کد خبر: 296085
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
بازدید 155
دو نشان زرین برای مراکز برتر کشوری کانون فارس

آیین تقدیر از مراکز برتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در تهران برگزار شد و از مربیان مرکز فرهنگی هنری لارستان و کتابخانه سیار روستایی داراب تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، صبح روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ و در این آیین که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی، نماهنگی در رابطه با آیین تقدیر مراکز به نمایش درآمد که در آن شاخصه‌های کمی ارزیابی مانند تعداد اعضای جدید، تعداد اعضای تمدیدی، تعداد شرکت‌کنندگان در فعالیت‌ها، دفعات اجرای برنامه‌ها، امانت کتاب و شاخصه‌های کیفی مانند وضعیت فیزیکی و ظاهری، فضاسازی مرکز، خدمات فنی و کتابداری، برنامه‌ریزی و عملکرد، عملکرد نیروی انسانی، مدیریت مرکز، نگهداری وسایل و تجهیزات، تعاملات برون انسانی، شرکت در برنامه‌های استانی و کشوری، عملکرد مرکز در برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادبی، رعایت مسائل مالی و... به عنوان شاخصه‌های انتخاب بهترین مراکز کانون در سراسر کشور معرفی شده بود.

معاون فرهنگی کانون: نیاز به تغییر نگرش داریم

محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم از این‌که امروز در جمع مربیان و مراکز موفق سراسر کشور هستم. البته همه مراکز و مربیان ما موفق‌اند. ای کاش این ظرفیت وجود داشت که تمامی مراکز و مسئولان حضور داشته باشند و امروز شما به عنوان نمایندگان آن‌ها اینجا هستید.

او ادامه داد: همه‌ی این اتفاق‌ها در راستای خدمت‌رسانی به نسل آینده است. بنابراین مهم‌ترین دارایی کانون، مراکز و مربیانی هستند که عاشقانه کار می‌کنند و این را همه‌ی ما می‌دانیم که کار کردن در کانون همراه با مشکلاتی هست، ولی دلیل فعالیت‌های ما عشق به سرزمین‌مان هست.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به جایگاه این نهاد تاکید کرد: ما باید ببینم که به عنوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره کجا ایستادیم، قرار است چه خدماتی بدهیم و مخاطب ما چه کسی است. همان‌طور که خودتان هم می‌دانید، ما نهاد فرهنگی هنری هستیم که قرار است کودکان و نوجوانان مخاطب ما باشند، ولی می‌دانیم که امروز بیشتر کودکان، مراجعه‌کننده ما هستند تا نوجوانان. همه‌ی تلاش ما مدیران این بوده است که بتوانیم برای نسل امروز شرایط حضور در مراکز کانون را فراهم کنیم.

و در ادامه گفت: ما با نسلی سروکار داریم که به دلایل مختلف متمایز از نسل‌های دیگر هستند. این نسل، نسلی هستند که از آن‌ها به عنوان کلیددار خانه نام می‌برند، چون زمان کمتری را در خانه و کنار پدر و مادر به سر می‌برند. این نسل هیچ برخورد مستقیمی با دفاع مقدس و وقایع انقلاب نداشته‌اند و همه‌ی دانسته‌های آنان از شنیده‌های‌شان است، به همین دلیل آن‌ها، متفاوت هستند.

زمردیان با اشاره به تفاوت نسل جدید نوجوانان ایرانی توضیح داد: نوجوان امروز ما یک کنش‌گر اجتماعی است. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. باهم قرار دسته‌جمعی می‌گذارند که ممکن است تبدیل به یک بحران شود. اگر در دوران ما خانواده پله اول و دوم بود و در نهایت چند شبکه تلویزیونی وجود داشت که تربیت را اجباری می‌کرد، نوجوانان امروز چندین شبکه اجتماعی و ماهواره‌ای در دسترس دارند که باعث می‌شود آنچه برای ما ارزش محسوب می‌شود، لزوماً به آنان منتقل نشود. حالا این نسل چرا باید به کانون بیایید، کتاب بخواند، نقاشی کند یا در کانون حضور داشته باشد. برای همین ما داریم تلاش می‌کنیم با کمک دانش انباشته گذشته‌ی کانون، بستری مناسب را فراهم کنیم.

او ادامه داد: امروز اساساً سؤال این است که ما نوجوان داریم یا نداریم. چون امروز جوان بودن، سبکی برای زندگی شده است. این تغییراتی که به وجود آمده، نیازمند تغییر نگاه جدی ما است. ما این کار را به بضاعت خودمان شروع کردیم. تلاش کردیم آموزش‌های‌مان از سال ۹۸ معطوف به فعالیت‌های جدیدمان باشد و این روند ادامه دارد. تلاش ما این است که کارهای‌مان مبنای علمی داشته باشد. هدف اصلی ما تغییر نگاه بچه‌هاست و اینکه بتوانیم خوب دیدن و شنیدن را به آن‌ها یاد بدهیم.

بر اساس این گزارش، سالار صداقت از استان فارس (کتابخانه سیار روستایی داراب)  و منصوره تقوی‌فرد از استان فارس (مرکز لارستان)  تقدیر شدند.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز که در جمع مسئولان مراکز برتر کانون سخن می‌گفت، در ادامه بر اهمیت توجه به مراکز و مربیان کانون تاکید کرد و از اجرای طرح تمیم(تأمین محتوای یکپارچه مراکز) برای تجهیز مراکز کانون به کتاب‌های ناشران مختلف و اسباب‌بازی خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =