رشد فعالیت‌های ادبی در راستای برگزاری انجمن‌ها

انجمن ادبی آخرین مرحله از فرآیند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز کانون است که در آن اعضا پس از گذراندن دوره‌های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه‌های ادبی شعر و داستان، واجد شرایط ورود به انجمن ادبی می‌شوند. در این مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف شعر و داستان آشنا می‌شوند.

استان گلستان به نگارستان ایران مشهور است و با توجه به فرهنگ اقلیمی، گویش و تنوع قومیتی که در آن وجود دارد، ادبیات نیز در آن از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و به همین منظور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به آغاز فعالیت انجمن‌های گوناگون فرهنگی، هنری و علمی و سازمان‌دهی اعضا و مربیان علاقه‌مند، برای روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادبیات  اقدام به تشکیل انجمن‌های ادبی ویژه کودکان و نوجوانان می کند.

انجمن ادبی آخرین مرحله از فرآیند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز کانون است که در آن اعضا پس از گذراندن دوره‌های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه‌های ادبی شعر و داستان، واجد شرایط ورود به انجمن ادبی می‌شوند. در این مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف شعر و داستان آشنا می‌شوند.

این انجمن‌ها با هدف ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج«ادب نقد شدن و نقد کردن» در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورده آثار ادبی، تشکیل فضایی سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد علاقمند به شعر و داستان، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا در سطح تخصصی‌تر با یکدیگر و کارشناسان و چهره‌های ادبی شاخص، ارتقای سطح توانمندی و آشنا سازی اعضا با جریان‌های ادبی معاصر، معرفی چهره‌های جوان و خلاق به جامعه ادبی تشکیل می‌شود که کانون پرورش فکری گلستان جهت کیفی سازی آن اهدافی مانند ایجاد بانک اطلاعاتی از نویسندگان، برنامه‌ریزی در زمینه‌ی تولید آثار مانند فیلم، کتاب و ...، فراهم سازی فضای گفتگو توسط سمینارها، نشست‌ها و کنفرانس‌ها، حضور در برنامه‎های ملی و بین‌المللی، برنامه‌های پژوهشی، جمع‌آوری و تدوین محتوای بومی‌محلی و ضرب المثل‌ها و .. را در حال برنامه‌ریزی می‌باشد.

انجمن‌های ادبی کانون استان گلستان قدمت دیرینه‌ای داشته که بعد از شیوه‌نامه ارسالی از سوی معاونت فرهنگی کانون، ۵ انجمن ادبی تا به امروز به صورت مستمر جلسات خود را باحضور اعضای پرورش‌یافته ادامه داده که حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشوری و استانی در این نشست‌ها جز شاخص‌ترین برنامه‌های این انجمن‌ها می‌باشد.

نگاهی به جلسات انجمن‌های ادبی کانون گلستان در فصل پاییز:

انجمن ادبی شعر«تنفس صبح» مرکز فرهنگی هنری کانون کلاله

نشست صمیمی اعضای انجمن ادبی تنفس صبح با عنوان(یک کتاب، یک نویسنده، یک قصه) با حضور  نویسنده حوزه کودک و نوجوان عبدالرحمن اونق  و با حضور جمعی از اعضای فعال این مرکز، اعضای باشگاه کتابخوانی کوچه رندان و علاقمندانی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در محل کانون کلاله برگزار شد.

در این نشست، پس از نقد کتاب چوپان کوچک توسط اعضای انجمن، نویسنده کتاب در مورد سوژه‌یابی در داستان توضیح داد و استفاده از ظرفیت های بومی محلی در داستان نویسی و انتخاب شخصیت‌های بومی را به اعضا پیشنهاد داد.

عبدالرحمن اونق گفت: سیر تحول در داستان بسیار مهم است چرا که داستان امروز دارای ساختار پیچیده‌ای ‌است و تخیل در داستان آن‌قدر گسترده است که مخاطب را دچار یک سرعت فراوان می‌کند.

نشست اعضای انجمن ادبی شعر و داستان « فانوس » در بندرگز

نشست اعضای انجمن ادبی فانوس مرکز فرهنگی هنری کانون بندرگز با محوریت گفتگوی نویسی در داستان و با حضور شهین جهانفزا معروف به شکیبا برگزار شد.

احسان احمدی، مائده لیوانی، پرنیا جعفری، علی احمدی، فاطمه قره قاشی، حدیثه خاکی، صوفیا قاسمعلی و معصومه کاویان  اعضایی بودند که آثارشان را خواندند که با نقد و بررسی سایر اعضا و میهمان جلسه همراه شد.

شکیبا، ضمن ابراز خرسندی و تحسین مشارکت اعضا در نقد آثار یکدیگر گفت: این انجمن‌ها فرصتی برای تبادل تجربه‌های نوجوانی و یادگیری گروهی و مشاهده مشارکتی اعضای نوجوان و ارشد کانون است که می‌تواند به بالندگی بیشتر آنها منجر شود.

دورهمی انجمن ادبی شعر و داستان « صبا » در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون گنبد

دورهمی اعضای انجمن ادبی صبا با حضور شاعران انجمن ادبی حافظ گنبد کاووس، بیدل مینودشت و جمعی از والدین و اعضاء  نوجوان کانون برگزار شد .

در این نشست که به‌مناسبت شب یلدا برگزار شد، شاعران نوجوان و ارشد در کنار پیشکسوتان شعر و ادب گنبد کاووس به شعرخوانی و نیز خوانش متون یلدایی پرداختند.

از دیگر برنامه های این دورهمی شبانه، شاهنامه خوانی بهمن نشاطی، شاعر گنبدی و خوانش داستان با توصیفات یلدا بود که اعضاء را با آداب و رسوم این شب به خوبی آشنا کرد.

محفل انجمن ادبی شعر و داستان « ماه قلم » در گرگان

نشست انجمن ادبی ماه قلم مرکز فرهنگی هنری شماره یک گرگان همراه با ارائه و نقد آثار برگزار شد.

در این نشست که با حضور حاتمه سید زاده و ابوذر دارابی برگزار شد، اعضای نوجوان این انجمن آثار خود اعم از شعر، داستان و قطعه­ی ادبی را ارائه دادند.

در این نشست همچنین در مورد مباحثی مانند داستان های معروف در یک داستان دیگر و حد و اندازه مجاز اشاره به داستان مبدا، اهمیت اندیشه‌ی شعری که باعث استحکام آن می­شود و ... بحث و گفتگو شد.

جلسه نشست انجمن ادبی «شمس» کانون پرورش فکری آق قلا

جلسه‌ی انجمن ادبی « شمس» مرکز فرهنگی هنری کانون آق قلا با حضور نوجوانان، اعضای ارشد و اعضای این انجمن درهفته‌ی کتاب و کتابخوانی با حضور علی ناصری، از شاعران این شهرستان برگزار شد.

قرائت آثار اعضا، نقد آثار از نظر وزن عروضی و گفتگو در مورد وزن‌های پرکاربرد در شعر از مباحث این نشست بود.

نقد صبحانه خیال در نشست ادبی دو پنجره

همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، دومین نشست ادبی کانون پرورش فکری گلستان در سال ۱۳۹۸ با حضور محمدرضا شمس نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان و با محوریت کتاب "صبحانه خیال" برگزار شد.

در نوبت صبح این نشست که در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ گنبد با حضور مربیان ادبی و جمعی از اعضای کارگاه‌های ادبی، انجمن‌ها و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات برگزار شد محمدرضا شمس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع کودکان و نوجوانان کانون طی سخنانی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف نویسنده در داستان این‌است که تعادل در داستان را بهم بریزید و این روش در داستان‌های طنز و فانتزی وجود دارد.

وی  با ابزار خرسندی از حضور مصطفی رحماندوست در نشست قبلی دو پنجره و محمدرضا شمس در این برنامه اظهار داشت: یکی از ماندگارترین کارهایی که می‌توان در حوزه ادبی برای کودکان و نوجوانان استان انجام داد، برگزاری جلسات انجمن‌های ادبی، نشست‌های نقد، بررسی، خوانش داستان و شعر با حضور نویسنده‌های آن کتاب می باشد.

محمدرضا شمس در بعدازظهر حضورش در گلستان به گرگان سفر کرد و در جمع اعضای ادبی مراکز فرهنگی هنری غرب کانون استان حضور یافت و پیرامون کتاب صبحانه خیال با نوجوانان این شهرها به گفتگو پرداخت.

نشست های انجمن ادبی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان هر دوماه یک‌بار با حضور شاعران، نویسندگان و صاحب‌نظران حوزه ادبیات در مراکز فرهنگی هنری استان برگزار می شود.

 سید احسان مسلمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =