز و تهران در این رویداد فرهنگی جلوه ای دیگر از تعامل، هم‌اندیشی و همراهی اقوام گوناگون ایران زمین بود. اما با همه این دستاوردهای مثبت جا دارد به جمع بندی تجربه های این دوره نیز بپردازیم که از این رهگذر هنر و فن قصه گویی را ارتقا دهیم.

۱ – در اجراها توجه برخی قصه گویان به عنصر روایت گری که شالوده قصه گویی است دلگرم کننده بود اما در برخی اجراها تکنیک‌های نمایشی بر روایتگری غلبه می کرد. و نوع اجرا را از فضای قصه‌گویی دور می کرد درحالی که زبان بدن به حرکت های نمایشی باید در خدمت روایتگری باشد.

۲ – قصه نباید تنها در زبان قصه‌گو جاری شود بلکه باید به اصطلاح درونی شود. و قصه‌گو آن را از مجرای ابتکارها و خلاقیت های خود عبور دهد. در این چارچوب پرهیز از زبان تعلیمی ویژه‌ی مدارس ضروری است و نباید چنین تصور کنیم که چون مخاطبان کودکان و نوجوانان هستند حق داریم از زبان موعظه آمیز استفاده کنیم.

۳- در قصه های دینی و تاریخی ضرورت دارد که از منابع معتبر استفاده کنیم. تا مبادا در روایت ها نکات غلط تحریف شده به مخاطب منتقل شود .

۴ – علی رغم این که قصه‌گو تلاش می کند احساسات و عواطف مخاطب را برانگیزد اما ضرورت دارد قصه هایی را انتخاب کنیم که مخاطبان را به تفکر و خردورزی تشویق کند .

در پایان جا دارد ضمن قدر دانی از برگزار کنندگان محترم جشنواره، این امید را داشته باشیم که از فشردگی زمانی این جشنواره بکاهیم تا مجال بیشتری برای ارزیابی قصه ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =