کد خبر: 296517
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
مزه ی شیرین جلسه ی مجازی  به دل بچه های انجمن ادبی رازاوه نشست

یازدهمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه با حضور دکتر سمیرا قیومی و اعضای نوجوان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، این روزها که درختان آواز تولد شکوفه ها را در گوش طبیعت زمزمه می کنند و زمین از طراوت باران و بهار زنده شده است دریچه ای گشودیم رو نوشتن نقد و بررسی، گفت و گو و به مهمانی ذهن و قلم اعضای انجمن ادبی رازاوه رفتیم تا علاوه بر نوشتن از دغدغه هایشان در این روزهای قرنطینه ای با بوی ضدعفونی کننده و دستکش و ماسک و کرونا از آرامش قلم ها و ایده های ذهن خلاقانه شان مجالی پیدا کنند برای دوباره خواندن و دوباره تمرین کردن و دیده شدن و نقد شدن.

و در این بین یازدهمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه به طور مجازی فرصتی شد برای اینکه به یاد بیاوریم  که باید از هر فرصتی برای در کنار هم بودن و پل زدن به اگاهی و دانش و تمرین زندگی کردن بهره بگیریم و بعد مسافت های طولی را از طریق کابل ها و داده های نوری پشت سر گذاشتیم و میزبان یکی از مهربان ترین و دوست آشناترین یاران کانون شدیم.کسی که دکترای ادبیات فارسی دارد و چندین عنوان کتاب هم برای بچه ها چاپ کرده است.

مهمان یازدهمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه سمیرا قیومی از همان بدو ورودشان به گروه انجمن ادبی با بچه ها ارتباط گرفته و از ان جا که با حوصله آثار بچه ها را مطالعه کرده بودند با طرح سوال چراغ نقد و بررسی را روشن کردند.

این جلسه به نقد و بررسی سه نفر از اعضا پرداخت.مهشید افراسیابی با اثرآزمون به شرط امتحان، صدف بابایی با اثر مرگ برگ و مهتا الماسی با اثر خاطرات یک مرده.

روال کار جلسه به این صورت بود که اعضا آثارشان را از قبل در گروه به اشتراک گذاشته و علاوه بر کارشناس مهمان در جلسه دوستان دیگر هم آثار را مطالعه کرده بودند. نقد و نظرات پس از ارائه ی مجدد اثر در گروه ارسال می شد.

دکتر سمیرا قیومی پس از ارائه ی هر اثر توسط اعضا از آنها درخواست می کرد که از خودشان بگویند. اینکه چند ساله شان است .چه کتاب هایی می خوانند.از چه زمانی شروع به نوشتن کرده اند و ...چه کتاب هایی می خوانند و ...

پس از ان با طرح سوالاتی از قبیل پیدا کردن سوژه ی اولیه ی اثر و ارائه ی خلاصه ی اثر، بحث را پیش می بردند.

قیومی به ویژگی های داستان کوتاه برای بچه ها اشاره کرد و گفت: این را همیشه در ذهن داشته باشید که داستان کوتاه محدودیت زمانی دارد و ما نمی توانیم داستانی که ماه ها و هفته ها طول می کشد را در یک داستان یک صفحه ای بگنجانیم .

 وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از بچه ها در رابطه با قالب داستان کوتاه گفت : داستان کوتاه خلاصه ی یک رمان نیست بلکه خود یک قالب مستقل است و با نثر ادبی هم تفاوت دارد. لذا شما باید بیشتر با عناصر این قالب و بکارگیری ان آشنا شوید.

قیومی همچنین از عدم تعادل در داستان برای بچه ها صحبت کرد و بچه ها را به پیدا کردن عدم تعادل در داستان های مورد بررسی دعوت کرد.

وی همچنین به بچه ها گفت: سعی کنید به شخصیت پردازی در داستان هایتان اهمیت بدهید و خواننده را با شخصیت های داستانتان همراه کنید که البته  از این طریق هم می توانید داستان هایتان را از شعاری بودن دور کنید.

در طول برگزاری جلسه ی مجازی و آن لاین اعضا با طرح سوالاتشان و ارائه ی نظرات خود فرصت را غنیمت شمرده و از دکتر قیومی دعوت کردند تا پس از پایان پذیرفتن این روزها و برگشتن همه چیز به حالت عادی ، مهمان جلسات حضوری انجمن ادبی شوند تا مجال بیشتری داشته باشند برای صحبت از دغدغه ها و علاقمندی های مشترکشان.

وی با معرفی چند عنوان کتاب و ارسال فایل های الکترونیکی آن ها برای خواندن بچه ها در این روزهای قرنطینه ای، مزه ی شیرین یازدهمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه را چند برابر کرد.

دکتر قیومی درپایان بچه ها را به بهره گیری از فضاهای به وجود آمده از جمله همین جلسات مجازی دعوت کرد و گفت: انجمن های ادبی به شما این فرصت رو میدهد که از نزدیک با خوانندگان آثارتون روبه رو شوید و صحبت بکنید . با آن هاحرف بزنید و نظراتشان را بشنوید و این در طی کردن مسیر نوشتن به شما خیلی کمک میکند.لذا این فرصت ها را از دست ندهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =