نمایش راهی برای جامعه پذیر کردن کودکان و نوجوانان می باشد

سهیلا شیخی مدیر کل کانون استان کردستان در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کردستان که دیروز با حضور مدیران استانی و شهرستان در سنندج برگزار شد گفت: نمایش می تواند علاوه بر رشد و پرورش خلاقیت و هنر در میان کودکان و نوجوانان راهی برای جامعه پذیر کردن آن ها باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، شیخی در سخنانی افزود: همانطور که مستحضرید دوران کودکی مهمترین و حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت هر فرد است، بی توجهی به آن نتیجه جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان ساخت: پایه و اساس جامعه فردا را کودکان امروز تشکیل می دهند. در جامعه ای که کمتر به کودکان توجه شود کودکان نابهنجار و بزهکار بیشتری مشاهده می شود و معضلات اجتماعی آن ها بیشتر می شود. به همین منظور شناخت صحیح ابعاد مختلف جسمی و روانی این گروه سنی و تلاش در راه تأمین شرایط مناسب برای رشد بدنی و عاطفی و فکری کودکان واضح تر از آن است که احتیاج به تأکید داشته باشد.

مدیر کل کانون استان کردستان در ادامه خاطر نشان ساخت: نمایش به عنوان واسطه تربیتی اثرگذار در تربیت مخاطب از فعالیت های مهم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به حساب می آیدکه علاوه بر رشد و پرورش خلاقیت و هنر در میان کودکان و نوجوانان راهی برای جامعه پذیر کردن آن ها باشد. برگزاری جشنواره های مرتبط با نمایش می تواند نقش تأثیرگذار در این فرآیند داشته باشد و باعث شود بین اعضای گروه نمایش تعامل مناسب با همسالان برقرار گردد. همچنین باعث افزایش انگیزه کار گروهی و مهارت های فردی کودکان و نوجوانان می شود.

سهیلا شیخی گفت: لذا هنرهای نمایشی باعث افزایش مهارت های اجتماعی و رشد خلاقیت در کودکان می شود و خلاقیت یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های انسان است که همیشه برای انسان با اهمیت بوده است.

شیخی افزود: خلاقیت در کودکان یعنی توانایی نگاه جدید و متفاوت به یک موضوع، نمایش عروسکی به عنوان تجسمی از افکار، احساسات و عواطف کودکان مبنایی برای بهداشت روانی در پیشگیری از آشفتگی های روانی است.

وی در ادامه عنوان کرد: پژوهش ها نشان داده اند که هنرهای نمایشی موجب افزایش مهارت اجتماعی کودکان می شودکار با عروسک های نمایشی در کسب مهارت همکاری ،گفت و شنود و احترام گذاشتن تأثیر مثبتی دارد کار نمایش اضطراب در کودکان را کاهش می دهد بر همین اساس شعار هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در سراسر کشور نمایش ، تمرین زندگی ، ساختن آینده نامگذاری شده است و یکی از اهداف مهم جشنواره تمرین زندگی و تجربه ناشناخته ها برای ساختن آینده است و همچنین فراهم کردن فضایی مناسب جهت کسب و تبادل تجربه و مهارت های فردی و اجتماعی کودکان ونوجوانان  می باشد.

شیخی خاطر نشان ساخت: شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره اعضای نوجوان 12 تا 18 سال و اعضای ارشد 18 تا 24 ساله بودند.

وی در پایان گفت: هجدهمین جشنواره در دو سطح استانی و کشوری برگزار می شود که در استان 18 نمایش عروسکی در مراکز کانون تولید شده بود که از این تعداد 5 نمایش به مرحله استانی راه پیدا کردند و نمایش های خود را به اجرا در آوردند که 3 گروه براساس رأی هیأت داوران به تهران معرفی شده و بعد از داوری مجدد از گروه های منتخب دعوت می شود که در مرحله کشوری نمایش های خود را اجرا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =