نخستین نشست مجازی انجمن شعر نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان تشکیل شد

اعضای انجمن شعر نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با حضور کارشناسان و اعضای انجمن در فضای مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نخستین نشست مجازی انجمن شعر نوجوان کانون استان تشکیل شد.

در این نشست، که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و برای قطع زنجیره‌ی انتشار این ویروس در فضای مجازی برگزار شد، ابتدا شاعران نوجوان کانونی با ارسال فایل‌های صوتی برای حاضران در گروه شعرخوانی کردند و دیگر دوستان‌شان به تحلیل و نقد آثار آنان پرداختند.

در ادامه علیرضا باقری، دانش‌آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی به عنوان کارشناس، ضمن تقدیر از مشارکت فعال شاعران نوجوان در بحث بررسی و نقد آثار، با نوشته و ارسال فایل صوتی علاوه بر نقد آثار، نکاتی را در خصوص شعر به حاضران یادآور شد.

باقری سخنان خود را با بیان تفاوت شعر و نثر این‌گونه آغاز کرد: آنچه شعر را از یک نوشته‌ی معمولی جدا می‌کند «بیان هنری شاعر» است.

وی ادامه داد: هر چقدر در بیان عواطف و افکارمان از آرایه‌ها و تکنیک‌هایی که زبان را زیبا می‌کند به درستی استفاده کنیم، از سخن گفتن معمولی فاصله می‌گیریم و کلام خود را زیباتر می‌کنیم.

سراینده‌ی اثر «یک نیستان بی قراری» سپس به شاعران نوجوان کانونی یادآور شد که تنها «آفریدن تصاویر نو و هنرمندانه» برای زیبا کردن شعر کافی نیست بلکه ضروری است شاعر برای به کار بردن هرکدام از این تصویرها توجیه هنری داشته باشد.

توجه به بافت اثر، پرهیز از به کار بردن واژگان و تعبیراتی که به فضای شعر لطمه می‌زند، پیگیری یک طرح در کل اثر و توجه به چیدمان واژگان و ارتباط آنها با یک‌دیگر، بخش‌های گوناگون این نشست مجازی بود که این مدرس زبان و ادبیات فارسی به علاقه‎مندان ارایه داد.

باقری در پایان به نوجوانان شاعر توصیه کرد زیاد شعر بخوانند؛ زیاد شعر حفظ کنند و با مطالعه کاربرد درست قافیه، تصویرسازی و... را فرابگیرند.

گفتنی است علیرضا باقری مسئولیت دوره‌های آموزشی کارگاه‌های  شعر حوزه هنری استان، مسئولیت برگزاری جلسه‌های آموزشی  شاهنامه حوزه هنری استان، مسئولیت انجمن‌های ادبی بسیج استان سیستان وبلوچستان و... را برعهده داشته و علاوه بر کسب جایزه‌هایی در حوزه‌ی شعر، آثاری از جمله: یک نیستان بی قراری، به وسعت دریا، روضه پادشاه صفاری و... از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =