کارگاه آموزش «اهمیت لحن در قصه‌گویی» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارگاه مجازی آموزش «اهمیت لحن در قصه‌گویی» ویژه‌ی کارشناسان و مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزش «اهمیت لحن در قصه‌گویی» در کانون برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی دو ساعته، مدرس کارگاه با ذکر این نکته که: باید قصه‌های خواندنی را شنیدنی کرد، گفت: برای رعایت دو مولفه‌ی هنر قصه‌گویی(انتقال حس و باز بودن میدان مانور برای خلاقیت) گاهی لازم است در ساختار قصه‌ها تغییر ایجاد کرد و یا به این ساختار وفادار ماند که در هر دو حالت باید قصه را با استفاده از عنصر خلاقیت برای حادثه‌پردازی آماده کرد.

علی خانجانی در ادامه در خصوص انتخاب قصه و نقش مخاطب در آن عنوان کرد: گروه سنی، توجه به گستره‌ی دایره‌ی واژگانی مخاطب، شرایط و رفتاری که در آن قرار دارد، سعی در ساختن یک خاطره‌ی خوب برای او  و تازگی پیام در انتخاب قصه بسیار مهم است.

مولف کتاب فرهنگ قصه‌شناسی یلدا در ادامه در بیان تفاوت قصه با نمایش گفت: در نمایش، یک بازیگر می‌آید و کاری را که کارگردان از او خواسته انجام می‌دهد ولی در قصه بازیگر، کارگردان و نویسنده یک نفر است.

نویسنده‌ی کتاب «حرف آباد» سپس در خصوص چیستی صوت و لحن و چگونگی ایجاد آن، آماده سازی صدا، انواع لحن(از قبیل حماسی، داستانی و روایی، تعلیمی، تغزلی و...) مطالبی را به حاضران در کارگاه مجازی در سراسر استان ارایه کرد.

توجه به لحن قصه، آکسان‌گذاری یا برجسته‌سازی متن، تصویرسازی، سادگی و پرهیز از پیچیده کردن قصه و استفاده‌ی بهینه از ابزار دیگر بخش‌هایی بود که خانجانی در این کارگاه آموزشی برای کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد.

داور جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی کانون در بخشی از سخنان خود «پرداختن بیش از حد نیاز» به لحن را باعث آسیب به قصه دانست که می‌تواند به روند اجرای یک قصه‌ی موفق و تاثیرگذار صدمه بزند.

گفتنی است علی خانجانی، همکار پیشکسوت و پژوهشگر کانون پرورش فکری که سال‌ها مسئولیت‌های گوناگونی را در این سازمان فرهنگی عهده‌دار بوده، علاوه بر تالیف فرهنگ قصه‌شناسی یلدا و ارایه‌ی طرح اولیه‌ی کتاب بیست جلدی «از قصه تا قصه‌گویی» و پژوهش و سرپرستی در این پروژه، سه کتاب گل بگو و گل بشنو، قورقورک و حرف آباد را نیز برای کودکان نوشته است.

قابل ذکر است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آموزش‌ها و فعالیت‌های همکاران و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =