جشنواره‌ها فرصت مهمی برای حمایت از آثار نمایشی هستند

داور جشنواره هنرهای نمایشی مازندران با اشاره به برگزاری مرحله استانی هجدهمین دوره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در مازندران گفت: جشنواره‌ها، فرصت مهمی برای حمایت از آثار نمایشی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، امسال هجدهمین دوره هنرهای نمایشی کانون برگزار می شود و مازندران نیز این رویداد را 25 و 26 آذر در ساری  برگزار می نماید.

رجبعلی فلاح، هنرمند تئاتر و داور مرحله استانی این جشنواره در مازندران در گفتگویی از تاثیر هنرهای نمایشی در رشد ذهنی و تربیتی کودکان و نوجوانان سخن گفت و افزود: یکی از ویژگی‌های نمایش اعم از عروسکی و غیره، پرورش ذهن کودک است. در این خصوص می توان به شباهت ساختاری آن به بازی‌های جمعی اشاره کرد که باعث بهبود رشد جسمانی، شادابی احساس، آزادگی ،پرورش روحیه کار و تلاش و ارائه ایده و همدلی خواهد شد که  فرآیند آن جهان شمولی و آشنایی با دیگر کودکان دنیا می باشد.

فلاح نقش کانون را نیز در توسعه هنرهای نمایشی مهم خواند و اظهار داشت: آموزش‌های سالانه کانون در حوزه‌های هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر عروسکی تاثیر قبال ملاحظه‌ای در کشف و پرورش استعدادهای نمایشی اعضا و مربیان خواهد داشت.

هم‌چنین، استفاده از ادبیات فولکلور، قصه‌ها، حکایت‌ها، متل‌ها، ضرب المثل‌ها و اصطلاحات پرکاربرد بومی و بهره‌گیری از کتاب‌های کانون و درسی در  فضای نمایش؛ محتوای نمایشی و باور پذیری آن‌را دوچندان می‌کند.

مدیر یونیمای مازندران، وضعیت نمایش کودک در مازندران را به دلیل فقدان برنامه ریزی کارشناسی نهادهای متولی چندان موفقیت آمیز نخواند و گفت: عدم دسترسی آسان به اطلاعات و منابع ادبیات دراماتیک کودک و نوجوان این مسیر را برای علاقمندان به این رشته هنری سخت کرده است.

فلاح با طرح پیشنهادی برای رشد هنرهای نمایشی در حوزه کودک و نوجوان استان مازندران بیان داشت:

تجربه نشان داده است که اصولاً برگزاری جشنواره ها،  فرآیند فعالیت‌های هنرهای نمایشی آن استان یا منطقه می باشد. اگر برگزاری جشنواره‌ها با حمایت از گروه‌های نمایشی همراه باشد؛ در آینده شاهد رشد و تعالی این هنر  خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =