نشست تخصصی قصه گویی با حضور داوران جشنواره برگزار شد

در حاشیه مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی نشست تخصصی قصه گویی با حضور داوران جشنواره در مرکز شماره سه ارومیه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، در این نشست، علی خانجانی، محسن هجری و مریم سعادت به عنوان داوران جشنواره به ارائه مطالبی در خصوص شگردهای قصه‌گویی و جایگاه قصه در ادبیات کودک و نوجوان پرداختند. محسن هجری در این نشست با مرور تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در ایران به تشریح مبانی اسطوره شناسی در داستان پرداخت.

هجری گفت: افسانه‌ها و اسطوره‌ها از دیر باز جزئی از داستان‌های کشورهای جهان بوده و هستند و داستان‌هایی که از دل آثار کهن ادبیات فارسی از جمله شاهنامه فردوسی بیرون آمده اند سرشار از حماسه‌های اساطیری هستند که جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان قصه‌ها و حکایات دارند.

مریم سعادت نیز با اشاره به تأثیر قصه‌ در مخاطب، فضای ساده و صمیمی حاکم بر محیط قصه‌گویی را فرصت مغتنمی برای انتقال مفاهیم آموزنده عنوان کرد و گفت: بهتر است قصه‌گو با علم به مبانی نظری و عملی روایت‌گری، قصه را شیواتر و تأثیرگذارتر روایت کند.

علی خانجانی در این نشست بر ضرورت بهره‌گیری از زبان بدن، ‌تغییر حالت صدا و لزوم نقش‌آفرینی قصه‌گو تأکید کرد و افزود:  قصه گو باید به حدی بیان قوی و قدرتمند داشته باشد که همه شنوندگان را محو شنیدن صدای خود کند.

برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، پایان بخش این نشست بود که قصه‌گویان به طرح سئوال در خصوص قصه و قصه‌گویی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =