کد خبر: 293534
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
بنفشه های  استان کردستان  با هم خندیدند

روزها را به هم پیوند داده ایم و برگهای تقویم را بر دیوار دل سنجاق کرده ایم تا لحظه ای فراهم آوریم که ساعتهای بیشتری در کنار نو جوانان و اعضای فعال انجمن ادبی باشیم و بتوانیم روزی بیاد ماندنی را برایشان رقم بزنیم چه روزی و چه ساعتی برتر از روزهای هفته ی کتاب روزهایی که می شود از یار با وفای بچگی و دوست و همراز لحظه های میانسالی گفت .... چه دوستی بهتر از بر گهای کاغذی کتاب وقتی در تند باد سر انگشتانمان به رقص در می آید و ریل قطار خاطراتمان را با نو شته هایش، شخصیتهایش و شیطنت هایش مرور کنیم و دوباره کودک شویم جوانی کنیم ... عاشق شویم و اشک بریزیم برای تمام ناکامی هایمان و دوباره امیدوار کتاب را ببندیم تا وقتی هرم نفسهایمان در تلخی مزه کردن محتویات فنجان چایی رژه می رود تکرار کنیم دوباره زندگی

مهرواره ی آینده ساختنی است

در آخرین روزهای هفته ی کتاب مرکز شماره 3 سنندج  میزبان بیش از 40 نفر از اعضای نو جوان فعال انجمن ادبی آفرینش ( رازاوه )  شهرستان  سنندج بود روزی که نام مهرواره ی آینده ساختنی است را با شعار فعالیتهای خود ساخت تا همواره  یادمان باشد که نوجوانان امروز یک قدم تا فردای زندگیشان فاصله دارند و مایکی از نقشهایمان در آینده ی این بنفشه های تازه گل داده مهربانی و مهرورزی است. در ویژه بر نامه  هایی همچون  کتابسازی ( که مو ضوع اصلی آن بر گرفته از داستانهای جالب و جذاب اعضای انجمن بود ) با تکنیک کاغذ رنگی و کلاژ انجام شد بازدید از کتابخانه ی برهان عالی  واقع در شهرک بهاران که فا صله ی نسبتا نزدیکی با کانون دارد و بلند خوانی  با کتاب بنفشه ها با هم می خندند از نوشته های رفیع افتخاری بزرگسالی که برای نوجوانان می نویسد و این کتاب جدید ترین اثر اوست که چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است انجام شد حمید رضا پور رضایی کارشناس  فرهنگی هنری و ادبی استان کردستان  یاد آوری می کند هدف از تدارک بازدید از کتابخانه ی  برهان عالی برای اعضا در چنین روزی این بود که اولا همراه اعضا باشیم همچنانکه  اعضا رشد جسمی و فیزیکی خودرا طی می کنند به فکر  رشد ذهن و تفکرات سالم و منطقی آنها باشیم با اینکه کانون تنها کتابخانه ی تخصصی کودک و نوجوان است کمک کنیم تا اعضا با دنیای بزرگتری از کتابها آشنا شوند ودر دایره ی  وسیع مطالعه قرار بگیرند و تحقیقات و پژو هش ها و سوالات خو درا با تورق کتابهای کاغذی به دست بیاورند . وی یاد آوری کرد که کتاب  خود یک وسیله ی عبور بسیار عالی به دنیای آینده است . در این بازدید اعضا با قسمتهای  مختلف کتابخانه آشنا شدند و به بهانه ی هفته ی کتاب و کتابخوانی به رایگان عضو شدند و به چهارشنبه های  بهاری کتابخانه  که سفر  و دیداری در باغ مولوی ، سعدی و نقد کتاب از کتابهای نویسندگان جوان استان کردستان دعوت شدند تا در این نشست ها سماعی و ساعی باشیم .  بلند خوانی در مرکز انجام می گیرد و این بر نامه توسط واحد آفرینش های فر هنگی و مربیان فر هنگی  اجرا می شود  و هدف ازآن  یاد آوری  درست خوانی ، بلند خوانی صحیح خوانی و شمرده خوانی کتاب است تا بهتر بتوانیم همراه با خوانش جمله های  داستان پا به دنیای شخصیتها بگذاریم و با آنها همسفر شویم . اعضای کتابخوان مراکز شهر سنندج نیز در این بر نامه مورد تقدیر قرار گرفتد .

مدیر کل کانون استان کردستان در این روز با حضور در جمع کودکان و نوجوانان ادبیات را کاربرد هنرمندانه زبان برای خلقِ خواندن و آفرینش شعر و داستان بیان کرد و گفت: زبان نعمت خداوند است که انسان‌ها برای ارتباط با یک‌دیگر از آن بهره می‌گیرند و کسی که هنرمندانه از این نعمت الهی استفاده کند، ادیب، شاعر و یا نویسنده است.
وی اضافه کرد: ملتی که ادبیات فاخری را در پیشینه تاریخی خود دارد، همواره جایگاه با ارزشی دارد و ایران در بسیاری از کشورهای جهان به واسطه بزرگان شعر و ادب هم‌چون: حافظ، مولوی، فردوسی و سعدی صاحب ادبیات جهانی است.
سهیلا شیخی تصریح کرد: ادبیات ابزاری برای ارتباط بین ملت‌ها و اندیشه‌های آنان است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد.

شیخی در پایان به اعضای توصیه کرد که از خواندن غافل نشوند و حتما همیشه کتاب بخوانند و بنویسند هر چیزی که به ذهنشان رسید رو یادداشت کنند.

نمایشگاهی از آثار چاپ شده ی اعضا نوجوان انجمن ادبی در ماهنامه ی کورده واری

شورو غوغایی برپاست نمایشگاهی هر چند کوچک برپاست که حاصل قلم فرسایی اعضا نو جوان و فعال انجمن ادبی است . این نمایشگاه تمام شورو تلاش اعضا را نشان می دهد که با دستان جوهری اشان پریشانی لحظه های دور و نزدیک  همراه با گلهای آفتابگردان در باغچه ی کورده واری کاشتند و روزهای عجیب و پر سرو صدایی را رقم زدند . با غچه ای که از یک بازدید در روز خبرنگار و با آشنایی اعضا با حرفه ی خبرنگاری و با همت  مدیر مسول آن خه بات ساعدی و تلاش خود اعضا و راهنماییهای مربی ادبی اشان متولد شد . خه بات ساعدی به عنوان مدیر مسئول این ماهنامه همواره  حامی این نوجوانان بوده اند و نوید چاپ اعضا در کتابی به همین نام به اعضا می دهد وی هدف از این اقدام را قدردانی از تلاش اعضای کودک ونوجوان استان کردستان می داند و بر این باور است که هرکدام از این نوجوانان قطب مهمی از آینده ی ادبی این استان و این کشور خواهند بود نویسندگانی که به گواه نوشته هایشان خوب تربیت شده اند خوب مطالعه می کنند و مسائل اجتماعشان را خوب درک می کنند  و این یعنی آینده ساختنی است و باید پایه هایش را از هم اکنون محکم گذاشت خه بات ساعدی یاد آوری می کند آینده با کتاب و مطالعه ساختنی تر است  در حاشیه ی این نمایشگاه نمایشگاهی از آثار تصویر گری وتالیفی دو تن از مربیان فعال و خوب کانون بر پاست نمایشگاه آثار تصویر گری  کتابهای کودک سهیلا ساعد پناه  مربی هنری مرکز یک و چهار سنندج که بالغ برسی عنوان کتاب است و برای نویسندگان کودک ونوجوان  بومی استان کردستان انجام شده است و از مهم ترین آنها می توان به جوجه له زرده  اثر سیمین چایچی و بارانی الفبا اشاره کرد. همچنین چهار عنوان به نویسندگی طاهره اصفهانی مربی فرهنگی مرکز شماره دو سنندج که از مجموعه کتابهای سبز و طرفدار محیط زیست است  نیز به معرض نمایش گذاشته شد .

یک تو لد پاییزی

عصر دلتنگ پنج شنبه با تمام خستگی یک روزه ی اردو را یک تولد دلنشین  و دلچسب می کند . این تو لد ، تولد یک سالگی انجمن  ادبی است که به همت  آفرینش های ادبی تدارک دیده شده است و اعضا در کنار مربیان و کارشناسان خود در حضور رضا امیری شمع تولد یکسالگی انجمن را با هم فوت کردند این تولد نشان از پر باری نشست های انجمن ادبی دارد و  اعضا و شور و نشاط و انگیزه برای انجام فعالیتهای ادبی خودرا دو چندان می یابند رضا امیری در دومین حضور خود در نهمین نشست انجمن ادبی  خوشحالی خود را از حضور در چنین جمعی اظهار می دارد و از تمامی کسانیکه  برای        برپایی این برنامه در تلاش بوده اند تشکر می کند و می گوید این یک تولد واقعی است  زیرا تولد یک اتفاق ادبی و یا فرهنگی پر بار وموثر است و گرنه بسیاری از موجودات جهان که قدمت  تو لد و نسلشان که هم به لحاظ جثه و هیکل و هم به لحاظ تاریخی از نسل بشر بیشتر است  متو قف شده است و نسلشان نابود شده است زیرا آنها  زبان سخن گفتن و قدرت تفکر  نداشته اند پس عنصر زبان جزء لاینفک ادبیات و بخش عظیمی از فر هنگ  احترام می گذاریم و زبان و آداب و رسوم خود را ارج می نهیم . زیرا خداوند بزرگ خود کلمه بوده و به آفرینش کلمات قسم خورده است و داستان نویسی کرده است و از گذشته ها برای ما گفته و بیم آینده را داده است پس قدر قلم هایتان و نوشته هایتان را بدانید و همیشه با کتاب و کتابخوانی عجین باشید زیرا برای خوب نوشتن باید منابع درست ادبی را بخوانید.   او خوشحالی دوباره ی خود را از حضور در این جمع چنین اظهار داشت و خدارا شکر کرد که در جمعی است که هنوز آنقدر بزرگ نشده است که با زبان نوشته دروغ بگویید زیرا درونشان هنوز کودک و پر از صداقت است .

 در پایان این نشست که دیگر غروب دل انگیزی شده بود از رضا امیری نویسنده و روزنامه نگار خوب شهر سنندج برای  حضورش در نشست های انجمن ادبی تقدیر شد . 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =