گفتگوی مدیرکل کانون استان اردبیل با برنامه رادیویی «آی‌ایشیغیندا»

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در گفتگوی رادیویی با برنامه «آی‌ایشیغیندا» با موضوع «بررسی ادبیات عامیانه و ظرفیت‌های منطقه‌ای» اظهار کرد: محدوده فعلی استان اردبیل سرشار از افسانه‌ها، داستان‌ها و تاریخ فرهنگی درخشان است؛ این استان خاستگاه برخی میراث فرهنگی مانا در حوزه ادبیات عامیانه ازجمله؛ سارای، تکم‌چی‌ها، باران خواهی(چمچه خاتین) است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در قسمتی از صحبت‌های خود بابیان اینکه باور عامیانه(مردمی) یا فولکلور به معنی ادبیات عامیانه و فرهنگ توده بوده، گفت: فولکلور باعث ایجاد همبستگی قومی و نژادی، بانی الهامات هنری و رابط فرهنگی بین نسلی می‌شود.

او فرهنگ عامه هر ملتی را حافظه تاریخی و اجتماعی آن ملت برشمرد و اظهار کرد: در جوامعی که ترکیبی از دو طیف جمعیتی عامه(مردم کوچه و بازار) و خواص(نخبگان) باشد، فولکلور جایگاه قومی خواهد داشت و در صورت نبود یکی از این دو طیف، فولکلوری نخواهد بود و در شرایطی که شکاف بین فرهنگ غنی گذشته و نسل حاضر اتفاق افتد، بازتعریف غنای فرهنگ عامیانه، از الزامات مهم برای نسل فعلی و آتی خواهد بود.

احدزاده در این گفتگوی رادیویی به انواع ژانرهای فولکلور اشاره و ادامه داد: تاریخ شفاهی، ضرب‌المثل‌ها، بایاتی‌ها، چیستان‌ها، داستان‌ها، افسانه‌ها، لالایی‌ها و... از انواع فولکلور است که بخش مهمی از گنجینه ارزشمند فرهنگ هر ملت است که باید با لحاظ پیچیدگی‌های اجتماعی عصر حاضر، بازبینی و بازتعریف این غنای فرهنگی بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل کانون استان در ارتباط با افسانه اصلی و کرم، ضمن اشاره به مختصات زمانی و مکانی حوادث این افسانه، افزود: این داستان عاشقانه با نیمه سیبی برای دو شخصیت داستان که مکمل هم بودند آغاز شد و با سوختنشان به همراه سازشان در شعله‌های آتش، وفاداری به هم و خشم پدر اصلی خاتمه می‌یابد و در اکثر کشورهای آسیای میانه و ترک‌نشین ازجمله افسانه‌های پرطرفدار بوده و در کشورهای مختلف مبنای تولید آثار قلمی، هنری و نمایش‌های ارزنده‌ای است.

وی در این خصوص اضافه کرد: افسانه اصلی و کرم توسط ناظم حکمت در ترکیه، خاچاطور آبویان در ارمنستان، نریمان نریمان‌اف در آذربایجان و برخی کشورهای دیگر محتوای کتاب‌هایشان بوده و تصنیف جهانی و مشهور عزیز حاجی پیگوف(موسیقی‌دان و تصنیف‌خوان مشهور آذربایجان) هم با خلق موسیقی فاخر به این مهم پرداخته و در کلام منظوم و زبان هنرمندانه ده‌ها عاشیق و اهل موسیقی داستان اصلی و کرم، ساری و جاری است.

شایان‌ذکر است، برنامه «آی‌ایشیقندا» با رویکرد فرهنگی یک برنامه رادیویی به زبان ترکی آذری است که به صورت مجله‌ای تهیه و با ساختار کلامی- پیامی- آوایی برای شبانگاه پیش‌بینی‌شده است. گفتگو، گزارش، شعر و موسیقی ازجمله بخش‌های برنامه است. هرروز دارای موضوع خاصی به قرار زیر است: شنبه: ادبیات کهن، یکشنبه: ادبیات معاصر، دوشنبه: معرفی کتاب، سه‌شنبه: ادبیات شفاهی، چهارشنبه: نمایش، سینما و موسیقی و پنجشنبه ادبیات دینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =