قصه‌گویی شکاف بین والدین و کودکان را کاهش می‌دهد

برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره هجدهم قصه‌گویی با اشاره به اینکه قصه‌گویی شکاف بین والدین و کودکان را کاهش می‌دهد، گفت: والدین و به خصوص پدرها که بیشترین ساعات روز را از فرزندانشان دور هستند، با قصه‌گویی می‌توانند ارتباطی صمیمانه با فرزندان خود برقرار کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، داوود ریحانی، برگزیده بخش بین الملل جشنواره هجدهم قصه گویی با اشاره به اینکه هر چه سطح جشنواره بین‌المللی قصه گویی بالاتر می رود، سطح شرکت کنندگان نیز ارتقا می یابد، اظهار کرد:‌ ایران ما دارای فرهنگی هفت هزار ساله و دارای فرهنگ قصه و قصه‌گویی است و همین مساله باعث شده به مراتب از قصه‌گویان خارجی جلوتر باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت کنندگان خارجی بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی تشنه شنیدن قصه‌هایی از تمدن و فرهنگ ایران کهن هستند.

مربی مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری مرکز فریمان با اشاره به اینکه قصه‌گویی بهترین روش برای آموزش غیرمستقیم به کودکان است، افزود: والدین و به خصوص پدرها که بیشترین ساعات روز را از فرزندانشان دور هستند، با قصه‌گویی می‌توانند ارتباطی صمیمانه با فرزندان خود برقرار کنند.

وی ادامه داد: امروزه کوچک شدن خانه ها، حذف حیاط‌ها از خانه ها، مشغله های متعدد والدین شکاف عاطفی بین والدین و بچه‌ها را ایجاد کرده که گفتن یک قصه کوتاه می تواند باعث حفظ ارتباط والدین با فرزندان و کاهش دهنده این شکاف عاطفی شود.

ریحانی با اشاره به قصه های فولکلر که نشأت گرفته از سینه پدربزرگ ها و مادربزرگ‌هاست و جایی ثبت و ضبط نشده اند، گفت:‌ این قصه‌ها، ‌ قصه های ناب ایرانی هستند که بسیاری از شرکت کنندگان خارجی دنبال این قصه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها دانشگاه قصه‌گویی و رشته های قصه‌گویی با گرایش کودک وجود دارد، تصریح کرد:‌ پرفسوری از آمریکا می شناسم که می گفت با وجود اینکه تنها ۱۰ قصه می تواند به مخاطبانش آموزش دهد، اما روزی چند دلار در این زمینه درآمد دارد. این مساله نشان می دهد که در کشورمان تا چه حد نسبت به بحث قصه و قصه‌گویی غافل بوده ایم.

این قصه گو باسابقه با اشاره به اینکه امروزه تغییر نسل ها به دلیل سرعت علم و تکنولوژی در دنیا همچون گذشته سرعت کندی ندارد، گفت: این تغییر نسل ها در کودکان نیز سرعت دارد و وظیفه ماست که خود را به روز کنیم، همانطور که کشورهای خارجی در این راه علمی و آکادمیک اقدام کرده و می کنند.

ریحانی تاکید کرد: اگر دانشجویی برای پایان نامه خود نیاز به منابع قصه و قصه‌گویی داشته باشد، باید این منابع و قصه‌های کهن ایرانی در جایی ثبت و ضبط شوند. خوشبختانه چند سالی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه اقداماتی داشته است.

گفتنی است، داوود ریحانی ۱۵ سال در عرصه قصه و قصه‌گویی فعالیت داشته و سه دوره به بخش بین الملل جشنواره بین المللی قصه گویی راه یافته و در هجدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی آن برگزیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =