حفظ فرهنگ بومی با برگزاری جشنواره قصه‌گویی

دومین قصه واره بومی محلی (چله قصه‌ها) هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر در شهرستان میبدبرگزار خواهد شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان یزد، سیدحسین پیغمبری مدیرکل کانون پرورش فکری با اشاره به روی‌کرد متفاوت جشنواره قصه‌گویی"چله قصه‌ها" گفت: با برگزاری جشنواره قصه‌گویی تلاش داریم فرهنگ بومی و محلی مردمان یزد را حفظ کنیم.

 سیدحسین پیغمبری با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‌گویی با عنوان "چله قصه‌ها" اظهار داشت: سال گذشته نخستین جشنواره چله قصه‌ها را به مناسبت چهلمین سال انقلاب برگزار کردیم و امسال دومین جشنواره را با روی‌کردی متفاوت و با نگاه به جمع‌آوری قصه‌های انقلاب و قدیمی در پیش داریم.

 وی با بیان این‌که بخش‌های متفاوتی برای این جشنواره طراحی و تدارک دیده شده است ادامه داد: در این جشنواره در کنار پرداختن به مشاهیر و علمای یزد، تاریخ ابنیه و قصه‌های مربوط به مکان‌های تاریخی و بناهای سنتی را که قصه‌هایی در خود دارند خواهیم داشت تا با جمع‌آوری آن‌ها برای علاقمندان، نشر و گسترش دهیم.

 سید حسین پیغمبری با بیان این‌که پرداختن به تاریخ یزد یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره است افزود: در تلاشیم به شکلی خرده فرهنگ‌ها و ضرب‌المثل‌ها به لهجه یزدی و واژگانی که یزدی‌ها دارند را نیز حفظ کنیم و مجموعه‌ای خوب را با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شهر تاریخی یزد به صورت داستان و قصه فراهم کنیم.

 وی با تاکید بر این‌که قصه‌گویی در رونق گردشگری نیز می‌تواند موثر باشد و این صنعت را در شهر جهانی یزد رونق دهد عنوان کرد: صنعت گردشگری می‌تواند با قصه‌ها رونق بگیرد و چشم‌اندازی در گردشگری باز کند به این شکل که قصه‌های بومی و محلی را در مکان‌های خاص خودش ارائه دهیم.

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد افزود: هم‌چنین در کنار خانه‌های علما و بزرگان شهر نظیر مرحوم وزیری نیز می‌توانیم قصه‌گویی را برای شناخت و معرفی بهتر بزرگان یزد داشته باشیم و از سویی با این روش واژگان اصیل یزدی را که جایی در فرهنگ لغات و گویش جوانان و نسل امروز ندارد احیا کنیم و با بازسازی آن موجب استفاده بیشتر را فراهم کنیم.

 وی با بیان این‌که در کنار این موارد در تلاشیم تا با بازگویی خاطرات، اتفاقاتی که منجر به پیروزی انقلاب شده را برای جوانان بازگو کنیم اظهار داشت: اجرا و برگزاری جشنواره اولین گام است و برای نتیجه بخش بودن این اقدامات باید فرآیند آن را طی کنیم لذا مرحله نخست را در شهرستان‌ها داریم و در دومین مرحله با حمایت از قصه‌گوها به اجرای قصه‌گویی در دورترین نقاط استان خواهیم پرداخت.

 پیغمبری با اشاره به امتیاز دهی به قصه‌گوها بر مبنای اجرا در دورترین نقاط افزود: در نوروز امسال نیز در دو شهرستان یزد و میبد طرح قصه‌گویی محیطی را داریم که به عنوان بخشی از این جشنواره است که در اختتامیه سال بعد تقدیر خواهند شد.

 گفتنی است این جشنواره ۱۹الی ۲۱ بهمن‌ماه در محل سالن فیروز آموزش و پرورش شهرستان میبد با حضور ۹۲ قصه‌گو از سراسر استان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =