دهه فجر با نهج البلاغه در برج آزادی متجلی شد/ پرچم ایران از دوره هخامنشیان تا امروز

مراکز فرهنگی هنری 14 و 23 در ایام دهه فجر ویژه برنامه های متنوعی چون بازدید از برج آزادی و آموزش حکمت های نهج البلاغه را برای اعضا در نظر گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به منظور گرامی داشت چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برگزاری برنامه هایی متناسب با گروه سنی مخاطب خود پرداخت.

*به استقبال بهار انقلاب: روز پنج شنبه مورخ ۳ بهمن ۱۳۹۸ بیش از ۴۰ نفر اعضا از مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی بازدید کردند. برجی که یکی از نمادهای اصلی شهر تهران و همین طور یکی از نمادهای مهم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در این بازدید اعضا با توجه به نام برج آزادی با مفهوم آزادی آشنا شدند.

*فضاسازی مرکز با همکاری اعضا متناسب با ایام دهه فجر شامل درست کردن زنجیر با کاغذ رنگی (با توجه به موضوع اتحاد و خطبه شماره ۱۹۲ نهج البلاغه) و گل لاله (نماد شهدا) با توجه به موضوع ایثار و از خودگذشتگی نامه ۶۲ نهج البلاغه.

*برنامه ملاقات با دریا: در روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ از ساعت ۱۵ لغایت ۱۶ با حضور ۳۱ نفر از اعضای نوجوان در مرکز برگزار گردید. در این برنامه سرکار خانم طاهره اسدیان مدرس قرآنی به بیان بخش های مختلف کتاب مولا علی (ع) نهج البلاغه و بهره گیری از این  کتاب در امور زندگی پرداختند و در انتها اعضا نیز پاسخ سوالاتشان را در این خصوص با زبانی شیوا و شیرین از سرکار خانم اسدیان دریافت نمودند.

*پند و نامه: پند و نامه عنوان پانلی است که اعضا بعد از خواندن نامه امام علی (ع) به فرزند خویش امام حسن (ع) شروع به نوشتن نامه ای به مولای شان نمودند و در نامه های زیبای خود به پندهایی که از زبان بزرگترها شنیده بودند نیز توجه کردند.

*بازدید مدارس از مرکز: پیش دبستانی سرای محله بوستان آلاله در تاریخ ۱۲ بهمن که در این بازدید ضمن خوانش گروهی دوشعر زیبای ای ایران و گل های خندان ، گل های لاله ی مقوایی که از قبل به تعداد این نوگلان توسط اعضا تهیه شده بود تقدیم شان شد تا خاطره ای شیرین از اولین بازدیدشان از کتابخانه و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ذهن شان شود.

این مرکز در تاریخ ۱۹ و ۲۰ بهمن نیز پذیرای دانش آموزان دبستان دخترانه شهید تندگویان خواهد بود و قرار است در این روز توجه کودکان را به موضوع اتحاد (رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط مردم) که امام علی (ع) در نهج البلاغه نیز به آن اشاره کرده جلب نماید. در این بخش ابتدا دانش آموزان با استفاده از کاغذ سفید کبوتران سفید را که نماد صلح است، درست کنند و سپس مربی داستان همه با هم (منبع کتاب کلیله دمنه) را قصه گویی کند و بعد از آن  فعالیت نمایش خلاق در ار تباط با قصه و با استفاده از کبوتران سفید انجام می شود.

مرکز ۲۳ کانون پرورش فکری استان تهران با رویکردی عضو محور ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی را متناسب با دهه مبارک فجر طراحی و اجرا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز ۲۳ استان تهران با فعالیت های عضو محور و منسجم فرهنگی، هنری، ادبی برنامه ریزی شد .

اعضا در فرایند اجرای برنامه ها که متمرکز بر محتوا و ارزش های انقلاب اسلامی است با فضا سازی مناسب و ارتباط با مفاهیم حکمت های نهج البلاغه با مسائل مذهبی و اخلاقی نهفته در نهج البلاغه در قالب فعالیت های فرهنگی آشنا می شوند .

از جمله فعالیت های قابل ذکر در این ایام به شرح زیر است :

اختصاص پانل ادبی با عنوان «عکس و مکث» که اعضا با دیدن عکس های انقلابی به نوشتن خاطره ای از زبان پدر و مادر خود می پردازند و یا احساس خود را در مورد آن تصویر به رشته تحریر در می آورند.

معرفی حضرت علی (ع) و پرداختن به موضوع صلح و عدالت از نگاه بزرگمرد تاریخ اسلام و شریعت .

بازدید ازبرج آزادی به عنوان یکی از نمادهای ملی ایران

معرفی کتابهای انقلابی به صورت طرح دیواری و روخوانی گروهی و بحث و گفت و گو در مورد این کتاب ها .

اختصاص پانلی مرتبط با پیشینه تاریخی پرچم ایران از زمان هخامنشیان تا دوره معاصر و پرداختن به تحول آن، فلسفه رنگ ها و علت تغییرات و اهداف حاکمین آن زمان و نیز آشنایی با پادشاهانی که در این فاصله زمانی بر ایران حکومت می کردند و در آخر احترام به پرچم که هویت هر کشور و مردم آن سرزمین را شامل می شود .

معرفی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رشادت های ایشان .

قصه گویی از کتاب «بچه های کوچه و خاطرات بچه های انقلاب» و صحبت در مورد تصویری از انقلاب که در ذهن آنها تداعی گشته است .

در بخش هنری نیز خلق آثاری در زمینه نقاشی و سفالگری و شرکت در مسابقه نقاشی و خوشنویسی (همچون پدری مهربان)

برگزاری مسابقه جدول «دیدار با دریا» که به دریافت های اعضا از حکمت های نهج البلاغه می پردازد .

دعوت از مدارس و اجرای فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی متناسب با این ایام نیز از دیگر اقدامات مربوط به این دهه در مرکز ۲۳ محسوب می شود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =