نگاه مرکز 3 به سخنان امام علی(ع) با رویکرد محیط زیست/ تنوع برنامه های مرکز 8 از اردو تا مسابقه

اعضای مرکز 3 کانون پرورش فکری تهران 10 حکمت از حکمت های نهج البلاغه را در قالب مسابقه و با رویکرد محیط زیست آموزش می بینند و مرکز 8 برگزاری اردوهای متنوع و مسابقه را برای اعضا در دهه فجر در نظر گرفته است.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز فرهنگی هنری ۳ کانون پرورش فکری تهران، به مناسبت ایام دهه فجر، ۱۰ حکمت از حکمت های نهج البلاغه را در دل فعالیت های خود قرار داده تا با زبان و زندگی روزمره کودکان و نوجوانان؛ اعضای این مرکز را با مفاهیمی چون همدلی، اتحاد و همبستگی آشنا کند.
هر طرح دیواری در مرکز به یک حکمت تعلق دارد که در این راستا بین پانل و اعضا از نظر محتوایی ارتباط برقرار می شود. نکته قابل توجه این که ۳ حکمت آن که قابلیت بازی دارد؛ در محیط کتابخانه در نظر گرفته شده و به صورت بازی های پژوهشی با اعضای کانون و دانش آموزان مدارس انجام می شود. 

بازی اول با استفاده از شش کلاه تفکر (کلاه سفید: اطلاعات، کلاه قرمز: احساسات، کلاه سیاه: داوری، کلاه زرد: مثبت اندیشی، کلاه سبز: خلاقیت، کلاه آبی: مدیریت) در قالب حکمت شماره ۴۰ است که می گوید قبل از انجام هرکاری، ابتدا فکر کنیم و سپس لب به سخن باز کنیم و تا یک فکر را به نتیجه نرسانده ایم فکر دیگر را آغاز نکنیم. 
در این بخش کودکان و نوجوانان یاد می گیرند برای حل یک مسئله دور هم جمع شده و تک بعدی فکر نکنند بلکه با تبادل اطلاعات بین یکدیگر به تفکرشان وسعت بخشند. با توجه به مسئولیتی که هر شش کلاه تفکر دارند بچه ها می توانند موضوعات را بررسی و در موردش فکر کرده و نظر بدهند و فکرشان را جمع بندی کنند .

طراحی بازی دوم بر اساس حکمت ۸۵  است که می گوید اعتراف می کنم که نمی دانم. در قالب این بازی به اعضا آموزش داده می شود گفتن نمی دانم بهتر از دروغ گفتن یا ناقص گفتن است و انسان نباید گفتن نمی دانم را به فراموشی بسپارد. در این بخش کلیدواژه هایی مثل نهادهای انقلابی، انقلاب، هنرهای نمایشی، تئاتر، رمان و... که برای بچه ها مبهم است در بخش های علمی، فرهنگی، هنری و تاریخی از دل دایره المعارف ها و کتاب های مرجع با بخشی از محتوای آن استخراج شده و با ساخت جعبه کلیدواژه، جعبه علمی، ادبی، تاریخی و هنری، بازی را منسجم شده تا بچه ها بتوانند با برداشت کلید واژه مورد نظر تشخیص دهند محتوای آن در کدام یک از بخش ها قرار دارد و در راستای تکمیل مباحث به دایره المعارف ها و کتاب های مرجع موجود در کتابخانه مراجعه کنند و برای نمی دانم های خود پاسخی بیابند .

بازی سوم بر اساس حکمت ۵۷ است که می گوید قناعت ثروتی است بی پایان و صرفه جویی؛ کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است. در این بخش با طراحی ماز و تعیین مسیر از یک ورودی و سه خروجی روی زمین کتابخانه، تلاش می شود به بازیافت بعضی چیزهایی برسیم که در راستای صرفه جویی است. داخل این ماز مواردی در زمینه بازیافت در مسیر قرار دارد و اعضا با ورود به این مسیر و یافتن مسیرشان به سمت خروجی با محتواهایی از موضوع اصلی که بازیافت است روبرو می شوند. این رویداد آنها را منجر به حس پرسشگری و فکر کردن وا می دارد که تا انتهای مسیر که بتوانند خروجی را پیدا و مطالب شان را جمع بندی کنند تا خروجی آن یک فعالیت تحقیقی در زمینه صرفه جویی و بازیافت باشد .


بازدید موزه صلح، دعوت اعضا به نمایش تئاتر، برگزاری مسابقه و ... از جمله برنامه هایی است که مرکز 8 کانون پرورش فکری تهران برای اعضا در نظر گرفته است.
مرکز 8 کانون پرورش فکری تهران به بهانه ایام فجر تلاش کرده است تا اعضا بیش از پیش با پیشینه و فرهنگ کشورمان آشنا شوند. بر همین اساس با در نظر گرفتن برخی برنامه ها این هدف را در بخش های مختلف به شکل جدی دنبال کرده است که در ادامه می خوانید.

در بخش معرفی پرچم تاریخچه پرچم ایران از دوره هخامنشیان تا جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی شده و مشخصات، ویژگی ها و نمادهای سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران بازگو خواهند شد.

در بخش معرفی وقایع به صورت تصویری نیز از ظهور تا سقوط سلسله پهلوی و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی ایران روایت خواهد شد.
بخشی با عنوان معرفی شخصیت نیز طراحی شده و از این طریق سردار شهید قاسم سلیمانی و آرش کمانگیر (مرزبان و اسطوره کهن) به اعضا معرفی می شود.

ضمن اینکه اعضا در بخش اردو می توانند پنج شنبه 24 بهمن ماه در سینما کانون، نمایش کلوچه دارچینی را تماشا کرده و از موزه صلح بازدید کنند.

«آریوبرزن» نوشته ابراهیم زاهدی مطلق با هدف انتقال مفهوم مدافع وطن و «مهربان مثل مسیح» کتاب هایی هستند که در این ایام در بخشی جداگانه معرفی خواهند شد.

معرفی کتاب ارزشمند نهج البلاغه با تکیه بر مفهوم وحدت، یکی از مفاهیم انسانی که در بخش اول نهج البلاغه حضرت علی (ع) به آن تاکید داشته و یکی از عوامل پیروزی مردم در انقلاب اسلامی بوده؛ نیز از دیگر برنامه های تمهید شده است. همچنین در نمایشگاه کتاب، کتاب های موجود در مرکز با موضوع انقلاب اسلامی، همدلی، دوستی و اتحاد معرفی شد.  

در بخش مسابقه نیز برگزاری بازی و مسابقه گروهی در رشته کبدی برای دختران و دست رشته برای پسران اجرایی شد. انتخاب این دو مسابقه با داوری یک مربی ورزشی و با هدف ایجاد یک روز شاد و پرهیجان بود که تقویت روحیه هماهنگی و همراهی گروهی بچه ها از ویژگی های آن به شمار می رفت.    

دعوت از مدارس و طوماری از امضای اعضا با عنوان «من قول می دهم به خاطر خودم و وطنم ...» نیز در دستور کار این مرکز قرار داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =