شادی و بازی حق همه‌ی کودکان است

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: ماهیت فعالیت‌های کانون پرورش فکری «کتاب‌محور» و بر مبنای شادی و ساختن روزهای خوب برای کودکان است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، مدیرکل کانون استان در جلسه با مدیرکل دبیرخانه‌ی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در خصوص حقوق کودکان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معصومه هادی در این دیدار در خصوص اهمیت فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زندگی کودکان گفت: ماهیت فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی کانون پرورش فکری، «کتاب‌محور» و بر مبنای شادی، بازی و ساختن روزهای خوب برای کودکان است و از این‌رو فعالیت‌های آن کاملا با کنوانسیون حقوق کودک انطباق دارد.

وی سپس افزود: ماهیت کار کانون با آنچه در مدرسه برای کودک و نوجوان طراحی شده، متفاوت است؛ کانون جایی است که کودک آن را انتخاب می‌کند و این نشان از تاثیر عمیق فعالیت‌های آن بر روی مخاطبان است.

مدیرکل کانون هم‌چنین عنوان کرد: فرهنگ اثر عمیقی بر روح و جان انسان دارد و کانون به عنوان یک سازمان تخصصی در این حوزه تاثیرگذارترین و ماندگارترین نقش را در این زمینه برعهده دارد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان گفت: شادی حق همه‌ی کودکان است و ما در بخشیدن شادی بین آنان تفاوتی قایل نیستیم اما استان ما پهناورترین و جوان‌ترین استان کشور است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با ۲۸ مرکز ثابت و سیار پاسخگوی نیاز همه‌ی کودکان مشتاق و با استعداد آن نیست.

هادی ادامه داد: راه‌کار کانون برای جبران بخشی از این کمبودها استفاده از ظرفیت کتاب‌خانه‌های سیار است تا بتوانند لبخند را بر لبان کودکان در روستاها و حاشیه‌ی شهرها بنشانند که ما برای برقراری عدالت فرهنگی نیازمند گسترش ناوگان سیار هستیم.

مدیرکل کانون هم‌چنین با اشاره به تعدادی از فعالیت‌ها از جمله امداد فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار در روستاها و حاشیه‌ی شهرها و کودکان کار افزود: با توجه به توان مالی، فعالیت‌های گوناگونی انجام داده‌ایم اما نیازمند حمایت گسترده‌تری هستیم.

فراهم ساختن زمینه‌ی ارتباط نیکوکاران داخل و خارج کشور با کانون، تجهیز مراکز کانون به سیستم‌های رایانه، دوربین عکاسی و سیستم سرمایش و گرمایش مناسب، تامین محصولات فرهنگی ، کتاب، نوشت افزار، اسباب‌بازی و مواد غذایی جهت برگزاری امداد فرهنگی برای کودکان استان، تامین ملزومات هنری جهت انجام فعالیت‌های نقاشی، تئاتر، عروسک‌سازی و ...، تجهیز سینما کودک کانون در شهرهای زاهدان، زابل و چابهار جهت نمایش فیلم‌های ویژه‌ی کودک و نوجوان از دیگر مواردی بود که مدیرکل کانون استان در دیدار با مدیرکل دبیرخانه‌ی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک عنوان کرد.

هادی در پایان سخنان خود گفت: بچه‌ها باید کودکی کنند ولی متاسفانه بسیاری از آنان از همان دنیای کودکی وارد بازار کار و مشکلات زندگی می‌شوند و اگر ما امروز برای آنان کوشش نکنیم فردا آنان با ما نخواهند بود و برای این کشور و نظام دلسوز نخواهند شد.

قابل ذکر است پس از سخنان مدیرکل کانون استان، مدیرکل دبیرخانه‌ی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با استقبال از برنامه‌های امداد فرهنگی و تلاش کانون در جهت ارایه‌ی خدمات فرهنگی به کودکان استان، در خصوص مسایل مطرح شده قول مساعدت و پیگیری داد.

در این دیدار هم‌چنین فریبا برنایی‌بُجد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده‌ی استانداری، آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با کانون اعلام کرد.

گفتنی است مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نهادی است که در وزارت دادگستری مسئولیت امور مربوط به اجرای مفاد کنوانسیون و وظیفه‌ی نظارت و تنظیم و ارسال گزارش ادواری آن را بر عهده دارد و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای حقوق کودک و احترام به شخصیت وی، پایش و ارزیابی رعایت حقوق کودک در سطح ملی، ارایه‌ی نظرات مشورتی در زمینه‌ی قوانین، مقررات، رویه‌ها و برنامه‌های مرتبط با حقوق کودک به دستگاه‌های دولتی و موسسات و تشکیلات غیردولتی، پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات موجود و تهیه‌ی پیش‌نویس لوایح قانونی برای ارایه به شورای هماهنگی و تهیه‌ی گزارش ملی حقوق کودک با همکاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط داخلی با رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب شورای هماهنگی از جمله وظایف آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =