کد خبر: 296150
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
صد و یکمین انجمن ادبی آفتاب برگزار شد

صد و یکمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان‌رضوی با محوریت داستان و خوانش آثار اعضا برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، صد و یکمین انجمن ادبی آفتاب، ظهر روز پنج‌شنبه اول اسفند ماه 98 با حضور «حسین عباس‌زاده» به عنوان کارشناس میهمان و 21 نفر از اعضای نوجوان در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم آرا کارشناس مسئول ادبی استان، در توضیح این خبر گفت: صد و یکمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش و نقد داستان‌های اعضا، با حضور کارشناس میهمان انجمن «حسین عباس‌زاده» نویسنده و صاحب کتاب‌های «خوش به حال هیچ کس»، «پشت آن تپه»، «لبخند پشت پنجره» برگزار شد.

بزم آرا افزود: در این نشست "کسی که در این شرایط احساس گناه نکند بیمار است" اثر دینا کیهانی، "آل+آل+ه" اثر غزاله ناجی، "غروب" اثر مرتضی چزگی، «نذر امامزاده» اثر علی‌رضا علوی، "آدامس خرسی" اثر ملیکا قاضیان و «گذشته» اثر غزل زرقانی، خوانده شد و مورد نقد و بررسی اعضا و کارشناس میهمان در جلسه قرار گرفت.

عباس‌زاده در نقد داستان غزاله ناجی توضیح داد که فلسفه فصل زدن در داستان، تغییر زمان و مکان داستان است. وی همچنین توضیح داد که بحث تاویل متن یا هرمنوتیک در داستان براساس کدها یا فاکتورهایی در داستان است که ما از طریق نشانه‌ها و ما به ازاهای داستان، استنباط‌ها و برداشت‌هایی از داستان داریم.

وی همچنین یادآور شد وقتی در داستان، درگیری شخصیت را داریم و داستان شخصیت محور است با یک داستان مدرن مواجه هستیم که باید براساس این نوع، داستان را نقد کنیم و نباید با نگاه رئالیستی با داستان روبه‌رو شویم. در داستان مدرن مخاطب هم در آفرینش اثر دخیل است. نویسنده در شروع داستان ایجاد سوال می‌کند در میانه آن را گسترش می‌دهد و در پایان گره را باز می‌کند.

عباس‌زاده ادامه داد: زیبایی این اثر در دخیل کردن باورهای بومی در داستان و استفاده خوب از این اعتقادات است.

خالق «لبخند پشت پنجره» در ادامه با خوانش داستان چزگی، به اهمیت و کارکرد توجه به اجزای صحنه و در خدمت گرفتن آنها برای درونمایه داستان صحبت کرد و گفت: سیگار، شهر دود گرفته یا پله‌ها باید کاری انجام دهند و با دیگر اجزای داستان تعامل داشته باشند و همدیگر را کامل کنند. توضیح و توصیف در داستان باید متعادل باشند. داستان‌های همینگوی می‌تواند در کمک کردن به این مفهوم شما را یاری کند.

نویسنده کتاب "خوش به حال هیچ کس" به اعضای نوجوان توصیه کرد: بهترین استاد شما در زمینه نوشتن، تجربه نوشتن شماست. در مسیر نوشتن است که می‌فهمید چطور بنویسید و یا پیامتان را به خواننده منتقل کنید. حتی تلاش کنید مثلا در مسیر اتوبوس یا دیدن بخش‌هایی از فیلم، شخصیت‌ها یا حوادث را در ذهنتان روایت کنید. 

 پایان بخش صد و یکمین انجمن ادبی آفتاب با  گرفتن عکس یادگاری همراه بود.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =