اعضای ارشد کانون تهران با اصول «نقد ادبی» آشنا شدند

«سید علی کاشفی خوانساری» نویسنده و منتقد ادبی، در کارگاه «نقد ادبی» که با حضور جمعی از اعضا و کارشناسان کانون استان تهران در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در رابطه با نقد ادبی در ادبیات داستانی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، کارگاه نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی هم‌زمان با اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با حضور جمعی از اعضای مراکز و کارشناسان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، با اعلام فراخوان این همایش، دوازده اثر داستانی از اعضای ارشد و باسابقه که سال‌ها زیر نظر مربیان ادبی در کارگاه‌های داستان‌نویسی مراکز کانون استان تهران آموزش‌دیده و در حال حاضر در حوزه ادبیات تحصیل و یا فعالیت می‌کنند، توسط واحد آموزش و پژوهش کانون استان به دبیرخانه مسابقه داستان‌نویسی خلاق ارسال شد که برگزیدگان در آیین اختتامیه این همایش معرفی می‌شوند.

این اعضای فعال، عصر روز یکشنبه ۳ آذرماه ۱۳۹۸ به دعوت دبیرخانه این همایش، در کارگاه «نقد ادبی » با حضور«سید علی کاشفی خوانساری» شرکت کرده و با اصول نقدنویسی در ادبیات داستانی آشنا شدند.

کاشفی خوانساری در این کارگاه دوساعته، ضمن مروری بر تعاریف مختلف نقد، در رابطه با نقد در ادبیات داستانی گفت: هدف از نوشتن نقد این نیست که داستان‌نویس بهتری بشویم بلکه نگاه نقادانه نسبت به ادبیات منظور و هدف اصلی است.

به گفته این منتقد و نویسنده کودک و نوجوان؛ هدف اصلی آموزش نقد ادبی توجه به فرهنگ نقد است و نقد کردن و پذیرش آن‌یکی از مهم‌ترین راه‌های گفتگو و حل مسئله است.

کاشفی خوانساری ادامه داد؛ همه‌ی ما تجربه امتحان دادن را داشته‌ایم. وقتی در آزمون به سؤالات پاسخ می‌دهیم، بدین معناست که محتوای کتاب را درک کرده‌ایم. نقد کتاب هم به‌مثابه آزمون از محتوای کتاب است، با این تفاوت که سؤالات این آزمون را خود منتقد ادبی طراحی و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

وی افزود؛ درواقع بخشی از ارزش نقد ادبی به پرسش‌های اساسی و حیاتی است که منتقد متناسب با اثر به آن‌ها پاسخ داده است. این پرسش‌ها هرقدر در فضای ادبیات، در فضای اجتماعی و... پرسش‌های مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تری باشند ارزش نقد بالاتر می‌رود.

سردبیر فصلنامه نقد کودک و نوجوان در ادامه‌ی این کارگاه درباره نقد ذوقی توسط مخاطبان کودک و نوجوان گفت: گاهی بچه‌ها در کارگاه‌های ادبی در رابطه با کتاب‌هایی که می‌خوانند اظهارنظر می‌کنند و از آن به‌عنوان نقد ادبی نام می‌برند. این نقدهای ذوقی و غیرحرفه‌ای تا آنجا دارای ارزش است که نظر شخص به‌عنوان مخاطب کتاب مطرح شود و به‌کل جامعه مخاطبان تعمیم داده نشود. زیرا مخاطبان حق‌دارند نظر خود را آزادانه مطرح کنند.

در ادامه اعضای کانون استان تهران پیرامون نقد ادبی به بحث و گفتگو پرداختند و سوا لاتشان را در این حوزه از مدرس کارگاه پرسیدند.

کارگاه نقد ادبی در داستان هم‌زمان با اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی با حضور اعضای فعال در حوزه داستان‌نویسی و کارشناسان کانون استان تهران عصر روز یک‌شنبه سوم آذرماه ۱۳۹۸ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =